Programplaner og emneplaner - Student
SBV4000 Knowledge perspectives in child welfare Course description
- Course name in Norwegian
- Kunnskapsperspektiver i barnevern
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Course history
-
- Programme description
-
-
Introduction
Barnevern er et samfunnsmessig virksomhetsfelt hvor praksis baseres på implisitte og eksplisitte teorier fra en rekke fagdisipliner. Barnevern er en normativ virksomhet, og det er behov for et kritisk grunnlag for å vurdere hva som er gyldig og relevant kunnskap for praksis. Forståelser av barn og barns samfunnsmessige status er viktige premisser for barnevernets virksomhet til enhver tid.
-
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
-
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har kandidatene følgende kunnskaper og ferdigheter:
Kunnskaper
Studenten har
- fordypet kunnskap om sentrale teoretiske forståelser av barn og barndom, herunder barnekonstruksjoner som rommer barn som deltakere i hverdagsliv og i barnevernets profesjonelle praksiser
- innsikt i teoretisk forståelses relevans for barnevernfaglig virksomhet
- kunnskap om betydninger av sosial klasse, etnisitet, alder/generasjon og kjønn i en barnevernkontekst
- kunnskap om metodologiske implikasjoner av de ulike teoretiske forståelsene
- utvidet kunnskapskritisk kompetanse
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere barnevernets implisitte og eksplisitte kunnskapsgrunnlag
- analysere barnevernrelevante fenomener
- analysere og drøfte barnevernfaglige fenomener med utgangspunkt i samfunnsvitenskapelig teori og samfunnsvitenskapelige perspektiver
-
Teaching and learning methods
Undervisningen veksler mellom forelesninger av faglærere og gjesteforelesere. Studentene deltar aktivt i undervisningen og i gruppearbeid.
-
Course requirements
Ingen arbeidskrav.
-
Assessment
Individuell hjemmeeksamen med oppgitt tema. Et barnevernrelevant tema skal drøftes analytisk. Varighet for eksamen er 7 dager og omfanget på oppgaven skal være ti sider +/- ti prosent.
-
Permitted exam materials and equipment
Emnet Tolke- og oversetterfagets historie gir en innføring i tolke- og oversetterfagets historie og sentrale teoretiske problemstillinger. Emnet legger vekt på å introdusere relevante teorier og modeller innen tolking og oversettelse. Den faghistoriske delen knyttes opp mot tolkens yrkesidentitet og hjelper studentene til å forstå muligheter og begrensninger i arbeidet som tolk i offentlig sektor i Norge.
-
Grading scale
Ingen forkunnskapskrav
-
Examiners
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om teoretiske modeller og hovedproblemstillinger innen oversettelse og tolking i et historisk perspektiv
- har kunnskap om hovedproblemstillinger innen profesjonsutvikling av tolking i offentlig sektor og tolkens yrkesidentitet
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende fagets sentrale begreper for å tilnærme seg tolke- og oversettelsesprosessen på en vitenskapelig fundert måte for å forbedre sin egen yrkesutøvelse
Generell kompetanse
Studenten
- kan utveksle erfaringer i diskusjoner om fagets utvikling og gjennom dette bidra til utvikling av god tolkepraksis