EPN-V2

DLT6100 Digital Teaching and Learning Tools for Adapted Education Course description

Course name in Norwegian
Digitale lære- og hjelpemidler i tilpasset opplæring
Study programme
Digital Teaching and Learning Tools for Adapted Education
Digital Teaching and Learning Tools for Adapted Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Bruk av digitale verktøy er en grunnleggende ferdighet i skole og opplæring. Digitale ferdigheter skal være en integrert og naturlig del av opplæringen og læringsarbeidet i alle fag og på alle nivåer. Digitale lære- og hjelpemidler i opplæringen kan være et viktig bidrag for å realisere målet om likeverdig opplæring for alle elever i skolen. Gjennom god pedagogisk anvendelse av digitale lære- og hjelpemidler i opplæringen kan flere elever oppleve tilhørighet og inkludering i den ordinære opplæringen. Erfaring og forskning viser at elever med utfordringer knyttet til språk, kommunikasjon, lesing og skriving kan ha spesielt god nytte av digitale verktøy i læringsarbeidet. Digitale lære- og hjelpemidler kan dermed være viktige bidrag i opplæringens spesialpedagogiske tilbud.

Økende digital praksis i opplæringen forutsetter digitale ferdigheter hos den enkelte lærer og i skolen som organisasjon. Lærere og rådgivere i pedagogisk psykologisk tjeneste vil i økende grad ha behov for kunnskaper om god pedagogisk bruk av digitale verktøy som favner alle elever. Digital kompetanse blir dermed en fremtredende egenskap ved hver enkelt ansatt tilknyttet opplæringen og i ulike opplæringsarenaer. I studieemnet «Digitale lære- og hjelpemidler i tilpasset opplæring» får studentene blant annet innsikt i ulik programvare til bruk i opplæring, produksjon av digitalt innhold, prinsipper for opplæring og digital undervisning, samt utviklingsarbeid i organisasjoner.

Studentene må ha PC og nettbrett med relevante applikasjoner tilgjengelig.

Learning outcomes

Students must have been admitted to the Master’s Programme in Health and Technology - Specialisation in Assistive Technology in Health. The course can be taken as an elective course by students admitted to other master’s specialisations if there are vacant places.

Content

Studiet er et nettbasert deltidsstudium over ett semester, og både introduksjon av fagstoff, samhandling, veiledning, og innlevering av arbeidskrav og eksamen vil være nettbasert.

Studiet kan tilbys både i høstsemesteret og i vårsemesteret, og eksamen er ved avslutning av emnet.

Sentrale temaer i studiet:

  • Gjeldene regler, lover og planer knyttet til opplæring og digitale lære- og hjelpemidler
  • Lese- og skriveutvikling og tilrettelegging
  • Leseopplæring og bruk av digitale verktøy
  • Digitale bøker, læringsressurser og hjelpemidler for elever med språk-, lese- og skrivevansker
  • Nettbaserte verktøy for å lage læringsressurser og undervisningsopplegg
  • Bruk av video og videoredigering
  • Dybdelæring og læringsstrategier
  • Digital undervisning og samhandling
  • Trender og utviklingstendenser knyttet til teknologiutvikling og bruk av digitale lære- og hjelpemidler
  • Tilpasset opplæring og spesialundervisning i skolen
  • Innovasjons- og utviklingsarbeid i skolen og organisasjoner

Teaching and learning methods

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can discuss key concepts within the field of assistive technology in a national and international context
  • can explain different types of assistive technologies
  • can critically evaluate the use of various types of assistive technologies in health-promoting, preventive, therapeutic, and (re)habilitative work
  • can describe methods, outcome measures (subjective and objective), and theories within movement and activity analysis
  • can analyse the interaction between humans and machines/technology based on relevant theories and models

Skills

The student

  • can apply needs analyses and user involvement in interventions with assistive technologies in interdisciplinary collaboration
  • can use their professional background in interdisciplinary collaboration with private and public actors working with assistive technologies
  • can conduct a project focusing on assistive technologies

General competence

The student

  • can analyse, justify, and communicate ethical aspects of implementing assistive technologies
  • can critically evaluate and communicate factors that hinder or promote the implementation of assistive technologies at the individual, system/service level, and in various contexts
  • can contribute to knowledge development in collaboration with users, services, research and development environments, and industry related to assistive technologies

Course requirements

Arbeidskravene skal bidra til å sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen og bidra til refleksjon og læring. Arbeidskravene leveres innen fastsatte frister. Gyldig fravær, dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

Studentene skal gjennomføre tre arbeidskrav og én individuell prosjekteksamen i emnet. I arbeidskravene vil det inngå kunnskapsdeling i egen eller annen egnet organisasjon og utprøving av ny faglig kunnskap. Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges. Studentene skal i tillegg gi hverandre vurdering på ett arbeidskrav.

Nærmere informasjon og retningslinjer knyttet til arbeidskrav og eksamen vil bli gitt ved studiestart.

Følgende tre arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Arbeidskrav 1

Individuell refleksjonsoppgave knyttet til emnets innhold. Arbeidskravet dokumenteres i form av en podkast eller video, og et kort skriftlig sammendrag av litteraturen som er benyttet. Omfanget på podkast/video er 3-5 minutter eller etter avtale med emneansvarlig, og sammendraget skal være på maks 1000 ord + referanselisteliste.

Arbeidskrav 2

Individuell refleksjonsoppgave knyttet til et utviklingsarbeid. Arbeidskravet dokumenteres i form av en podkast eller video, og et kort skriftlig sammendrag av litteraturen som er benyttet. Omfanget på podkast/video er 3-5 minutter eller etter avtale med emneansvarlig, og sammendraget skal være på maks 1000 ord + referanseliste

Arbeidskrav 3

Individuelt, eller i grupper på 2-5 studenter, skal studentene presentere og drøfte utprøving av digitale lære- og hjelpemidler i egen eller annen egnet organisasjon. Dette dokumenteres ved en multimodal presentasjon der studentene skal oppsummere diskusjonen og vurdere læringsutbyttet av arbeidskravet. Presentasjonen skal inneholde minst to av følgende elementer: video/bilde/tekst /lyd. Ved bruk av for eksempel video og tekst, eller digital historiefortelling, skal omfanget være på 8-10 minutter eller etter avtale med emneansvarlig. Ved gruppeinnlevering utvides omfanget til 12 - 15 minutter eller etter avtale med emneansvarlig.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang

Assessment

The course will use varied, student-active teaching methods. The course is organised in sessions of 3-5 days. Teaching and learning methods include lectures, seminars, digital learning resources, assignments, group work, oral presentations, and self-study. Students participate in demonstrations of technology for monitoring, activity, and movement analysis and learn how to conduct such assessments.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt, men det skal benyttes korrekt referanseteknikk og alle kilder skal oppgis

Grading scale

None.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.