EPN-V2

DATS2300 Algorithms and Data Structures Course description

Course name in Norwegian
Algoritmer og datastrukturer
Study programme
Bachelor in Applied Computer Technology
Bachelor's Degree Programme in Software Engineering
Bachelor's Degree Programme in Mathematical Modelling and Data Science
Bachelor's Degree Programme in Information Technology
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

The course deals with the analysis, design, implementation and application of commonly used algorithms and data structures in ordinary and advanced data processing.

Recommended preliminary courses

Ingen.

Required preliminary courses

No requirements over and above the admission requirements.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student is capable of:

  • explaining the structure and purpose of data structures such as tables, lists, stacks, different types of queues, heaps, hash tables, different types of trees, graphs and files
  • explaining the function and efficiency of different variants of algorithms for counting, entering, searching for, deleting, traversing, sorting, optimising and compressing data

Skills

The student is capable of:

  • analysing, designing, and implementing data structures, and evaluate which data structures are suited for specific tasks
  • analysing, designing, implementing and using the algorithms required to solve specific tasks
  • using both self-developed and standardised algorithms and data structures to solve complex and complicated problems

General competence

The student is capable of:

  • participating in discussions and providing advice on what data structures and algorithms are most expedient in different situations
  • communicating the importance and necessity of using good structures and efficient algorithms in programming projects

Teaching and learning methods

Lectures and individual exercises. The exercises are based on the students’ own work, supervised by the lecturer and/or a student assistant.

Course requirements

The following coursework is compulsory and must be approved before the student can take the exam:

  • Two compulsory assignments (source code and documentation)
  • One individual programming assignment.

Assessment

An individual digital two-hour exam under supervision.

The exam result can be appealed.

Permitted exam materials and equipment

All material permitted, but it is illegal to collarborate and to copy source code except from the compendium/lecture notes. All copied material used in the exam must be clearly marked with the original source.

Grading scale

Grade scale A-F.

Examiners

Dette emnet inngår som en del av årsstudiet/første år av bachelorstudiet i utviklingsstudier. Emnet går i vårsemesteret.

Emnet gir generell kunnskap om de tre regionene Afrika sør for Sahara, Asia inkludert Midtøsten og Latin-Amerika, samt om globalhistorie. I tillegg omfatter emnet nødvendige forkunnskaper og forberedelser for feltarbeidet som gjennomføres i samme semester.

Overlapping courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om dagens politiske, økonomiske og sosiale forhold i hver av de tre regionene;
  • har grunnleggende kunnskap om globalhistorie med vekt på økonomisk utvikling i de tre regionene og Europa;
  • har kunnskaper om dagens situasjon og levemåter og tidligere perioder i historien til ett land i Afrika og ett i Asia.

Ferdigheter

Studenten har tilegnet seg grunnleggende ferdigheter i hvordan hun/han kan orientere seg om et utviklingsfaglig tema i et land i en av de tre fokuserte regionene ved å:

  • kombinere kunnskap om saken på alle nivåer fra det lokale til det globale;
  • undersøke relevante historiske forhold.

Generell kompetanse

Studenten

  • har etablert en basis av globale, regionale og landbaserte kunnskaper som danner en del av grunnlaget for å gjennomføre det gruppebaserte feltarbeidet i emne UTVB1400 (Feltarbeid i Utviklingsstudier).
  • har tilegnet seg grunnleggende kunnskap om sammensatte årsaker til forskjeller på økonomisk utvikling og velstand i ulike regioner og land.