EPN-V2

BLH3000 Management, Cooperation and Development Course description

Course name in Norwegian
Ledelse, samarbeid og utvikling
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Target group

The course is designed for students who want to learn more about children and young people with special needs in programmes of professional study and fields such as Health Sciences, Social Sciences, Educational and International Studies, and Technology, Art and Design.

Admission

For students at the faculties of Health Sciences, Social Sciences, Educational and International Studies, and Technology, Art and Design:

- Students must have completed at least one year of their undergraduate degree studies in order to be accepted.

For international exchange students:

- Students must have completed at least one year of their undergraduate degree studies at their home institution in order to be accepted.

Learning outcomes

The course is organised as a full-time programme of study for one semester.

The course has the following content:

· Special education

· Inclusion

· Children and young people with special needs

· Aesthetics

· Ethics

· Physical and psychological health

· Play, development, identity and relations

· Genres, multimodal texts and digital platforms

· Verbal language, aesthetic perceptions and expressions

· Music, drama, puppet play, storytelling and other performances and aesthetic acts

· Aesthetic communication

Content

I emnet drøftes følgende tema:

  • Førstegangsledelse
  • Ledelse av personalgrupper, barn og barnehage
  • Organisasjonskunnskap
  • Utviklings- og fornyingsarbeid i barnehagen
  • Veiledning
  • Dokumentasjon for refleksjon
  • Konfliktstyring og konflikthåndtering
  • Profesjonsutvikling med vekt på mestring av barnehagelærerrollen
  • Samarbeid med foreldregruppen og andre samarbeidspartnere

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer i studiet er:

  • Forelesninger
  • Ferdighetstrening i mindre grupper
  • Individuelt arbeid
  • Seminarer

Til emnet ligger også temadagen Barn i vanskelige livssituasjoner 2 (BIV2) som bygger på BIV 1 i kunnskapsområdet samfunn, religion, livssyn og etikk.

Veiledet praksisstudier

Praksisstudiet i sjette semester er veiledet og består av 25 dager obligatorisk praksisstudier med fokus på ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid.

Ved fravær fra praksisperioden, se nærmere informasjon i retningslinjer for praksis, https://student.oslomet.no/praksis-barnehagelerer. I heftet "Informasjon om praksisoppgaven", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden finner du mer informasjon om praksisoppgaven.

For utfyllende informasjon om praksisstudier se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i bestemte faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisningen.

Arbeidskrav

  • Skriftlig individuelt refleksjonsnotat knyttet til praksisperioden (1200 ord +/- 10%). Studenter som ennå ikke har gjennomført praksisperioden i sjette semester vil få alternative arbeidskrav.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

  • Temadag Refleksjon, profesjon og praksis 3, (RPP3), krav om 100 prosent deltakelse
  • Temadager og undervisningsøkter om Barn i vanskelige livssituasjoner 2 (BIV 2), krav om 100 prosent deltakelse
  • Deltakelse i INTER1300
  • Deltakelse i praksisforberedelse og praksisoppsummering, krav om 100 prosent deltakelse

Krav til 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning.

Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og krav om tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid.

Assessment

Eksamen er en individuell skriftlig, semesteroppgave (3000 ord +/- 10 %).

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) eller https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering for nærmere informasjon.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt

Grading scale

Karakterskala A - F

Examiners

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.