EPN-V2

MBH4100 Philosophy of science and research methods Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori og forskningsmetoder
Study programme
M. Phil Programme in Early Childhood Education
M. Phil Programme in Early Childhood Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

To interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Recommended preliminary courses

Kunnskap Studenten

  • har avansert kunnskap om barns hverdagsliv i barnehager, samt barnehagen som samfunnsinstitusjon
  • har inngående kunnskaper om barnehager som forskningsfelt
  • har inngående kunnskaper om vitenskapelige og kunstfaglige tilnærminger til barnehagefeltet
  • har inngående kunnskap om aktuell forskning og kunnskapsutvikling i barnehagefeltet i et historisk og samtidig perspektiv

Ferdigheter Studenten

  • kan analysere nyere barnehagerelevant forskning, med særlig vekt på spørsmål om barns hverdagsliv i barnehager: lek, læring, omsorg, trivsel, organisasjon og ledelse
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i barnehageforskning
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike forskningsmetoder og forskningsdesign

Generell kompetanse Studenten

  • kan analysere relevante forskningsetiske problemstillinger knyttet til barnehageforskning
  • kan anvende kunnskaper fra norsk og internasjonal barnehageforskning til å strukturere, formulere og formidle faglige resonnementer

Learning outcomes

  • kartlegging av behov for kompetanseheving og faglig fordypning i eget yrke, som grunnlag for utvikling av selvvalgt dybdekompetanse
  • globale miljø- og klimautfordringer relatert til eget yrke og egen bransje
  • analyse av dagens yrkesutøvelse i eget yrke relatert til fag- og samfunnsutviklingen
  • bærekraftig fagutvikling i eget yrke
  • utvikling av effektiv ressursutnyttelse i eget yrke og bransje
  • videreutvikling av arbeidsprosesser i eget yrke i et bærekraftig samfunnsperspektiv

Content

Undervisningen består av forelesninger, seminarer, arbeid i seminargruppe, veiledning, praktisk arbeid og oppgaveskriving mellom samlingene. Arbeidet i seminargruppene og mellom samlingene er knyttet til aktuelle problemstillinger som er kommet frem i undervisningen. Dette arbeidet, samt veiledningen, er ment å støtte opp under studentenes arbeid med eksamen, og det forventes at studentene deltar i seminargruppene og leverer oppgavene mellom samlingene.

Teaching and learning methods

Teaching activities in this course consist of lectures in large groups comprising students from all programme options. Seminars and group work will also be organised. Seminars, groups work and supervision sessions may also take place online.

Course requirements

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

The student must have participated in one individual supervision session in a group. This comprises an oral presentation about theory and/or methodology lasting about 10–15 minutes. The presentation must build on a written memo (the basis for supervision) with a scope of maximum five pages, submitted at least one week before the presentation. Each student must also give a 5–10-minute prepared response to one other student’s presentation. The purpose of the presentation is to acquire knowledge of theories and methods of relevance to ECEC research, practice scholarly dissemination, share knowledge and discuss subject matter with others.

Assessment

The exam comprises one individual written semester paper in the form of a research project outline with particular emphasis on philosophy of science and research methods (3,000-4,000 words +/- 10%).

Resit/rescheduled exams

Resits/rescheduled exams are organised in the same way as ordinary exams. Students can submit a reworked version of the semester paper for the first resit or rescheduled exam. A new semester assignment must be submitted for subsequent attempts.

Permitted exam materials and equipment

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Grading scale

Pass/fail

Examiners

For å kunne bidra til å styrke barnehagefeltet er det viktig å ha kunnskaper om nyere forskning om barn og barnehager. Emnet gir en aktuell oversikt over barnehageforskning og presenterer den nyeste forskningen om barns hverdagsliv og barnehagen som organisasjon i samfunnet. Emnet tar også for seg hvordan ulike styringsdokumenter og planverk påvirker barnehagen, barna og de ansatte i barnehagen.

Undervisningen gir innsikt i aktuelle forskningsprosjekter som er etablerte på Institutt for barnehagelærerutdanning og vil presentere prosjekter knyttet til ulike retninger innenfor barnehageforskning og kunstfaglig forskning, samt ta opp forskningsetiske problemstillinger. Samtidig knytter undervisningen prosjektene tett til hverdagen i barnehagen.