Programplaner og emneplaner - Student
MEST5901 Master project in theatre and society Course description
- Course name in Norwegian
- Masteroppgave Teater og samfunn
- Study programme
-
Master of Aesthetic Practices in Society
- Weight
- 45.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Arbeids- og undervisningsformer veksler mellom forelesninger, e-læringssekvenser, nettbaserte oppgaver, gruppearbeid med seminarer og selvstudier.
Required preliminary courses
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 100 % tilstedeværelse på workshop/seminar*
- 60 % riktig på digitale flervalgsoppgaver under tilsyn - 2 timer. Studenten har rett til to forsøk på arbeidskravet før ordinær eksamen, og ett forsøk før ny og utsatt eksamen.
Ved fravær vil faglærer vurdere om det er mulig å kompensere for det gjennom alternative krav. *Workshop i Pilestredet og Sandvika, seminar på Kjeller
Learning outcomes
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene med spesifisering av faginnholdEksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timerSensorordning: Ordinær eksamen: Nasjonalt sensorkorps (to sensorer) Ny og utsatt: To sensorerVurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Ingen
Pensumliste
Wyller, V. B. (2014). Frisk: cellebiologi, anatomi og fysiologi (3. utg.). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.[Kapittel 2-20]
eller
Sand, O., Sjaastad, Ø.V., Haug, E. & Bjålie, J. B. (2006). Menneskekroppen. Fysiologi og anatomi. (2. utg.) Oslo: Gyldendal Akademisk.
(Pensumliste ajour: 09.08.2017. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, APA-stil.)
Teaching and learning methods
Ytterligere beskrivelse av faglig dybde og nivå i de forskjellige temaene framgår av spesifiseringen av faginnhold i et dokument som legges på høgskolens digitale læringsplattform ved studiestart. http://www.nokut.no/Nasjonal-deleksamen
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent:
- Egenpresentasjon og vaktplan
- Egenvurdering til midtvurdering og/eller avsluttende vurdering
- Tilstedeværelse ved forventningsmøte, midtveis- og avsluttende vurdering
- Deltakelse i to veiledninger
- Individuell skriftlig oppgave, ca. 2000 ord
Studenten gis tre muligheter til godkjenning av skriftlige arbeidskrav i løpet av praksisperioden
Assessment
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Vurderingsform: Vurdering av praksis inklusive arbeidskrav
Sensorordning: Hver student vurderes av en representant fra praksisstedet og én representant
fra høgskolen. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av høgskolen
Vurderingsuttrykk: Bestått/Ikke bestått
Krav om tilstedeværelse i veiledet praksis (90 %)
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Alle
Pensumliste
Pensum er på totalt ca. 1000 ord.
Akershus universitetssykehus. (2013). Ahus. Blodprøvetaking av voksne. Tverrfaglig laboratoriemedisin og medisinsk biokjemi. [Tilgjengelig på Fronter]
Dalland, O. (2012). Metode og oppgaveskriving for studenter (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kapittel 3-9]. [Behov ved oppgaveskriving]
Hellesø, R. (2015). Pasientjournalen og prinsipper i journalføring. I E. K. Grov & I. M. Holter (Red.),Grunnleggende kunnskap i klinisk sykepleie. Sykepleieboken 1 (5. utg., s. 214-246). Oslo: Akribe.
Norsk Resuscitasjonsråd. (2015). Nye retningslinjer for hjerte-lungeredning. Hentet fra:http://nrr.org/index.php/en/retningslinjer/norske-retningslinjer-2015oghttp://nrr.org/images/nedlasting/pdf/HLR_for_helsepersonell3.png
Nortvedt, M. W., Jamtvedt, G., Graverholt, B., Nordheim, L.V. & Reinar, L. M. (2012). Jobb kunnskapsbasert: En arbeidsbok . (2. utg.). Oslo: Akribe.
Nortvedt, P. (2016). Omtanke : En innføring i sykepleiens etikk. (2 . utg.). Oslo: Gyldendal[Kapittel 4, 5 og 6 = 119 s.]
Sykepleiernes Samarbeid i Norden. (2003). Etiske retningslinjer for sykepleieforskning i Norden .Hentet fra:https://dsr.dk/sites/default/files/479/ssns_etiske_retningslinjer_0.pdf
Anbefalt litteratur
Eide, H. & Eide, T. (2012). Kommunikasjon i relasjoner : Samhandling, konfliktløsning, etikk (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Heggdal, K. (2006). Sykepleiedokumentasjon . (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kapittel 1-6]
NANDA. (2003). NANDA sykepleiediagnoser : Definisjoner & klassifikasjon, 2001-2002 . Oslo: Akribe.
Ohnstad, B. (2013). Juss for helse- og sosialarbeidere : En innføring i lovgivning, juridisk tenkning og metode(5. utg.). Bergen: Fagbokforl.
Olsen, L.A. (2014). Praktisk medikamentregning : Dose, styrke, mengde. (4.utg.). Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Simonsen, T., Aarbekke, J. og Lysaa, R. (2010). Illustrert farmakologi : Bind 1 (3. utg.). Bergen: Fagbokforlaget.
Slettebø, Å. (2013). Sykepleie og etikk (6. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[Kapittel 4: Til pasientens "beste"?]
(Pensumliste ajour: 2017-02-03. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, APA-stil. kk)
Permitted exam materials and equipment
Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert i undervisningsplanene.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emne.
Examiners
Det benyttes en ekstern og en intern sensor til begge eksamene. Dersom det er uenighet er det ekstern sensor som avgjør karakter. Det tilstrebes å ha samme sensorer på begge eksamene.
Course contact person
Studieretningskoordinator har ansvaret for emnet i dialog med de andre studieretningskoordinatorene. Overordnet ansvar ligger på studieprogramansvarlig.
Overlapping courses
Emnet overlapper 45 stp med MEST5900.