Programplaner og emneplaner - Student
MBH4210 Politics, Professionalism and Early Childhood Education Course description
- Course name in Norwegian
- Politikk, profesjon og barnehagepedagogikk
- Study programme
-
M. Phil Programme in Early Childhood EducationM. Phil Programme in Early Childhood Education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
SPRING 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I emnet presenteres og diskuteres bibliotek- og informasjonsvitenskap som selvstendig fagområde. Emnet gir en introduksjon til de faglige, profesjonelle og institusjonelle tradisjonene bibliotek- og informasjonsvitenskapen springer ut av, og presenterer sentrale begreper, faglige diskusjonstema og viktige utfordringer i samtid og framtid. Emnet gir en innføring i bibliotekarens arbeidsområder, samt bibliotekenes historie og mandat.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Individuell skriftlig hjemmeoppgave. Oppgaven er en bearbeidet og utvidet versjon av den godkjente skissen fra arbeidskravet. Oppgaven skal være på 4000 ord (+/- 10%) Litteraturliste kommer i tillegg.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av hjemmeoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.
Content
Innholdet i dette emnet omhandler sentrale teoretiske perspektiver på barnehagen som samfunnsinstitusjon og dilemmaer for profesjonsutøvelse i lys av nasjonale og internasjonale endringsprosesser.
- Politiske og pedagogiske perspektiver på barnehagen som samfunnsinstitusjon
- Den nordiske barnehagemodellen i en komparativ sammenheng
- Pedagogisk grunnlagstenkning
- Profesjon og profesjonsetikk
- Didaktiske perspektiver på lek, læring og omsorg
Teaching and learning methods
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Course requirements
Alle hjelpemiddel tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Assessment
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.
Permitted exam materials and equipment
Innholdet i dette emnet omfatter kunnskap om teoretiske perspektiver ved kvalitet, kompleksiteten i hverdagsliv og barns vilkår i barnehager.
- Diskurser om barn, barndom og barnehage
- Kvalitet i barnehagen i lys av internasjonal og nasjonal forskning
- Etikk i barnehagens hverdagsliv, barnehagens verdigrunnlag, barns livskvalitet og livsmestring
- Hverdagsliv: Ulike teoretiske tilnærminger på lek, læring og omsorg
- Materialitet, kropp, sted, rom og tid
- Barnehagen som arena for barn under tre år
- Overganger og ritualer i barns hverdagsliv
- Inkludering, vennskap og samspill
Grading scale
A - F
Examiners
Eksamen bedømmes av to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.