EPN-V2

MEST5902 Master project in art and design didactics Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave i Kunst og designdidaktikk
Study programme
Master of Aesthetic Practices in Society
Weight
45.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Masteroppgaven er et større, selvstendig arbeid som utforsker en spesifikk problemstilling med relevans for kunst- og designdidaktikk. Masteroppgaven skal bidra til å problematisere, drøfte og reflektere over kunst, design og didaktikk i et samtids- og fremtids perspektiv. Aktuell tematikk kan være: skolefag, undervisning og læring, eget estetisk skapende arbeid, formidling av visuell og materiell kultur, tverrfaglighet og bærekraftig utvikling. Masteroppgaven gjennomføres som et avgrenset forskningsarbeid med både en skriftlig og en praktisk komponent. Sentrale elementer som problemstilling, teori, metode, undersøkelse og drøfting inngår.

Studenten velger mellom to ulike eksamensformer. Eksamensform A vektlegger praktisk eksamen, eksamensløsning B vektlegger skriftlig oppgave. Se utdypning under «Vurdering/eksamen». Emnet begynner i 3.semester, etter MEST4800, og har eksamen i 4. semester.Retningslinjer for masteroppgaver ved fakultetet finner du her: Retningslinjer for masteroppgaver ved Fakultet for teknologi, kunst og design - Student - minside (oslomet.no)

Required preliminary courses

Før emnet påbegynnes skal alle tidligere emner (tilsammen 75 stp) være bestått.

Learning outcomes

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om sentrale kunst- og designdidaktiske problemstillinger i samtiden, og kan sette denne i sammenheng med eget masterprosjekt
  • har inngående kunnskap om kunst og designdidaktikkens historie, forskningsgrunnlag og utviklingspotensial
  • kan anvende kunnskap om ulike sider ved kunst, design og didaktikk på praktiske og teoretiske problemstillinger
  • har innsikt i metoder for å undersøke ulike praksiser og som grunnlag for teoristudier
  • har inngående kunnskap om og kan reflektere over etikk i forskning, med særlig vekt på eget masterprosjekt

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og ta i bruk eksisterende relevante teorier og metoder, i eget masterprosjekt
  • kan utvikle et relevant forskningsdesign og, på bakgrunn av dette, gjennomføre et selvstendig prosjekt i tråd med forskningsetiske retningslinjer
  • kan analysere, drøfte og reflektere over egen undersøkelse, i lys av kunst og designdidaktisk forskning, relevante teorier og praktiske erfaringer fra undervisning og/eller estetisk skapende arbeid
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementet

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan analysere samfunnsaktuelle tematikker i det estetiske feltet
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye og innovative måter
  • kan på bakgrunn av eget masterprosjekt kommunisere med spesialister og samfunnet
  • kan identifisere faglige utfordringer og bidra aktivt i diskusjon om kunst- og design didaktikkens samfunnsoppdrag

Teaching and learning methods

Studentene arbeider individuelt med masteroppgaven i dialog med veileder. I spesielle tilfeller kan to veiledere bli tildelt. Veileder(e) blir tildelt av instituttet basert på students avgrensing og arbeid i MEST4320 og MEST4800. Studentene oppfordres til å danne kollokviegrupper. Det vil være workshops og seminarer for studieretningen og for hele masterkullet i emnet.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Deltakelse og fremlegging av masterprosjektet på minst to seminarer underveis

Assessment

Studentene velger mellom to ulike eksamensløsninger. Begge eksamensløsningene har to deleksamener som behandles som to separate deler. I begge eksamensløsningene en del kan gjøres i samarbeid med en annen medstudent. Dette må være avgjort før emnet begynner.

Eksamensløsning A:

  1. Skriftlig oppgave (individuell) og
  2. Praktisk eksamen (alene eller i par)

Utdyping: Den skriftlige oppgaven (Del 1) er en individuell oppgave av 16,000-20,000 ord. Praktisk eksamen kan gjøres i samarbeid med en annen medstudent om et felles emne. Den praktiske eksamenen vil normalt være utstilling/forestilling av eget estetisk arbeid/prosess eller dokumentasjon av masteroppgavens undersøkelser. Materialet som vises samt valg gjort for utstillingen presenteres muntlig. Begge eksamenene teller 50% av totalkarakter, og resultatet rundes opp. Skriftlig eksamen kan påklages, Formidling-eksamen kan ikke påklages.

Eksamensløsning B:

  1. Skriftlig oppgave (alene eller i par) og
  2. Formidling av masteroppgavens undersøkelser (individuell)

Utdyping: Den skriftlige oppgaven (Del 1) kan gjøres alene eller i samarbeid med en annen medstudent om et felles emne. En individuell oppgave er på 20 000-24 000 ord og en samarbeidsoppgave er på 28 000-32 000 ord. Formidling av masteroppgavens undersøkelser (Del 2) er en individuell oppgave. Det vil normalt være en poster eller visuell fremstilling som innbefatter undersøkelsesdesign, analyser, resultat og hovedpoeng fra drøftingen. Poster/visuell fremstilling utdypes gjennom en muntlig presentasjon. Den skriftlige eksamen (del 1) teller 75% av den totale karakteren. Formidlingen (del 2) teller 25% av den totale karakteren. Skriftlig eksamen kan påklages, Formidling-eksamen kan ikke påklages.

Gjelder begge eksamensløsninger:

Tidsplanen for innlevering av hver eksamensdel vil bli informert ved starten av emnet. Tidsomfang på gjennomføring bør ligge på 20-30 min (del 2). Eksamenene del 1 og 2 behandles som to ulike og separate eksamener. En student som stryker eller ikke får levert en eksamen, må kun ta den eksamenen på nytt/senere. Konteeksamen tas normalt i begge eksamenene tidligst mulig påfølgende semester.

Gjelder begge eksamensløsninger hvis en del av eksamen er gjort med en medstudent:

Studentene vurderes samlet med én karakter på denne eksamenen. For både eksamensløsning A og B, eksamen, skal en kort refleksjon om samarbeidet formidles skriftlig.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Opptak til master i estetiske fag, studieretning kunst og designdidaktikk.

Examiners

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap 

Studenten: 

• har avansert kunnskap om ulike diskurser innen utdanningsfeltet design, kunst og håndverk 

• har inngående kunnskap om fagdidaktisk forskning og praksis i et samfunnsetisk og bærekraftig perspektiv 

• har inngående kunnskap om fagfeltets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet for å kunne drøfte og reflektere over fagfeltets utviklingspotensial  

• har avansert kunnskap om hvordan visuell og materiell kultur kan påvirke barn og unges liv og valg i et moderne og mangfoldig samfunn 

Ferdigheter 

Studenten: 

• kan analysere, drøfte og reflektere over læreplaner, praksiser og institusjoner innen fagfeltet design, kunst og håndverk ut fra relevante teoretiske tilnærminger 

• kan drøfte og reflektere over samfunnsetiske perspektiv knyttet til bærekraft og miljø, kjønn, minoriteter og kulturelt mangfold 

• kan anvende nasjonal og internasjonal forskning i arbeid med teoretiske problemstillinger 

• kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og strukturere og formulere faglige resonnement, samt anvende korrekt kildehenvisning 

Generell kompetanse 

Studenten: 

• har inngående innsikt i den offentlige skolens rolle som en ikke-kommersiell institusjon, med et samfunnsbyggende kulturelt siktemål 

• kan reflektere over egen læring, betydning av praktisk skapende arbeid og delta i kommunikasjon 

om sentrale utfordringer 

Course contact person

Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og workshops der dialog og refleksjon knyttet til teori og praksis står sentralt.

Overlapping courses

Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen: 

• en individuell, skriftlig besvarelse om kunnskapsstatus innen fagfeltet omfang: 2000-3000 ord 

• deltakelse på FOU-seminar og individuell presentasjon for medstudenter og lærere