Programplaner og emneplaner - Student
Digital Teaching and Learning Tools for Adapted Education Programme description
- Programme name, Norwegian
- Digitale lære- og hjelpemidler i tilpasset opplæring
- Valid from
- 2025 FALL
- ECTS credits
- 15 ECTS credits
- Duration
- 1 semester
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Target group
For å søke på dette programmet må du ha:
bachelorgrad eller tilsvarende og minst ett års relevant yrkespraksis etter fullført utdanning (yrkespraksis innen eget fagfelt, opplæring, veiledning eller som leder med personalansvar)
Relevant yrkespraksis er arbeid som innebærer veiledning av elever, studenter, pasienter,kunder, klienter eller lignende
Admission requirements
Studiet skal bidra til utvikling av handlingskompetanse som veileder og coach. Kompetansen omfatter kunnskap om grunnlag for å planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og reflektere over veiledning og coaching i en-til-en- situasjoner, i grupper, på ulike arenaer og i endrings- og utviklingsarbeid.
Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
har kunnskap om og forståelse for ulike metoder og prosesser i veiledning og coaching i individ, gruppe og i endrings- og utviklingsarbeid
har teoretisk og forskningsbasert kunnskap i veiledning og coaching i individer, grupper, på ulike arenaer og i endrings- og utviklingsprosesser
Ferdigheter
Studenten:
kan anvende veiledning og coaching i kompetanseutvikling og læringsprosesser
kan anvende veiledning og coaching i arbeid med konflikter og samarbeidsproblematikk
kan analysere og vurdere egen kompetanse som veileder og coach
Generell kompetanse
Studenten:
kan tilegne informasjon og kunnskap gjennom bruk av faglitteratur og kilder
har innsikt i og forståelse for etiske overveielser i veiledning og coaching
kan gjennomføre litteratursøk og anvende nyere relevant forskning
Learning outcomes
Studiet er et samlingsbasert deltidsstudium. Studiet er organisert i felles undervisningsdager og i basisgrupper. En basisgruppe består av inntil 15-20 studenter hvor det er fokus op øvelser og refleksjon. Mellom samlingene er det arbeidskrav knyttet til egen eller annen egnet arbeidsplass.
Studiet er inndelt i tre emner og er bygget opp med stigende progresjon. Emnene må gjennomføres i rekkefølge:
VEIC7100 Grunnleggende kompetanse i veiledning og coaching (15 studiepoeng)
VEIC7200 Veiledning og coaching i grupper (15 studiepoeng)
VEIC7300 Veiledning og coaching på ulike arenaer og i endrings- og utviklingsprosesser (30 studieppeng)
Innholdet i studiet består av teoretiske innføringer, diskusjiner, praktiske øvelser og refleksjoner.
Content and structure
Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, og bidra til at studentene er aktive og medansvarlige for egen studieprogresjon. Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i tilfelle med faglærerer.
Arbeidskrav vurderes til «godkjent» eller «ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk. Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.
Krav om tilstedeværelse i basisgruppene
Veiledning- og coachingferdigheter tilegnes i samhandling med andre. Det kreves derfor minimum 80 % tilstedeværelse i basisgruppene. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få kompensatoriske oppgaver. Slike kompensatoriske oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn. Studenter som blir trukket fra eksamen på grunn av fravær eller manglende gjennomført/godkjent kompensatorisk oppgave må ta emnet på nytt neste gang emnet gjennomføres.
1st year of study
Teaching and learning methods
Innlevering av eksamensoppgave er ved avslutning av hvert emne. For informasjon om bruk av sensor, se de enkelte emneplanene.
Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høyskoler, jf. også forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Studentens rettigheter og plikter ved evt. ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Work requirements
Se emnets emneplan
Assessment
Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
Other information
- Godkjent av prodekan ved LUI 19.03.2014
- Endringer godkjent av prodekan for studier 14.03.2019