Programplaner og emneplaner - Student
MJ4700 Language and discourse in the media Course description
- Course name in Norwegian
- Språk og diskurs i mediene
- Study programme
-
Master's Programme in Media DevelopmentMaster's Programme in Media Development, part-timeMaster Programme in JournalismMaster Programme in JournalismElective modules, Master Programme in Journalism
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Tekst- og diskursanalyse av journalistikk og andre medietekster kan gi oss kritisk bevissthet om hvordan pressen og andre aktører i samfunnet tenker om verden. Slik analyse kan belyse hvordan bestemte skrivemåter er med på å reprodusere eller forandre vante tankemønstre. I dette emnet skal studentene utvikle sin kunnskap om språket med fokus på de journalistiske sjangrene. De skal opparbeide seg en økt bevissthet om ulike sider ved journalistspråket slik det har vokst fram over tid i nett- og papiraviser, radio, TV, og i sosiale medier. Studentene skal dessuten oppnå innsikt i og utvikle forståelse for hvordan journalistiske tekster kan avdekke eller tilsløre maktforhold i samfunnet.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om sentrale begreper og analyseredskaper i tekstanalyse
- har innsikt i journalistikkforskning der tekstanalyse, sjangerteori, diskursanalyse og språkanalyse har en sentral plass
- har kunnskap om språket innen ulike medieplattformer som radio, avis (nett og papir), TV, nett og sosiale medier og kjennskap til metoder for å analysere språkbruk.
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere journalistiske tekster metodisk og kritisk
- kan anvende tekst- og diskursanalytiske teorier og metoder i egen forskning
- kan reflektere kritisk over journalistspråket i en historisk kontekst
- kan analysere både verbalspråk og billedspråk i journalistikk
- kan inspirere kolleger, studenter eller elever til kritisk språkforståelse av journalistikk
- kan kommunisere faglige problemstillinger innenfor fagområdet og bidra til prosjekter der tekst- og diskursanalyse står sentralt
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til å analysere problemstillinger knyttet til språket i journalistiske og tilgrensende tekster
- har kompetanse i å presentere analyser av journalistisk materiale med bakgrunn i akademiske metoder knyttet til tekst- og diskursanalyse, og har utviklet evnen til å gi og motta konstruktiv kritikk og tilbakemeldinger
- har kompetanse til selvstendig forskningsarbeid innen feltet språk og diskurs gjennom konkret analysearbeid på solid teoretisk og metodologisk grunn
Teaching and learning methods
Studenten må være tatt opp på studiet.
Course requirements
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan kritisk vurdere legemidlers effekter, bivirkninger og bruk i forebygging og behandling av ulike sykdommer på en pasientrettet måte
- kan analysere problemstillinger knyttet til legemiddelhåndtering, klinisk farmasi og andre farmasøytiske tjenester
- kan drøfte årsaker til farmakologisk variasjon i avansert legemiddelbehandling på individ- og gruppenivå
- kan kritisk vurdere krav til datainnsamling og dokumentasjon av kliniske utprøvninger av legemidler
- kan vurdere farmasøytiske problemstillinger knyttet til administrasjon av legemidler i infusjonsvæsker
- kan drøfte betydningen av hvordan variasjon i helsekompetanse kan påvirke ulike pasient- og brukergruppers sykdomshåndtering, mestring og egenomsorg
- kan drøfte betydningen av forholdet mellom helseøkonomiske prinsipper og rasjonell legemiddelbruk i et individ- og samfunnsperspektiv
- kan analysere og drøfte ledelse og ulike lederroller i farmasøytisk virksomhet
Ferdigheter
Studenten
- kan følge opp pasienter med avansert legemiddelbehandling på individ- og gruppenivå for optimal farmakoterapi
- kan identifisere årsaker til variasjon i farmakokinetikk og -dynamikk og foreslå løsninger på avanserte teoretiske og praktiske farmasifaglige utfordringer
- kan belyse problemstillinger knyttet til avansert farmakoterapi hos spesielle pasientgrupper som barn, gravide/ammende og eldre
- kan bidra med råd om legemiddelhåndtering og anvende avansert farmakoterapi i samhandling med annet helsepersonell, pårørende og pasienter
- kan kritisk evaluere avanserte farmasøytiske tjenester som bidrar til optimal farmakoterapi og pasientsikkerhet
- kan analysere og forholde seg kritisk til internasjonal forskningslitteratur og ulike informasjonskilder og anvende disse til å formulere faglige resonnementer på en selvstendig måte
- kan anvende sentrale statistiske og epidemiologiske metoder
Generell kompetanse
Studenten
- kan evaluere og formidle farmasifaglige problemstillinger, analyser, forskningsresultater og konklusjoner til annet helsepersonell på en strukturert måte
- kan formidle evidensbasert kunnskap til helsepersonell, legemiddelbrukere og allmennheten
- kan bidra til optimal legemiddelbehandling for den enkelte pasient og pasientgrupper gjennom tverrfaglig samarbeid
- kan bidra i tverrprofesjonell samhandling om nye og innovative behandlingsmuligheter
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i faglig ledelse
- kan bidra til utvikling av faget og farmasøytens rolle i samfunnet og i internasjonalt samarbeid
Assessment
Arbeids- og undervisningsformer omfatter forelesninger og studentaktive seminarer med bruk av omvendt undervisning, digitale læringsressurser som medisinske databaser og oppslagsverk og arbeid med gruppebaserte case-oppgaver.
Permitted exam materials and equipment
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 90 prosent tilstedeværelse på obligatoriske undervisningsaktiviteter
- Presentasjon av to caseoppgaver i grupper på 4-5 studenter
Grading scale
Individuell muntlig eksamen, inntil 30 min.
Examiners
Ingen
Admission requirements
Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Course contact person
Gradert skala A-F