EPN-V2

Digital Teaching and Learning Tools for Adapted Education Programme description

Programme name, Norwegian
Digitale lære- og hjelpemidler i tilpasset opplæring
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
15 ECTS credits
Duration
1 semester
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history
  • Introduction

    The course is based on knowledge and skills within solid mechanics, statics, design of reinforced concrete and steel structures as well knowledge in finite element method (FEM) in structural analysis and design.

  • Target group

    Introduction to the theoretical foundation for nonlinear finite element analysis of civil engineering structures. Classification of nonlinearities (geometrical, material and boundary conditions). Strain and stress measures for large displacements/deformations. Mathematical models for elastic and elastoplastic materials like reinforced concrete (RC), steel,etc. Geometrical stiffness and linearised buckling. Numerical integration of dynamically excited systems. Implicit/explicit time integration. Incremental-iterative solution methods for nonlinear static and dynamic problems. Modelling of nonlinear boundary conditions. The course will also expose students to recent trends and research areas in FEM.

  • Admission requirements

    Opptakskravet er godkjent lærerutdanning, eller bachelorutdanning (180 studiepoeng) fra studier innen helse-, velferds- og sosialfag, pedagogikk, eller tilsvarende. Søkere som mangler ett semester av sin utdanning kan også tas opp.

    Søkere kan alternativt tas opp på bakgrunn av realkompetansevurdering av utdanning og erfaring som tilsvarer opptakskravet. Kompetansen som vurderes er kortere eller lengre utdanning på ulike nivåer, og dokumentert erfaring med opplæring og/eller praksis i virksomheter i arbeidslivet.

    Følgende krav må oppfylles for å være kvalifisert realkompetansesøker:

    1. Søkere må være 25 år eller eldre i opptaksåret og kan ikke ha generell studiekompetanse. Søkere må dokumentere ett av følgende:

    • fagbrev eller tilsvarende, og minimum to års relevant yrkespraksis;
    • minimum fem års relevant yrkespraksis. Inntil to av de fem årene kan erstattes av relevant ulønnet arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller liknende.

    2. Søkere må ha tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) til å kunne gjennomføre studiet. Faget norsk (eller annet nordisk språk) skal bestå av minimum 112 årstimer fra videregående opplæring eller tilsvarende, bestått med karakteren 2 eller bedre. Alternativt kan kravet til norsk dokumenteres med en attest fra arbeidsgiver som beskriver hvordan søkeren på en tilfredsstillende måte har brukt norsk skriftlig og muntlig (eller annet nordisk språk) som en vesentlig del av sitt arbeid. Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere at de oppfyller krav til norsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse, i henhold til krav i forskrift om opptak til høyere utdanning.

    3. I tillegg til yrkespraksis og utdanning nevnt under punkt 1 må søker også ha en kombinasjon av minimum fem år relevant fulltids yrkespraksis og høyere utdanning eller høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleutdanning) fordelt slik at enten yrkespraksis eller utdanning utgjør minst 40 prosent av de fem årene.

  • Learning outcomes

    Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten:

    • har kunnskap om kjennetegn ved gode applikasjoner og digitale ressurser som fremmer elevenes læringsutbytte og likeverdig opplæring har kunnskap om språk-, lese- og skriveutvikling og tiltak for å utvikle ferdigheter og eventuelt kompensere for vansker
    • har kunnskap om dybdelæring, læringsstrategier og hensiktsmessige arbeidsmåter knyttet til bruk av nettbrett og PC

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan anvende sentrale digitale ressurser og digitale lære- og hjelpemidler i læringsarbeidet i begreps- og ordlæring, i lese- og skriveopplæringen, og i formidling, vurdering og analyse av elevarbeider
    • kan drive utviklingsarbeid, veiledning og gi opplæring i bruk av digitale lære- og hjelpemidler på individ- og systemnivå
    • kan produsere multimodalt innhold på en formålstjenlig måte som kan anvendes i opplæring og veiledning

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • har forståelse for hvordan anvendelse av digitale lære- og hjelpemidler må forankres i ledelse og i skolen som organisasjon har grunnleggende forståelse for betydningen av å forankre bruk av digitale lære- og hjelpemidler i pedagogisk teori og empiri (forskning)
    • kan evaluere og vurdere egen opplæring, herunder bruk av teknologi rettet mot den enkelte, mot grupper og i skolen som organisasjon
  • Content and structure

    Se emnets emneplan

    Optional course Spans multiple semesters

    1st year of study

  • Teaching and learning methods

    Se emnets emneplan.

  • Work requirements

    Arbeidskravene skal bidra til å sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen og bidra til refleksjon og læring. Arbeidskrav leveres innen fastsatte frister. Gyldig fravær, dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

    Arbeidskrav vurderes til ”Godkjent” eller ”Ikke godkjent”. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen ”Ikke godkjent”, har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

  • Assessment

    Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

  • Other information

    • Godkjent av prodekan ved LUI 19.03.2014
    • Endringer godkjent av prodekan for studier 14.03.2019