Programplaner og emneplaner - Student
MBH4270 Children, art and culture Course description
- Course name in Norwegian
- Barn, kunst og kultur
- Study programme
-
M. Phil Programme in Early Childhood EducationM. Phil Programme in Early Childhood Education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
SPRING 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Barnehagen er en møteplass for mennesker med ulik bakgrunn. Barnehagen er også en institusjon der ulike verdier skal omsettes i praksis og rettigheter forvaltes. Hvordan dette møtet blir, er avhengig av et kompetent personale. Det krever kjennskap til kulturelt og religiøst mangfold i samfunnet, hvordan dette kommer uttrykk i barnehagen samt hvordan barns identitet utvikles i skjæringspunktet mellom religion, kultur, klasse og kjønn. Barnehagelærere må ha bevissthet om at enkle spørsmål ofte har kompliserte svar. Hva forbinder vi med begrepet mangfold? Hvem er «vi» i barnehagen? Hva er kulturell tilhørighet? Hva er rasisme, og finnes det i barnehagen? Hvilken plass har religionen i barnehagen? Må alle som jobber i barnehagen håndhilse?
;
Identitet og mangfold er komplekse og abstrakte begreper. Samtidig er det i konkrete møter at barns identitet utvikles. Emnet gir en utvidet forståelse av mangfold og identitetsutvikling. I dette emnet gis studenten konkrete kunnskaper som bygger en bro mellom abstrakte begreper og konkrete situasjoner. Studenten får kunnskap om politikk på religions- og integreringsfeltet som legger føringer for barnehagen, og teori som kan anvendes til å forstå og analysere barnehagen i et mangfoldig samfunn. Anerkjennelse av ulike aspekter ved barns identiteter er avgjørende for tilhørighet til et fellesskap, med muligheter for medvirkning og deltagelse.
Required preliminary courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- Har fordypet kunnskap om teorier om barns identitet og samfunnsdeltakelse.
- Har fordypet kunnskap om mangfoldsbegreper og det kulturelle og religiøse mangfoldet i barnehagen.
- Har spesialisert innsikt i integrerings- og religionspolitikkens betydning for inkludering i barnehagen.
- Har fordypet kunnskap om rasisme og diskriminering.
- Har inngående kunnskap om kjønnsteori, sammensatte identiteter (interseksjonalitet) og maktrelasjoner som er relevante i barnehagen.
Ferdigheter
Studenten
- Kan på en selvstendig måte analysere og kritisk reflektere over teorier om identitet og mangfold i møte med ulike barn.
- Kan planlegge, gjennomføre og presentere et empirisk arbeid i tilknytning til barnehagen.
- Kan analysere politiske dokumenter og vurdere dem kritisk.
- ;Kan anvende kunnskap om etiske problemstillinger knyttet til kjønn, religion og diskriminering i barnehagen.
Generell kompetanse
Studenten
- Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter og legge til rette for et inkluderende læringsmiljø for barn i barnehagen uansett språklig, kulturell, religiøs eller sosial bakgrunn.
- Kan bidra til nytenking og med utviklingskompetanse knyttet til barnehagens ansvar for likestilling og barns rettigheter.
- Kan identifisere og analysere etiske dilemmaer, utøve profesjonelt skjønn og foreta begrunnede valg knyttet til emnene mangfold og identitet i barnehagen
- Kan reflektere kritisk over egne og andres verdier og barnehagens faglige virksomhet i møte med barn, foresatte og ansatte.
- Kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innen fagområdet, både med spesialister og til allmennheten.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sammenhengen mellom ernæring og kosthold i et samfunnsperspektiv og kan vise eksempler på hvordan de ulike restaurant- og matfagene kan påvirke utviklingen av et sunnere kosthold i tråd med gjeldende regelverk og styringsdokumenter
- kjenner læreplanverket, skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag
- kjenner til kompetansebehov sett i et bransje- og samfunnsperspektiv
- har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor restaurant- og matfag
Ferdigheter
Studenten
- kan lede læringsprosesser i skole og arbeidsliv
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og lede yrkesrelevant undervisning i skole og arbeidsliv med utgangspunkt i didaktisk relasjonstenkning
- kan veilede elever og lærlinger i konkrete opplæringssituasjoner
- kan anvende og utvikle sin yrkesfaglige, digitale, yrkesdidaktiske og matfaglige i kompetanser i yrkesopplæringen
- kan legge til rette for gode samhandlings- og gruppeprosesser
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i relevante faglige og yrkesdidaktiske problemstillinger innen ernæring og kan formidle fagstoff innen ernæring og kosthold skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer
- kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav, gjeldende læreplaner og styringsdokumenter
- kan kommunisere og samarbeide med skolen, bedriften og samfunnet om å lede og organisere opplæring og faglig utvikling på yrkesområdet
- kan bygge gode relasjoner til elever/lærlinger og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
Content
- Planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesrelevant undervisning. Kunne bruke relevante pedagogiske modeller for planlegging, gjennomføring og dokumentere undervisning, planlegging av yrkesopplæring samt pedagogiske bruk av motivasjonstiltak som tiltak for å redusere bortvalg og frafall. Bruk av ulike undervisningsmetoder som er relevant for fag og yrkesopplæring
- Styringsdokumenter. Kunne anvende styringsdokumenter, lovverk og forskrifter som er relevante for utdanningen
- Analyse av relevant yrkeskompetanse, både yrkesteoretisk kunnskap og profesjonsfaglig kompetanse. Hva kjennetegner en god yrkesutøver. Hvilke kunnskaper, ferdigheter og holdninger er viktige i de ulike restaurant- og matfagyrkene?
- Observasjon og kartlegging. Elevkartlegging som forutsetning for yrkesrettet opplæring. Kunne bruke ulike metoder for observasjon og kartlegging av elever i restaurant- og matfag
- Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap med vekt på kosthold og helse. Fokus på ernæring, mikrobiologi, bærekraft og trygg mat.
- Profesjonsfaglig digital kompetanse. Kunne anvende relevante digitale verktøy i undervisningen
- Prosjektarbeid og prosjektorganisering. Organisere og gjennomføre yrkesfaglige og yrkesdidaktiske prosjekter
Praksis
25 dager pedagogisk praksis, (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)
10 dager yrkesfaglig praksis
Teaching and learning methods
Eksamen er en individuell skriftlig semesteroppgave som bygger på arbeidskravene. Omfang skal være 3500 ord +/- 10 prosent eksklusiv referanseliste. Veiledning vil bli gitt i skriveprosessen.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:
- Arbeidskrav 1: Undervisningsøvelse i grupper på tre studenter knyttet til teoretisk yrkeskunnskap for medstudenter i grupper. Hensikten er å formidle yrkesteoretiske kunnskap. Omfang: 10-15 minutter pr. gruppe
- Arbeidskrav 2: Individuell dokumentasjon og refleksjon fra egen pedagogisk praksis med konkrete eksempler (oppgavetekster, undervisningsplaner, vurdering mm). Hensikten med arbeidskravet er å se sammenhenger, fordype seg i aktuell teori og reflektere over egen læring. Omfang: 2000 ord +/- 10%
- Arbeidskrav 3: Individuell dokumentasjon fra yrkesfaglig praksis i ett yrke utenfor eget fagbrevområde med fokus på yrkesidentitet og yrkesutøvelse. Det skrives en dokumentasjon med refleksjon. Hensikten med arbeidskravet er å fordype seg i yrkene utenfor eget fagbrevområde. Omfang: 800 ord +/- 10%
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.
Assessment
Prosjekteksamen i gruppe på tre til fire studenter.
Eksamen består av skriftlig rapport fra et yrkesfaglig og yrkesdidaktisk prosjekt knyttet til utvikling av forståelse for sammenheng mellom yrkes- og profesjonsteori og yrkesopplæring. Omfang: 4000 ord +/-10%.
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen, dersom det ikke kan dannes grupper legges det til rette for individuell gjennomføring
- Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt. Kilder skal oppgis.
Grading scale
Innhold
Studiet består av fire hovedtemaer:
- Hvem er «vi» i barnehagen? Barndom og identitet
- Hva er et mangfoldig samfunn?
- Barn som samfunnsborgere
- Finnes rasisme i barnehagen?
1. Hvem er «vi» i barnehagen? Barndom og identitet
- Barndom og identitet i norsk kontekst
- Barns sammensatte identitet (interseksjonalitet)
- Ledelse i barnehager preget av mangfold
2.; Hva er et mangfoldig samfunn?
- Mangfoldsbegreper
- Religiøst og kulturelt mangfold i Norge
- Religions- og integreringspolitikk
3. Barn som samfunnsborgere
- Medborgerskap, rettigheter og forskjellighet
- Tilhørighet og likeverdig deltagelse
- Etiske problemstillinger knyttet til demokrati og religionsfrihet
4. Finnes rasisme i barnehagen?
- ;Rasisme og diskriminering
- ;Forståelser av ulikhet
- ;Ulike perspektiver på makt
Examiners
Studenten skal skrive en skisse til individuell oppgave, som danner grunnlag for eksamen. Studenten velger selv tema for denne skissen med utgangspunkt i emnets innhold og litteratur, 1200 ord +/- 10 %. Litteraturliste kommer i tillegg. Det gis veiledning i skriveprosessen.
- Skissen skal presenteres i et obligatorisk felles dagsseminar (midtveis i emnet).
Skissen må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen.
Dersom studenten er forhindret fra å delta på seminaret, må skissen presenteres etter avtale med emneansvarlig.;
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.
Fravær utover 20 prosent, eller mer enn en samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver,;etter avtale med fagansvarlig. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.