EPN-V2

Digital Teaching and Learning Tools for Adapted Education Programme description

Programme name, Norwegian
Digitale lære- og hjelpemidler i tilpasset opplæring
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
15 ECTS credits
Duration
1 semester
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Bruk av digitale verktøy er en grunnleggende ferdighet i skole og opplæring. Digitale ferdigheter skal være en integrert og naturlig del av opplæringen og læringsarbeidet i alle fag og på alle nivåer. Digitale lære- og hjelpemidler i opplæringen kan være et viktig bidrag for å realisere målet om likeverdig opplæring for alle elever i skolen. Gjennom god pedagogisk anvendelse av digitale lære- og hjelpemidler i opplæringen kan flere elever oppleve tilhørighet og inkludering i den ordinære opplæringen. Erfaring og forskning viser at elever med utfordringer knyttet til språk, kommunikasjon, lesing og skriving kan ha spesielt god nytte av digitale verktøy i læringsarbeidet. Digitale lære- og hjelpemidler kan dermed være viktige bidrag i opplæringens spesialpedagogiske tilbud.

Økende digital praksis i opplæringen forutsetter digitale ferdigheter hos den enkelte lærer og i skolen som organisasjon. Lærere og rådgivere i pedagogisk psykologisk tjeneste vil i økende grad ha behov for kunnskaper om god pedagogisk bruk av digitale verktøy som favner alle elever. Digital kompetanse blir dermed en fremtredende egenskap ved hver enkelt ansatt tilknyttet opplæringen og i ulike opplæringsarenaer. I studieemnet «Digitale lære- og hjelpemidler i tilpasset opplæring» får studentene blant annet innsikt i ulik programvare til bruk i opplæring, produksjon av digitalt innhold, prinsipper for opplæring og digital undervisning, samt utviklingsarbeid i organisasjoner.

Studentene må ha PC og nettbrett med relevante applikasjoner tilgjengelig.

Target group

Studiet er et videreutdanningstilbud til de som underviser eller skal undervise barn, ungdom og voksne. Det er spesielt rettet mot de som har ansvaret for barn, ungdom og voksne med språk-, lese- og skrivevansker. Studiet er også aktuelt for de som veileder om god pedagogisk bruk av digitale lære- og hjelpemidler, for eksempel ansatte i PPT og Statped.

Det forutsettes at studentene har grunnleggende digitale ferdigheter.

Admission requirements

Opptakskravet er godkjent lærerutdanning, eller bachelorutdanning (180 studiepoeng) fra studier innen helse-, velferds- og sosialfag, pedagogikk, eller tilsvarende. Søkere som mangler ett semester av sin utdanning kan også tas opp.

Søkere kan alternativt tas opp på bakgrunn av realkompetansevurdering av utdanning og erfaring som tilsvarer opptakskravet. Kompetansen som vurderes er kortere eller lengre utdanning på ulike nivåer, og dokumentert erfaring med opplæring og/eller praksis i virksomheter i arbeidslivet.

Følgende krav må oppfylles for å være kvalifisert realkompetansesøker:

1. Søkere må være 25 år eller eldre i opptaksåret og kan ikke ha generell studiekompetanse. Søkere må dokumentere ett av følgende:

  • fagbrev eller tilsvarende, og minimum to års relevant yrkespraksis;
  • minimum fem års relevant yrkespraksis. Inntil to av de fem årene kan erstattes av relevant ulønnet arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller liknende.

2. Søkere må ha tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) til å kunne gjennomføre studiet. Faget norsk (eller annet nordisk språk) skal bestå av minimum 112 årstimer fra videregående opplæring eller tilsvarende, bestått med karakteren 2 eller bedre. Alternativt kan kravet til norsk dokumenteres med en attest fra arbeidsgiver som beskriver hvordan søkeren på en tilfredsstillende måte har brukt norsk skriftlig og muntlig (eller annet nordisk språk) som en vesentlig del av sitt arbeid. Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere at de oppfyller krav til norsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse, i henhold til krav i forskrift om opptak til høyere utdanning.

3. I tillegg til yrkespraksis og utdanning nevnt under punkt 1 må søker også ha en kombinasjon av minimum fem år relevant fulltids yrkespraksis og høyere utdanning eller høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleutdanning) fordelt slik at enten yrkespraksis eller utdanning utgjør minst 40 prosent av de fem årene.

Learning outcomes

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om kjennetegn ved gode applikasjoner og digitale ressurser som fremmer elevenes læringsutbytte og likeverdig opplæring har kunnskap om språk-, lese- og skriveutvikling og tiltak for å utvikle ferdigheter og eventuelt kompensere for vansker
  • har kunnskap om dybdelæring, læringsstrategier og hensiktsmessige arbeidsmåter knyttet til bruk av nettbrett og PC

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende sentrale digitale ressurser og digitale lære- og hjelpemidler i læringsarbeidet i begreps- og ordlæring, i lese- og skriveopplæringen, og i formidling, vurdering og analyse av elevarbeider
  • kan drive utviklingsarbeid, veiledning og gi opplæring i bruk av digitale lære- og hjelpemidler på individ- og systemnivå
  • kan produsere multimodalt innhold på en formålstjenlig måte som kan anvendes i opplæring og veiledning

Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for hvordan anvendelse av digitale lære- og hjelpemidler må forankres i ledelse og i skolen som organisasjon har grunnleggende forståelse for betydningen av å forankre bruk av digitale lære- og hjelpemidler i pedagogisk teori og empiri (forskning)
  • kan evaluere og vurdere egen opplæring, herunder bruk av teknologi rettet mot den enkelte, mot grupper og i skolen som organisasjon

Content and structure

The Master’s Programme in Pharmacy is a two-year programme of professional study (120 ECTS credits) and builds on a bachelor’s degree in pharmacy or equivalent. Students who pass the programme are awarded a Master’s Degree in Pharmacy in accordance with Section 3 of the Regulations concerning Requirements for the Master’s Degrees, which forms the basis for authorisation as a pharmacist with a master’s degree (‘provisorfarmasøyt’) in accordance with the Act relating to Health Personnel etc. The master’s degree can also be included in an application for approval as a ‘qualified person’ (QP), who is responsible for certifying the release of batches of medicinal products to pharmacies and industrial enterprises.

The programme description has been drawn up on the basis of the Regulations relating to National guidelines for pharmacy education, bachelor’s and master’s degree programmes in pharmacy, adopted by the Ministry of Education and Research, and meets the requirements of Directive 2005/36/EC with subsequent amendments under Directive 2013/55/EU. The programme was established under the Act relating to Universities and University Colleges and the Regulations relating to Studies and Examinations at OsloMet – Oslo Metropolitan University.

There is a high and increasing demand for pharmacists with a master’s degree in private pharmacies and hospital pharmacies, the specialist health service, the municipal sector and the pharmaceutical industry. Given the major increase in the number of pharmacies in Norway, candidates with master’s degrees are needed to fulfill the needs of the society. More experts in the field of pharmacy are also needed in the specialist health service and the municipal health services. Among the Norwegian start-up companies in the health care field, companies focusing on pharmaceutical development currently represent a significant part of value creation, and high-level pharmaceutical expertise is in demand.

The Master’s Programme in Pharmacy is research-based and covers everything from the development and production of pharmaceuticals to clinical use by individuals and groups of patients. The programme will prepare the student for the role of pharmacist (provisorfarmasøyt) and provides a basis for further studies and research.

The master’s programme at OsloMet has a profile where patient-centred follow-up and innovation are important components. The patient-centred aspects can be addressed in many arenas where pharmacists traditionally work, such as interaction with patients in pharmacies or in clinical pharmacy in the municipal health services and specialist health service. An increasing focus on individualised treatment and new possibilities including e.g. biological medicines, mean that in the future, more patients will be able to receive personalised treatment and follow-up.

Pharmaceutical development entails innovative thinking, and greater focus on innovation in education is a national priority area. Pharmaceutical trends have created significant demand and many opportunities for university-based innovation in the field along the whole value chain from lab-based research to patient/next of kin, including both product and service innovation.

The candidates will be able to contribute to correct use of medicines in the best interests of individual patients and society at large, and to systematic development and improvement work, quality assurance, user involvement and patient safety.

According to the UN Agenda 2030, a prerequisite for achieving sustainable development is that everyone is able to live healthy lives. The Master’s Programme in Pharmacy is in line with the UN Sustainable Development Goal 3, Good Health and Well-being, and Goal 4, Quality Education. The programme will educate candidates who can contribute to good health and promote well-being for all, while taking account of sustainability, innovation and lifelong learning.

Relevance to working lifeThe expertise of pharmacists is in high demand in many areas where pharmaceutical expertise and quality development are key. Possible fields of work and career paths after completing the programme include:

  • professional and administrative leadership responsibility in pharmacies (with an operating licence)
  • work in hospital pharmacies, with various tasks relating to clinical pharmacy and the production and distribution of medicinal products
  • the role of pharmaceutical expert in interdisciplinary teams
  • in public health management, for example the Directorate of Health, the Board of Health Supervision, the Norwegian Medicines Agency, the Norwegian Poison Information Centre and the Norwegian Institute of Public Health
  • in research and development in academia and the pharmaceutical industry

Relevance to further educationCandidates with a Master’s Degree in Pharmacy are qualified to apply for admission to PhD programmes, including the PhD Programme in Health Sciences at OsloMet.

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

Teaching and learning methods

Ingen ut over opptakskrav.

Work requirements

A bachelor’s degree in pharmacy or equivalent pharmacy education and Norwegian authorisation as a pharmacist with a bachelor’s degree (reseptarfarmasøyt). Applicants who have taken their education outside the EU/EEA must be able to document four months’ supervised practical training in a pharmacy.

Applicants who accept an offer of a place on the programme must also submit a transcript of police records, cf. the Regulations concerning Admission to Higher Education.

The requirement for admission to the master’s programme is a bachelor’s degree with an average grade of C or better.

Admission is regulated by the Regulations relating to Admission to Studies at OsloMet. For more information about admission to master’s programmes and further education programmes, see: https://www.oslomet.no/studier/soknad-og-opptak/opptak-til-masterstudier-og-videreutdanninger

Assessment

After completing the Master’s Programme in Pharmacy, the candidate should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The candidate

  • has advanced knowledge of the effects and use of pharmaceuticals and their role in the prevention and treatment of illness from an individual and societal perspective
  • has in-depth knowledge of the synthesis, isolation, structural elucidation, structure-activity relationship, stability and bioavailability of key active ingredients
  • has in-depth knowledge of the formulation and production of various forms of pharmaceuticals
  • has in-depth knowledge of quality assurance and control of all stages in the development and production of pharmaceuticals and pharmaceutical-related services
  • has in-depth knowledge in a field relevant to pharmacy, of scientific methods and key principles and regulations related to research ethics
  • has knowledge of different leadership roles in pharmaceutical businesses

Skills

The candidate

  • can analyse and adapt advanced pharmaceutical therapy and drug administration in cooperation with other health personnel, next of kin and patients
  • can carry out analyses and quality control of pharmaceutical ingredients and end products and take a critical approach to the quality of pharmaceuticals
  • can discuss and apply relevant principles for the formulation and production of key types of pharmaceuticals
  • can apply relevant academic knowledge and use pharmaceutical services to suggest solutions to advanced theoretical and practical challenges in the field of pharmacy
  • can analyse and discuss rational use of pharmaceuticals in relation to health economic principles from an individual and societal perspective
  • can carry out, under supervision, a limited and independent pharmacy-related research and development project in accordance with the requirements of the applicable research methodology and ethical standards in the field

General competence

The candidate

  • can apply knowledge and skills to contribute to creating the best possible level of health and correct use of pharmaceuticals, both at an individual and societal level
  • can contribute to optimal pharmaceutical treatment for individual and groups of patients through interdisciplinary cooperation with other health personnel
  • can actively contribute to quality development and innovation processes in the field and to developing the role of pharmacists in society at the national and international level
  • can communicate the importance of scientific and evidence-based documentation
  • can analyse ethical issues in pharmaceutical practice and reflect on research ethics issues in the field of pharmacy
  • can discuss pharmaceutical issues, analyses, research results and conclusions with relevant professionals in the field

Other information

Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige diskusjoner. Faglig diskusjon vil handle om hvordan design for bærekraft kan utvikles og praktiseres i motefeltet. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter og faglige forståelse. Det forventes at studenten anvender pensum i emnet, samt innhenter og anvender relevant fagstoff utenfor pensum. Det oppfordres til å bruke universitetsbiblioteket og de ressursene som tilbys der.