Programplaner og emneplaner - Student
MAEN4600 Ventilation Design Course description
- Course name in Norwegian
- Ventilasjonsteknikk
- Study programme
-
Master's Degree Programme in Energy and Environment in Buildings - part-timeMaster's Degree Programme in Energy and Environment in Buildings
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Curriculum
-
SPRING 2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
A grade scale with grades from A to E for pass (A is the highest grade and E is the lowest) and F for fail is used in connection with the final assessment.
Required preliminary courses
One internal examiner. External examiners are used regularly.
Learning outcomes
Studiet inneholder følgende fire hovedområder:
- Spill med masker.
- Produksjon av masker.
- Fagteori.
- Fagdidaktikk.
Spill med masker
Spill med masker omfatter spill med både helmasker og halvmasker. Spill med masker krever økt fokusering på intensjoner og handling. Teatermasker forutsetter kroppslig engasjement. Det skal fokuseres på ulike spillestiler til ulike typer masker. Området omfatter også et prosjekt med praktisk utprøving.
Spill med masker består av
- spill med ulike teatermasker
- teatermaskers muligheter og begrensninger
- valg av teatermasker
- spillestil, form og regikonsept
- rammebetingelsene for produksjon
- planlegging, gjennomføring og vurdering av maskespill
Produksjon av masker
Produksjon av masker fokuserer på å lage masker med uttrykkskraft til bruk for aktører i rolle. Ulike materialer kan benyttes i selve teatermasken.
Produksjon av masker består av
- gipsavstøpning
- masketyper til ulike teaterformer
- utradisjonelle materialer
- teatermasker i forhold til målgruppe, også for barn med flerkulturell bakgrunn
- planlegge, gjennomføre og vurdere produksjon av teatermasker med barn, unge og voksne
- tegning/skulptur
Fagteori
Maskespill finner vi i dag både i tradisjonelle former og i mer avanserte uttrykk. Fagteori omhandler teatermasker som kunstnerisk uttrykk og som teaterpedagogisk arbeidsform i en kulturhistorisk sammenheng.
Fagteori består av
- masken i teaterhistorien
- funksjoner og karaktertrekk
- teatermasker i ulike kulturer
- spilltrening med masker i et teoretisk perspektiv
Fagdidaktikk
Fagdidaktikk fokuserer på arbeid med masker i pedagogisk tilrettelagte situasjoner. For barn, unge og voksne kan maskespill ikke bare representere en utvidelse av teateruttrykket, men også være et viktig middel for å oppøve skuespillerferdighet.
Fagdidaktikk består av
- teatermasker i dramapedagogiske sammenhenger
- ulike strategier for instruksjon
- lede og veilede maskespill
- planlegging, gjennomføring og vurdering av maskespill med barn, unge og voksne
- masketeori sett i forhold til lek, kreativitet og skapende aktiviteter
- analyse av praktisk arbeid
Teaching and learning methods
Emnet er 100 prosent faglig overlapp med emne ZDT3 Drama og teaterkommunikasjon - Maskespill.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:
- En laboratorieoppgave med prosjektgruppen, påfølgende rapportering på ca. tre til seks sider. Tid i laboratorium ca. to timer.
- En individuell øving på to til fem sider
Assessment
Del 1: Individuell skriftlig eksamen på tre timer, som teller 70 prosent.
Del 2: Prosjektrapport i gruppe på tre til fem studenter og som teller 30 prosent. Rapport, gjennomføring, muntlig og visuell presentasjon i gruppe vurderes.
Eksamensdel 1) Eksamensresultat kan påklages.
Eksamensdel 2) Eksamensresultat kan ikke påklages.
Begge eksamensdelene må være vurdert til karakter bestått/E eller bedre for at studentene skal kunne få bestått emnet.
Ved en eventuell og ny utsatt individuell skriftlig eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Hvis muntlig eksamen benyttes til ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.
Permitted exam materials and equipment
Eksamensdel 1: Hjelpemidler vedlagt eksamensoppgaven. Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Eksamensdel 2: Alle.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Automasjonssystemer integrert i bygninger kan redusere energibruk og holde bygningers inneklima på et akseptable nivå. Det finnes flere reguleringsprinsipper for styring og regulering av energitekniske anlegg og i dag benyttes moderne datateknologi og feltbusser ved prosjektering av bygningsautomatikk.