EPN-V2

MEST5901 Master project in theatre and society Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave Teater og samfunn
Study programme
Master of Aesthetic Practices in Society
Weight
45.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Arbeids- og undervisningsformer veksler mellom forelesninger, e-læringssekvenser, nettbaserte oppgaver, gruppearbeid med seminarer og selvstudier.

Required preliminary courses

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 100 % tilstedeværelse på workshop/seminar*
  • 60 % riktig på digitale flervalgsoppgaver under tilsyn - 2 timer. Studenten har rett til to forsøk på arbeidskravet før ordinær eksamen, og ett forsøk før ny og utsatt eksamen.

Ved fravær vil faglærer vurdere om det er mulig å kompensere for det gjennom alternative krav. *Workshop i Pilestredet og Sandvika, seminar på Kjeller

Learning outcomes

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene med spesifisering av faginnholdEksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timerSensorordning: Ordinær eksamen: Nasjonalt sensorkorps (to sensorer) Ny og utsatt: To sensorerVurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått

Hjelpemidler til vurdering/eksamen

Ingen

Pensumliste

Wyller, V. B. (2014). Frisk: cellebiologi, anatomi og fysiologi (3. utg.). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.[Kapittel 2-20]

eller

Sand, O., Sjaastad, Ø.V., Haug, E. & Bjålie, J. B. (2006). Menneskekroppen. Fysiologi og anatomi. (2. utg.) Oslo: Gyldendal Akademisk.

(Pensumliste ajour: 09.08.2017. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, APA-stil.)

Teaching and learning methods

Ytterligere beskrivelse av faglig dybde og nivå i de forskjellige temaene framgår av spesifiseringen av faginnhold i et dokument som legges på høgskolens digitale læringsplattform ved studiestart. http://www.nokut.no/Nasjonal-deleksamen

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent:

  • Egenpresentasjon og vaktplan
  • Egenvurdering til midtvurdering og/eller avsluttende vurdering
  • Tilstedeværelse ved forventningsmøte, midtveis- og avsluttende vurdering
  • Deltakelse i to veiledninger
  • Individuell skriftlig oppgave, ca. 2000 ord

Studenten gis tre muligheter til godkjenning av skriftlige arbeidskrav i løpet av praksisperioden

Assessment

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Vurderingsform: Vurdering av praksis inklusive arbeidskrav

Sensorordning: Hver student vurderes av en representant fra praksisstedet og én representant

fra høgskolen. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av høgskolen

Vurderingsuttrykk: Bestått/Ikke bestått

Krav om tilstedeværelse i veiledet praksis (90 %)

Hjelpemidler til vurdering/eksamen

Alle

Pensumliste

Pensum er på totalt ca. 1000 ord.

Akershus universitetssykehus. (2013). Ahus. Blodprøvetaking av voksne. Tverrfaglig laboratoriemedisin og medisinsk biokjemi. [Tilgjengelig på Fronter]

Dalland, O. (2012). Metode og oppgaveskriving for studenter (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kapittel 3-9]. [Behov ved oppgaveskriving]

Hellesø, R. (2015). Pasientjournalen og prinsipper i journalføring. I E. K. Grov & I. M. Holter (Red.),Grunnleggende kunnskap i klinisk sykepleie. Sykepleieboken 1 (5. utg., s. 214-246). Oslo: Akribe.

Norsk Resuscitasjonsråd. (2015). Nye retningslinjer for hjerte-lungeredning. Hentet fra:http://nrr.org/index.php/en/retningslinjer/norske-retningslinjer-2015oghttp://nrr.org/images/nedlasting/pdf/HLR_for_helsepersonell3.png

Nortvedt, M. W., Jamtvedt, G., Graverholt, B., Nordheim, L.V. & Reinar, L. M. (2012). Jobb kunnskapsbasert: En arbeidsbok . (2. utg.). Oslo: Akribe.

Nortvedt, P. (2016). Omtanke : En innføring i sykepleiens etikk. (2 . utg.). Oslo: Gyldendal[Kapittel 4, 5 og 6 = 119 s.]

Sykepleiernes Samarbeid i Norden. (2003). Etiske retningslinjer for sykepleieforskning i Norden .Hentet fra:https://dsr.dk/sites/default/files/479/ssns_etiske_retningslinjer_0.pdf

Anbefalt litteratur

Eide, H. & Eide, T. (2012). Kommunikasjon i relasjoner : Samhandling, konfliktløsning, etikk (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.

Heggdal, K. (2006). Sykepleiedokumentasjon . (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kapittel 1-6]

NANDA. (2003). NANDA sykepleiediagnoser : Definisjoner & klassifikasjon, 2001-2002 . Oslo: Akribe.

Ohnstad, B. (2013). Juss for helse- og sosialarbeidere : En innføring i lovgivning, juridisk tenkning og metode(5. utg.). Bergen: Fagbokforl.

Olsen, L.A. (2014). Praktisk medikamentregning : Dose, styrke, mengde. (4.utg.). Oslo: Cappelen Damm akademisk.

Simonsen, T., Aarbekke, J. og Lysaa, R. (2010). Illustrert farmakologi : Bind 1 (3. utg.). Bergen: Fagbokforlaget.

Slettebø, Å. (2013). Sykepleie og etikk (6. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[Kapittel 4: Til pasientens "beste"?]

(Pensumliste ajour: 2017-02-03. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, APA-stil. kk)

Permitted exam materials and equipment

Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert i undervisningsplanene.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emne.

Examiners

Det benyttes en ekstern og en intern sensor til begge eksamene. Dersom det er uenighet er det ekstern sensor som avgjør karakter. Det tilstrebes å ha samme sensorer på begge eksamene.

Course contact person

Studieretningskoordinator har ansvaret for emnet i dialog med de andre studieretningskoordinatorene. Overordnet ansvar ligger på studieprogramansvarlig.

Overlapping courses

Emnet overlapper 45 stp med MEST5900.