EPN-V2

SFB5110 Issues of Child and Adolescent Mental Health Course description

Course name in Norwegian
Psykiske tilstandsbilder hos barn og unge
Study programme
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health Policy
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care, part-time
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care
Master in Applied Social Sciences: Programme Option Family Therapy
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Family Therapy, part time
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work, part-time
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

I emnet Psykiske tilstandsbilder hos barn og unge skal studenten;tilegne seg kunnskap om barn og unge som strever. Det vil omhandle kunnskap om ulike tilstandsbilder i psykisk helsevern for denne aldersgruppen. Studenten;skal tilegne seg forståelse;for hvilke prinsipielle hensyn som må tas i utforming av behandling ved ulike psykiske tilstandsbilder hos barn og unge.;

Emnet presenterer ulike teoretiske perspektiver på naturlige endringsprosesser, basert på utviklingspsykologiske bidrag og herunder salutogenetisk perspektiv. Med dette utgangspunktet analyseres forståelser av psykopatologi.;Studenten;skal tilegne seg forståelser av barn og unges situasjon og utvikling, og;kunne kritisk reflektere over ulike kontekstuelle modeller til bruk i familiebehandlingsarbeid.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studentene har

  • fordypet kunnskap om anvendelse av biopsykososialt perspektiv i møte med barn og familie
  • kjennskap;til anvendelse;av noen utviklingspsykologiske perspektiver;i forståelse av barn og familieliv
  • fordypet kunnskap om traumer, salutogenese og resiliens
  • kritisk fundert kunnskap om anvendte kategoriseringssystemer, som diagnoser
  • fordypet kunnskap om tilstandsbilder og behandlingsformer, herunder brukerinvolvering
  • kunnskap om foreldreskap hvor foreldre er psykisk syke/har rusproblemer

Ferdigheter

Studentene kan

  • analysere i behandlingsarbeid ved hjelp av biopsykososiale forståelser og utviklingspsykologiske perspektiver
  • gjenkjenne ulike tilstandsbilder
  • begrunne iverksettelsen av relevante behandlingstiltak for barn som strever, og for foreldre som strever
  • vurdere nødvendigheten av samarbeid med andre instanser, eventuelt adekvat videre henvisning til annen behandling eller utredning

Generell kompetanse

Studenten kan

  • tenke kritisk på kunnskapsgrunnlaget innen psykisk helsevern for barn og unge
  • evaluere egne handlinger og iverksette endringstiltak
  • utøve faglig praktisk dømmekraft i behandlingsarbeid

Teaching and learning methods

Undervisningen veksler mellom forelesninger av faglærere og gjesteforelesere. Det legges opp til studentaktiv læring underveis i forelesningene, som kasus og drøftingsoppgaver.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må følgende obligatorisk aktivitet være godkjent:

  • deltakelse på 3-timers oppgaveseminar. Studentene vil få tildelt en eksamenslignende oppgave å jobbe med før seminaret. På seminaret vil studentene jobbe gruppevis videre med drøftelse av dette.;

Om en student er forhindret fra å møte, må studenten levere et skriftlig arbeidskrav på 3 sider som må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen.;

Assessment

Eksamen i emnet er individuell hjemmeeksamen over en periode på 4 dager (96 timer). Besvarelsen skal ha et omfang på 8 sider (+/- 10 prosent).;Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;

Grading scale

Gradert skala A-F.;

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.;

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.;

Course contact person

Astrid Christensen og Gunn Astrid Baugerud