Programplaner og emneplaner - Student
TOLKDIAUKR Concecutive Interpreting of a Dialogue Norwegian/Ukrainian Course description
- Course name in Norwegian
- Konsekutiv tolking av dialog norsk/ukrainsk
- Study programme
-
Bachelor's Program in Public Sector InterpretingIntroduction to Public Sector Interpreting
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Dette emnet er tematisk integrert med emne TLK1100 Yrkesetikk og profesjonskunnskap.
Required preliminary courses
Emnet Kultur, lek og læring er et teoretisk og praktisk emne, noe som kjennetegner både innhold, arbeidsformer og vurdering. Emnet skal videreutvikle forståelsen av og samspillet mellom lek og læring, kunst, kultur og natur og hvordan dette kommer til uttrykk i et mangfoldig samfunn.
Emnet sikter mot å gi en utdypet forståelse for å møte barns undring og utforsking, med fagkunnskap og med kompetanse i å utvikle pedagogiske miljøer for lek og læring. Videre utdyper emnet hvordan naturen er en arena for allsidige kroppslige erfaringer, læring og bærekraftig praksiser. Emnet vektlegger barns mangfoldige lek, og hvordan lekens kreative og rasjonelle sider kan møtes og utvikles gjennom improvisasjon og planlegging. Emnet vil også analysere ulike former for lek, og sammenhenger mellom lek, læring og danning i lys av nyere forskning.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
;
Kunnskap
Studenten
- kan anvende kunnskap om yrkesetikken og grensene for tolkens ansvarsområde i egen tolking
- kan anvende kunnskap om språk og tospråklighet som fenomen og som tolkens verktøy i egen tolking
- har bred kontrastiv kunnskap om forholdet mellom norsk og tolkespråket
;
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende grunnleggende tekniske strategier i konsekutiv (etterfølgende) tolking av institusjonelle dialoger
- kan mestre konsekutiv tolking av institusjonelle dialoger mellom norsk og tolkespråket
;
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende strategier for å videreutvikle sine tospråklige ferdigheter og tilegne seg kontekstkunnskap på norsk og tolkespråket
- kan vurdere egen kompetanse opp mot ulike modaliteter og situasjonens tolketekniske krav
Content
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og den eksamen i det enkelte emnet.
Teaching and learning methods
Emnet er organisert på deltid over to semester med obligatoriske læringsaktiviteter underveis. Studiet er nettbasert, men har også samlinger ved OsloMet. Studenten må ha tilgang til datamaskin og internett og kunne delta i nettbaserte læringsaktiviteter, også på kveldstid og i helger. Det forutsettes stor grad av selvstudium og samarbeid i studentgrupper. Informasjon om antall samlinger, og antall dager per samling, finnes på nettsidene til universitetet.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i obligatoriske læringsaktiviteter på nett og på samlinger.
;
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:
- En nettbasert terminologikunnskapsprøve (flervalgsprøve) på universitets digitale læringsplattform.
;
Formålet med arbeidskravet er at studenten får tilbakemelding på sin tilegnelse av kontekstkunnskap og fagterminologi.
;
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Gjennom studiet skal studentene blant annet utvikle praktiske ferdigheter og språklig kompetanse knyttet til tolking i ulike situasjoner. Denne type ferdigheter og kompetanse kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere, og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om tilstedeværelse i følgende faglige aktiviteter:
- Læringsaktiviteter på nett
- Samlinger ved OsloMet
;
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over, medfører at studenten mister retten til å avlegge eksamenene. Sykdom fritar ikke for deltakelse i læringsaktiviteter på nett og tilstedeværelse på samlinger. For å få avlegge eksamen kreves det minimum 80 % deltakelse i læringsaktiviteter på nett og minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger.
;
Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav.
Assessment
Praktisk eksamen:
Avsluttende vurdering består av en eksamen i praktisk tolking: Konsekutiv tolking av en rollespilt institusjonell dialog mellom norsk og tolkespråket. Varighet maksimum 30 minutter. Eksamen tas opp på video for å gi eksamenskommisjonen konkret grunnlag for vurdering og for å gi kandidaten klagerett.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Ledelse, organisasjon og kommunikasjoner er et flerfaglig emne. Ledelse, organisasjon og kommunikasjon setter søkelyset på en bred forståelse av organisasjoner som et strukturelt, kulturelt og politisk system. Emnet gir studentene kjennskap til hvordan organisasjoner fungerer og introduserer studentene for ulike teoretiske perspektiver innen ledelse og kommunikasjon. Studentene vil også gjennomføre praktiske kommunikasjonsøvelser som skal øke forståelsen for betydningen av god kommunikasjon.
Undervisningsspråk er norsk.
Grading scale
Alle hjelpemidler tillatt
Examiners
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- organisasjoners visjoner, mål og strategier
- formell organisasjonsstruktur, organisasjonskultur og organisasjoners omgivelser
- sammenhengen mellom de grunnleggende organisasjonsfaktorene og makt og atferd i organisasjoner
- kjennetegn ved offentlige versus private organisasjoner
- ledelse: trekk, ferdigheter og atferd
- lederrollen, makt og innflytelse
- ledelse som et samspill
- ledelse og kjønn
- kommunikasjonsteori
- dialog som kommunikasjonsform
- konflikthåndtering og etikk i praktisk arbeid
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger
- nyttiggjøre seg relevante organisasjons- og ledelseskunnskaper
- nyttiggjøre seg relevante kommunikative virkemidler
- reflektere over makt og innflytelse i organisasjoner
- bidra til konflikthåndtering i organisasjons- og arbeidsliv
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over egne verdier, normer og ferdigheter
- har innsikt i relevante faglige problemstillinger innenfor feltet organisasjon, ledelse og kommunikasjon