EPN-V2

SFB5110 Issues of Child and Adolescent Mental Health Course description

  • Introduction

    I emnet Psykiske tilstandsbilder hos barn og unge skal studenten;tilegne seg kunnskap om barn og unge som strever. Det vil omhandle kunnskap om ulike tilstandsbilder i psykisk helsevern for denne aldersgruppen. Studenten;skal tilegne seg forståelse;for hvilke prinsipielle hensyn som må tas i utforming av behandling ved ulike psykiske tilstandsbilder hos barn og unge.;

    Emnet presenterer ulike teoretiske perspektiver på naturlige endringsprosesser, basert på utviklingspsykologiske bidrag og herunder salutogenetisk perspektiv. Med dette utgangspunktet analyseres forståelser av psykopatologi.;Studenten;skal tilegne seg forståelser av barn og unges situasjon og utvikling, og;kunne kritisk reflektere over ulike kontekstuelle modeller til bruk i familiebehandlingsarbeid.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studentene har

    • fordypet kunnskap om anvendelse av biopsykososialt perspektiv i møte med barn og familie
    • kjennskap;til anvendelse;av noen utviklingspsykologiske perspektiver;i forståelse av barn og familieliv
    • fordypet kunnskap om traumer, salutogenese og resiliens
    • kritisk fundert kunnskap om anvendte kategoriseringssystemer, som diagnoser
    • fordypet kunnskap om tilstandsbilder og behandlingsformer, herunder brukerinvolvering
    • kunnskap om foreldreskap hvor foreldre er psykisk syke/har rusproblemer

    Ferdigheter

    Studentene kan

    • analysere i behandlingsarbeid ved hjelp av biopsykososiale forståelser og utviklingspsykologiske perspektiver
    • gjenkjenne ulike tilstandsbilder
    • begrunne iverksettelsen av relevante behandlingstiltak for barn som strever, og for foreldre som strever
    • vurdere nødvendigheten av samarbeid med andre instanser, eventuelt adekvat videre henvisning til annen behandling eller utredning

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • tenke kritisk på kunnskapsgrunnlaget innen psykisk helsevern for barn og unge
    • evaluere egne handlinger og iverksette endringstiltak
    • utøve faglig praktisk dømmekraft i behandlingsarbeid
  • Teaching and learning methods

    Undervisningen veksler mellom forelesninger av faglærere og gjesteforelesere. Det legges opp til studentaktiv læring underveis i forelesningene, som kasus og drøftingsoppgaver.

  • Course requirements

    For å kunne framstille seg til eksamen må følgende obligatorisk aktivitet være godkjent:

    • deltakelse på 3-timers oppgaveseminar. Studentene vil få tildelt en eksamenslignende oppgave å jobbe med før seminaret. På seminaret vil studentene jobbe gruppevis videre med drøftelse av dette.;

    Om en student er forhindret fra å møte, må studenten levere et skriftlig arbeidskrav på 3 sider som må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen.;

  • Assessment

    Eksamen i emnet er individuell hjemmeeksamen over en periode på 4 dager (96 timer). Besvarelsen skal ha et omfang på 8 sider (+/- 10 prosent).;Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.;

  • Examiners

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.;

    Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.;

  • Course contact person

    Astrid Christensen og Gunn Astrid Baugerud