Programplaner og emneplaner - Student
BALH3000 Organizational Behavior and Leadership Course description
- Course name in Norwegian
- Organizational Behavior and Leadership
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Administration and Leadership in the Public SectorOne Year Programme in Organisation and ManagementBachelor Programme in Business Administration and EconomicsElective modules, Faculty of Social SciencesOslo Business School, Exchange ProgrammePublic Administration and Leadership, Exchange Programme
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
FALL 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
How and why do individual employees and groups of employees behave the way they do within an organizational setting? How do leaders achieve the best outcomes for their organizations? Organizational behavior and leadership theories address these questions and their possible answers from different angles. Such theories aim to understand, explain and improve attitudes of individuals and groups in organizations. This understanding is important for the facilitation of positive individual, group, and organizational functioning, success and competitive advantage. This course addresses these issues and is an introduction to psychological theory in an occupational perspective.
Students who participate in this course will acquire knowledge about how different psychological factors affect human behavior in organizations. An overview of contemporary research based knowledge and the most important topics, concepts, and contributions within this field is provided.
Required preliminary courses
None.
Learning outcomes
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The students will obtain a basic understanding of contemporary research based knowledge in organizational behavior and leadership. They will also become familiar with the most important topics, concepts, and contributions, which include:
- Diversity and individual differences
- Attitudes, decision making, and emotions
- Stress, well-being and organizational change
- Perceptions and learning
- Motivation and team processes
- Leadership and organizational culture
Skills
The students will be able to:
- Critically examine and use different theoretical approaches and perspectives from the subject area to understand and analyze challenges and dilemmas relating to human behavior in organizations;
- Use knowledge from organizational behavior and leadership theories as well as empirical evidence when making and implementing decisions in organizations.
General competence
The students will:
- Be able to communicate and discuss the major theories and research findings from this field.
- Acquire skills in critical reflection on the subject area's possibilities and limitations.
- Convey knowledge through presentation and discussion.
Teaching and learning methods
Emnet gir innsikt i det norske arbeidslivets oppbygging og virkemåte samt kunnskap om den historiske utviklingen av den norske arbeidslivsmodellen. Emnet redegjør for samarbeidet mellom stat, arbeidsgivere og fagforeninger på samfunnsnivå samt hvordan samarbeidet mellom partene fungerer i norske virksomheter. Emnet går gjennom hvordan lønnsdannelsen skjer, hvordan konflikter håndteres og betydning av et organisert arbeidsliv. Studentene lærer å analysere samspillet rundt omstilling og utvikling i virksomheter med organisasjons- og ledelsesteori.
Course requirements
Ingen forkunnskapskrav.
Assessment
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om det norske arbeidslivets institusjonelle oppbygging og praktiske virkemåter herunder tariffavtaler, medbestemmelsesordninger og sentral lovgivning
- inngående kunnskap om samarbeid, makt og opposisjon
- inngående kunnskap om omstillinger, reformer og endringsprosesser i norske virksomheter.
Ferdigheter
Studenten kan
- forstå utviklingen av norsk arbeidsliv
- anvende sentrale teoretiske perspektiver for å analysere strukturer, relasjoner og prosesser i virksomheter
- anvende tilgjengelige forskningsresultater for å analysere partenes roller i endringsprosesser
- analysere ledelsesprosesser med sikte på utvikling og forbedring
Generell kompetanse
Studenten kan
- forstå relasjoner mellom ledelse, fagforeninger, tillitsvalgte, verneombud og ansatte i omstilling og endringsprosesser
- utøve og formidle kritisk refleksjon om praktiseringen av ledelses- og samarbeidsmodeller i omstillinger og reformprosesser
- analysere og anvende forskningsresultater i utforming og praktisering av ledelse på norske arbeidsplasser
Permitted exam materials and equipment
Det er lagt til rette for at en vesentlig del av læringen skjer gjennom deltakernes egne opplevelser og arbeidserfaringer. Dette blir gjort gjennom gruppearbeid, øvelser og jobbrelaterte oppgaver. Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger og ulike typer øvingsoppgaver. Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, forelesninger, gruppepresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser.
Grading scale
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Innlevering med omfang tilsvarende 900 ord. Kan leveres individuelt eller i gruppe på inntil tre personer.
;
Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.
Examiners
En individuell hjemmeeksamen på 7 dager. Besvarelsen skal ha et omfang på 23 000 tegn inkludert mellomrom (+/-10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Course contact person
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.