EPN-V2

BIB2730 Metadata in libraries Course description

Course name in Norwegian
Metadata i bibliotek
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history
Curriculum
SPRING 2022
Schedule
  • Introduction

    Emnet gir en innføring i viktige standarder og praksiser innenfor metadataproduksjon i den norske og internasjonale biblioteksektoren. Å forstå metoder og grunnleggende prinsipper for praktisk katalogisering og emnebeskrivelse er viktige læringsmål, men emnet søker også å gi studentene innsikt i utfordringer knyttet til for eksempel metadatakvalitet og interoperabilitet.

  • Recommended preliminary courses

    BIB2700 Brukere og systeminteraksjon

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Emnet tar for seg kultur- og litteraturformidling med vekt på biblioteket som institusjonell ramme. For å lykkes med formidling må formidleren tilpasse og bringe videre materialet på en måte som svarer til brukeres behov, interesser og forutsetninger. Formidleren står i en mellomposisjon, mellom et materiale og de som formidlingen skal nå, og trenger derfor kunnskaper både om materialet og om de personene som materialet skal formidles til.

    Resepsjon er mottakelse som gir mening for brukeren, og inkluderer opplevelse, tolkning og bruk. Tekster av alle slag leses og oppfattes på grunnlag av alder, kjønn, geografisk tilhørighet, etnisitet, livssyn og andre kulturelle og sosiale forskjeller. Formidleren må ha forståelse for slike skillelinjer og kunne tilpasse formidlingen ut fra det.

    En viktig formidlingsoppgave for bibliotekene er å utnytte mangfoldet i samlingene, både når det gjelder medier (bøker, lydbøker, filmer, tegneserier, dataspill m.m.) og når det gjelder eldre og nye verk. I emnet vektlegger vi utfordringene og mulighetene som gjelder eldre verk (kulturarv). En av formidlerens oppgaver er å aktualisere eldre verk for mennesker i dag, slik at verkene blir oppfattet som relevante og viktige.

  • Teaching and learning methods

    BIB1500 Introduksjon til bibliotek- og informasjonsvitenskap, BIB1530 Formidling og læring.

  • Course requirements

    Kunnskaper

    Studenten

    • skal ha innblikk i teorier og prinsipper for formidling (muntlig og skriftlig) i ulike kontekster og til ulike målgrupper
    • skal ha kunnskaper innen resepsjonsteori og litteratursosiologi som er relevant for formidling i bibliotek
    • skal ha innsikt i en kulturhistorisk periode

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan drive formidling både muntlig og skriftlig
    • kan analysere andres formidling og vurdere styrker og svakheter ved denne formidlingen
    • aktualisere et litterært verk fra en kulturhistorisk periode

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan delta i faglige diskusjoner om, og foreta selvstendige vurderinger av formidling i forskjellige kontekster
  • Assessment

    Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid tilknyttet arbeidskravene, selvstendig arbeid med arbeidskravene, studentpresentasjoner og selvstudium. Perioder med forelesninger veksler med perioder med gruppearbeid eller selvstendig arbeid.

  • Permitted exam materials and equipment

    Det er tre arbeidskrav i emnet.

    1. Hver student skal holde et 5-10 minutters muntlig bokforedrag (bokprat). Foredraget skal dokumenteres med et manus.
    2. Studentene skal gruppevis lage en film (med ca. 5 minutters varighet) der de formidler et verk fra 2000-tallet innen et selvvalgt medium.
    3. Hver student skal skrive et blogginnlegg eller en annen nett-tekst (ca. 2-3 sider) der studenten aktualiserer et eldre eller klassisk litterært verk.

    Arbeidskrav må være gjennomført innen fastlagt frist for å adgang til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

  • Grading scale

    Arbeidskrav 1 og 3 inngår i en avsluttende eksamensmappe. Arbeidskravene skal omarbeides før innlevering av mappa.

    En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.

  • Examiners

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensur av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.