EPN-V2

MBH4000 Early childhood education and care as a research area Course description

Course name in Norwegian
Barnehagefeltet som forskningsarena
Study programme
M. Phil Programme in Early Childhood Education
M. Phil Programme in Early Childhood Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

Eksamen består av én skriftlig individuell semesteroppgave, oppgaven skal være skisse til et forskningsprosjekt med særlig vekt på vitenskapsteori og forskningsmetode (3-4000 ord +/- 10 %).

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.

Required preliminary courses

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Learning outcomes

Bestått/ikke bestått.

Content

Barnehagen er en viktig samfunnsinstitusjon som har endret seg betraktelig de siste årene. Økningen av barnehageplasser og fleksible organisasjonsformer har skapt utfordringer for barnehagefeltet. Dette har ført til at de fleste barn over ett år går nå i barnehage. Omtrent hele neste generasjons barndom er knyttet til institusjonslivet i barnehager.

  • Barns hverdagsliv i barnehager
  • Nyere norsk og internasjonal barnehage- og kunstfaglig forskning
  • Barnehagen som institusjonsliv
  • Lek og læring
  • Barnehager som forskningsfelt
  • Forskningsetikk
  • Organisasjon og ledelse

Teaching and learning methods

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.

Course requirements

Ingen

Assessment

Undervisningen har som mål å utvikle studentenes analytiske blikk på teori, metode, empiri og etikk i barnehageforskningen. All forskning, både kvalitativ og kvantitativ, tar utgangspunkt i vitenskapsteoretiske forutsetninger som bygger på ulike kunnskaps- og sannhetssyn. Emnet handler om å bli kjent med, forstå og ta i bruk ulike vitenskapsteorier og kvantitative og kvalitative forskningsmetoder, for å kritisk kunne vurdere egen og andres forskning.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Bestått/Ikke bestått

Examiners

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.