Programplaner og emneplaner - Student
DIG6100 Digital Art, Culture and Communication Course description
- Course name in Norwegian
- Digital kunst, kultur og kommunikasjon
- Study programme
-
Digital Art, Culture and CommunicationFurther education for teachers in design, arts and crafts
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Digital kunst, kultur og kommunikasjon skal belyse hvordan man kan bruke digitale medier til å utvikle kreativitet og evne til formidling og kommunikasjon. Det foregår en økende utvikling og forandring av nettbasert programvare og tjenester som i stadig større grad benyttes i undervisning og formidlingssammenheng. Kunst og kultur, blir i større grad tilgjengelig via nettbaserte formidlingskanaler. Visuell kommunikasjon har fått en mer sentral rolle i disse formidlingskanalene. Emnet fokuserer på holdning til og ferdigheter i bruk av digitale medier - i formidling og undervisning i skolen og samfunnet forøvrig. Analyse og kjennskap til digitale læringsressurser og visuell kommunikasjon står sentralt i dette emnet.
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette studiet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om sentrale emner og problemstillinger innen digitale medier
- har kunnskap om visuell kommunikasjon i digitale medier
- kjenner til og kan oppdatere sin kunnskap når det gjelder trender og utvikling i digitale medier og vårt nettbaserte samfunn
- kjenner til digitale verktøy og arbeidsmetoder innen estetiske fag
- har kunnskap om digital kunst og kultur i undervisning og samfunn
- kjenner til digital formidling av kunst og kultur
Ferdighet
Studenten:
- kan formidle sentrale emner, problemstillinger, verktøy og metoder innen digitale medier
- kan beherske relevante digitale verktøy og teknikker og uttrykksformer
- har kommunikative og visuelle ferdigheter i digitale medier til bruk i undervisningen
- kan planlegge og utvikle enkle digitale læringsressurser og digitalt undervisningsmateriell
- kan analysere ulike digitale læringsressurser innen relevante fagfelt
- kan formidle kunst og kultur i digitale medier
Generell kompetanse
Studenten:
- kjenner til nytenkning og utvikling av de estetiske fagene i et digitalt perspektiv
- har bevissthet om personvern, nettetikette, opphavsrett og Intellectual property rights (IPR)
- har kunnskaper om og ferdigheter i bruk og utprøving av nettbasert programvare og tjenester i skolen
- har videreutviklet fagdidaktisk kompetanse og kan tilrettelegge for undervisning i digitale medier
- kan utveksle synspunkter og erfaringer når det gjelder visuell kommunikasjon og digitale læringsressurser
Content
Studiet består av følgende to deler:
- Del 1 Digital kunst, kultur og kommunikasjon (10 studiepoeng)
Omhandler aktuelle problemstillinger knyttet til formidling i og utvikling av digitale produkter .
- Del 2 Fagdidaktikk og formidling(5 studiepoeng)
Omhandler ulike problemstillinger knyttet til digital kommunikasjon og digital kunst og kultur som undervisningsområde i skolen og ulike formidlingssettinger..
Teaching and learning methods
Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdet. Det forutsettes at studentene tilegner seg innsikt og ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudier og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide med å analysere, vurdere, formulere og reflektere over faglige og metodiske problemstillinger, samt lede samtaler og holde egne innlegg.
Studiet gjennomføres på deltid over et semester. Undervisningen er lagt opp med 3-5 samlinger i semesteret. Studiet omfatter omlag 350 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 80 timer undervisning og veiledning med lærere på samlinger. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og i grupper.
Course requirements
Design should seek to embrace a human-centred approach in order to create something new - where everything down to the very last detail is all worked out in order to afford greater value to its users. In this module we focus on users and user contexts, and how to translate needs, so that these help to inform the actual functionalities of user-experience. The module takes particular interest in sustainability issues as well as design for inclusivity.
Assessment
Det foretas også en løpende uformell vurdering av studentenes arbeider og innsats i forhold til studiets læringsutbytte. I vurdering av oppgaver underveis tar en sikte på å øve opp studentenes evne til å reflektere over praktiske og teoretiske tilnærmingsmåter. Den endelige formelle vurderingen skjer ved eksamen.
Eksamen i emnet er todelt:
1. Muntlig prosjektoppgave som kan gjennomføres i grupper eller individuelt. Prosjektoppgaven skal bestå av følgende to komponenter:
- En enkel digital læringsressurs knyttet til kunst og kultur med prosessdokumentasjon. Skriftlig begrunnelse for de valg som er gjort underveis, basert på valgt målgruppe og målsetting for oppgaven.
- En muntlig presentasjon av prosjektoppgaven for medstudenter og faglærer.
Prosjektoppgaven vurderes som en muntlig eksamen og vurderes av to interne sensorer. Eksamenen kan ikke påklages.
Muntlig prosjektoppgave teller 50 prosent av sluttkarakteren
2. En individuell skriftlig oppgave
I form av et refleksjonsnotat (om lag 2000 ord) basert på eget arbeid med prosjektoppgaven og læringsprosessen gjennom studiet.
Vurderes av intern og ekstern sensor
Individuell skriftlig oppgave teller 50 prosent av sluttkarakteren
Permitted exam materials and equipment
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student
- is knowledgeable of core principal pertaining to design for inclusivity; user/human-centred design, user-involvement and co-creating.
- is familiar with central theories and principles of sustainable design
The student is familiar with design methodology, including
- user-centred product design
- divergent and convergent thinking
- methods of analysing needs and problem areas related to the use of products and systems, including the concept of user insight
- using different model types through the design process (principle, function and mock-up prototypes)
Skills
The student
- is capable of planning and carrying out a design process
- is capable of further developing skills in model building and idea realisation
- is familiar with 3D modelling, documentation and presentation, and the use of materials databases and scientific searches
- is capable of defining problems and developing solution proposals with a high degree of user involvement
- is capable of acquiring knowledge and experience by identifying and extracting the essence of research/analysis material
- masters construction, model building and surface treatment
- is capable of building on knowledge and understanding of materials and material properties, as well as production and industrial processes
Competence
The student
- understands and has practical experience of dealing with the interaction between the user, environment and product in a design process
- is capable of exchanging opinions and experience with different resource persons and professional environments to promote professional development
- is capable of reflecting on his/her own development in the learning process and adjusting it under supervision
- can describe and discuss ethical challenges at the intersection of design, technology and society, including issues of integration, participation and multiculturalism
Grading scale
Project work individually or in groups.
Examiners
The following coursework is compulsory and must be approved before the student can take the exam:
- Submission of presentation material and participation in three (3) milestone meetings.
- Reflection notes.