EPN-V2

MBH4000 Early childhood education and care as a research area Course description

Course name in Norwegian
Barnehagefeltet som forskningsarena
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history
Curriculum
FALL 2021
Schedule
  • Introduction

    For å kunne bidra til å styrke barnehagefeltet er det viktig å ha kunnskaper om nyere forskning om barn og barnehager. Emnet gir en historisk oversikt over barnehageforskning og presenterer den nyeste forskningen om barns hverdagsliv og barnehagen som organisasjon i samfunnet. Undervisningen gir innsikt i aktuelle forskningsprosjekter som er etablerte på Institutt for barnehagelærerutdanning og knytter disse tematisk tett til hverdagen i barnehagen.

    Barnehagefeltet som forskningsarena tar også for seg hvordan ulike styringsdokumenter og planverk påvirker barnehagen, barna og de ansatte i, barnehagen og vil presentere ulike retninger innen barnehageforskning, kunstfaglig forskning og forskningsetikk.

  • Required preliminary courses

    Ingen

  • Learning outcomes

    Kunnskap Studenten

    • har avansert forståelse/kunnskap om barns hverdagsliv i barnehager, samt barnehagen som samfunnsinstitusjon
    • har inngående kunnskaper om barnehager som forskningsfelt
    • har inngående kunnskaper om vitenskapelige og kunstfaglige tilnærminger til barnehagefeltet
    • har inngående kunnskap om aktuell forskning og kunnskapsutvikling i barnehagefeltet i et historisk og samtidig perspektiv

    Ferdigheter Studenten

    • kan analysere nyere barnehagerelevant forskning, med særlig vekt på spørsmål om barns hverdagsliv i barnehager: lek, læring, omsorg, trivsel, organisasjon og ledelse
    • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i barnehageforskning
    • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike forskningsmetoder og forskningsdesign

    Generell kompetanse Studenten

    • kan analysere relevante forskningsetiske problemstillinger knyttet til barnehageforskning
    • kan anvende kunnskaper om norsk og internasjonal barnehageforskning til å strukturere, formulere og formidle faglige resonnementer
  • Content

    Both individual self-study and learning in cooperation with fellow students and lectures are expected. During the course there will be a combination of lectures and seminars. 

  • Teaching and learning methods

    Undervisningen består av forelesninger, seminarer, arbeid i seminargruppe, veiledning, praktisk arbeid og oppgaveskriving mellom samlingene. Arbeidet i seminargruppene og mellom samlingene er knyttet til aktuelle problemstillinger som er kommet frem i undervisningen. Dette arbeidet, samt veiledningen, er ment å støtte opp under studentenes arbeid med eksamen, og det forventes at studentene deltar i seminargruppene og leverer oppgavene mellom samlingene.

  • Course requirements

    Minst to veiledninger knyttet til semesteroppgave, individuelt eller i gruppe på ca 10 minutter hver.

  • Assessment

    Eksamen består av en individuell skriftlig semesteroppgave basert på arbeidskravet, omfang på 4000 ord (+/- 10 %).

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny oppgave. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til ny/utsatt eksamen innen fristen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    A global tendency in early childhood education and care (ECEC) institutions, is the increased enrolment of children under three years of age. Recent research draw attention to the importance of high quality ECEC for the youngest children¿s wellbeing, relations, development and learning. High quality ECEC for children under three, depends on specific knowledge about pedagogy for this age group. However, quality and knowledge are not objective. They are deeply rooted in values and in societal and cultural conditions.

  • Examiners

    Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.