Programplaner og emneplaner - Student
MJ4100 Literary Journalism and Narrative Non-fiction Prose Course description
- Course name in Norwegian
- Litterær journalistikk og narrativ sakprosa
- Study programme
-
Master's Programme in Media DevelopmentMaster's Programme in Media Development, part-timeMaster Programme in JournalismMaster Programme in JournalismElective modules, Master Programme in Journalism
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
SPRING 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Medieutviklingen tilbyr formater som åpner for bruk av litterære inspirasjoner i journalistikken. Disse har bidratt og bidrar til å utvide det journalistiske sjangerrepertoaret og dermed den journalistiske kvaliteten i flere medier. Journalistene får utdypet sjangerkunnskapene sine og sine evner til å formidle i et rikere og mer engasjerende språk.
Gjennom studiet skal studentene drøfte forholdet mellom fiksjon og journalistikk, skjønnlitterære forfattere som journalister, og litterær journalistikk gjennom historien. Kurset tar videre for seg det litterære essayet, reportasjen - særlig reisereportasjen -;dokumentarromanen,;litterær dokumentar og nyjournalistikk/New Journalism. Vi studerer forholdet mellom journalistisk teori og litterær teori, og teorier om bruk av litterære og fortellende virkemidler i journalistikk. Skriveeksperimenter;er et viktig;innslag i kurset.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om de faglige teoriene om litterær journalistikk og formens ulike retninger
- har inngående kunnskap om/forståelse av den litterære journalistikkens historie, utvikling og egenart
- har inngående kunnskap om forholdet mellom fiksjonslitteratur og litterær journalistikk, og kunnskap om sentrale profesjonsutøveres arbeid i denne formen for journalistikk
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskapen om litterær journalistikk i analyse av eget eller andres arbeid
- kan forholde seg kritisk til og analysere teorier om og uttrykk for litterær journalistikk og arbeide selvstendig med journalistisk-litterære tekster
- kan anvende litterære virkemidler ved å la seg inspirere av annen litterær journalistikk og teorier om slik journalistikk
- kan inspirere kolleger, studenter eller elever til kreativ og inspirert journalistikk og bidra til nytenkning
- kan analysere litterære uttrykksformer i journalistikken og formidle selv ved bruk av slike uttrykksformer
Generell kompetanse
Studenten
- kan kommunisere faglige problemstillinger på fagområdet og bidra til prosjekter der litterær journalistikk står sentralt
- har kompetanse til journalistisk nytenkning og til å anvende kreativitet, kunnskaper og ferdigheter på nye områder
- har utviklet dypere forståelse for journalistisk variasjon gjennom økt kjennskap til fagets forskningsområde og egen kreativ praksis
- har evne til å reflektere over etiske sider ved bruken av litterære virkemidler
Teaching and learning methods
Forelesninger, seminarer og veiledning.
Course requirements
Language of instruction: Norwegian
It is known that individuals respond differently to intake of the same food. Much of this individual response can be explained by individual gene variants, epigenetics, gut microbiota and exposure to environmental factors. Personalised nutrition is nutritional advice adapted to individuals or groups of ‘similar’ individuals. The nutritional advice is therefore based on the individual’s biology in interaction with the environment. Personalised nutrition is a discipline related to personalised or precision medicine, where also individual variations form the basis for preventing and treating illness. These disciplines are developing very rapidly due to technological developments and increased knowledge in the field of molecular biology. This course aims to provide an introduction to key concepts and technological methods related to personalised nutrition and medicine. It will also provide an insight into how personalised nutrition can contribute to improve the health of individuals and thereby public health
Assessment
The student must have been admitted to the Master’s Programme in Health Sciences.
Permitted exam materials and equipment
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can discuss important concepts in personalised nutrition and medicine, such as nutrigenomics, nutrigenetics, epigenetics, gene variants (SNPs) and systems biology
- can discuss the causes and significance of individual responses to intake of food and the development of non-communicable diseases
- can describe large-scale biotechnological methods that form the basis for knowledge about individual responses and personalised nutrition and medicine
- can critically discuss ethical and personal data challenges related to personalised nutrition, such as knowledge about gene variants and risk of illness
Skills
The student
- can critically assess problems related to the use of personalised nutrition
- can discuss social implications of using individual rather than population-based dietary advice
General competence
The student
- can stay up to date on new biotechnological and scientific methods that are important for understanding individual variation and the development of non-communicable diseases
- can communicate the significance of personalised nutrition in a well-founded, scientific manner
Grading scale
The course will be mainly online, except for one seminar on campus during the start of the course. The online course will involve presentations, seminars and supervision. The course will use varied, student-active working methods, individually and in groups. The student is responsible to be up-to-date on activities and academic content in the learning platforms.
Examiners
The following coursework must have been approved in order for a student to be permitted to take the examination:
- Presentation (poster or talk) of a chosen topic in personalised nutrition, individually or in groups of two to three students.
Admission requirements
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Course contact person
An individual home examination over 48 hours in the form of a written report based on a given template. Scope: 2,000 words (+/- 10%).