EPN-V2

MASY4050 Theory of Science, Methods for Research and Quality Improvement Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori, forskningsmetode og kvalitetsarbeid
Study programme
Master's Programme in Advanced Practice Nursing to Acute and Critically Ill Patients - Emergency Nursing
Master's Programme in Advanced Practice Nursing to Acute and Critically Ill Patients - Anaesthesia Nursing
Master's Programme in Advanced Practice Nursing to Acute and Critically Ill Patients - Paediatric Nursing
Master's Programme in Advanced Practice Nursing to Acute and Critically Ill Patients - Intensive Care Nursing
Master's Programme in Advanced Practice Nursing to Acute and Critically Ill Patients - Operating Theatre Nursing
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

  • kjennskap til rettskilder og juridisk metode
  • god oversikt over arkivloven med forskrifter
  • god oversikt over forvaltningsloven og eforvaltningsforskriften
  • grunnleggende kjennskap til offentlighetsloven;

Ferdigheter

  • innrette eget arbeid i samsvar med grunnleggende arkivrettslige plikter
  • ta stilling til enkle innsynsforespørsler i tråd med hovedreglene

Generell kompetanse

  • forstår forventninger til og begrensninger i profesjonsutøveres rettsanvendelse
  • kan ta stilling til når det er nødvendig eller hensiktsmessig å overlate konkrete problemstillinger i eget arbeidet til en profesjonell jurist

Required preliminary courses

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner og øvingsoppgaver

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte de mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ forskningstilnærming
  • kan gjøre rede for og drøfte vitenskapsteoretiske perspektiver, forskningsmetoder, ulike trinn i forskningsprosessen og forskningsetikk som er relevant for spesialsykepleie
  • kan gjøre rede for og bidra i metoder for systematisk kvalitetsarbeid for å forbedre helsetjenesten og forutsetninger for vellykkede endringsprosesser

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer for å løse kliniske og teoretiske problemstillinger
  • kan bruke metoder for å planlegge et avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid ved bruk av relevante teorier og metoder i tråd med forskningsetiske normer
  • kan analysere og tolke kvantitative data, som deskriptiv statistikk, tabeller og figurer
  • kan analysere og tolke kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale
  • kan identifisere og belyse brukermedvirkningens betydning i forskningen
  • kan identifisere og belyse forskningsetiske problemstillinger
  • kan identifisere faglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid
  • kan bruke relevant forbedringsmetoder i klinisk praksis
  • kan analysere og forholde seg kritisk til utvikling, nytenkning og innovasjon

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og formidle forskningsbasert kunnskap i møte med pasient, pårørende, helsepersonell og allmennheten
  • kan analysere og forholde seg kritisk til kunnskapsbasert praksis og medvirke til utvikling av tjenesten
  • kan bidra til kvalitetsarbeid, nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
  • kan anvende og formidle fagkunnskap, relevant bruk av pasientsikkerhetsteori og forbedringsmetodikk for å forebygge pasientskader faglig forsvarlig utøvelse av spesialsykepleie

Teaching and learning methods

Lovsamling, utskrift eller særtrykk av lover, uten håndskrevne kommentarer. Tekster som er særskilt relevant for eksamensoppgaven vil bli gjort tilgjengelig for studentene på eksamensdagen.

Course requirements

Gradert skala A-F.

Assessment

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Permitted exam materials and equipment

Herbjørn Andresen

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav minst én ekstern.

Overlapping courses

10 studiepoeng overlappende med MAABI4050, MASYK4050, MASYD4050, MAPO4050, MAPSD4050, ABIO6050, KREFT6050, KARD6050, PSY6050, VPSYD6050, PSYD6050, HEL6050, BIT6000, MAVIT4050. Alle med navn Vitenskapsteori og forskningsmetode, 10 stp.