Programplaner og emneplaner - Student
ARKROM6100 Architecture and Space Course description
- Course name in Norwegian
- Arkitektur og rom
- Study programme
-
ArchitectureFurther education for teachers in design, arts and crafts
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Arkitektur og rom skal belyse hvordan man kan bruke sine omgivelser for å utvikle en tredimensjonal forståelse og styrke bevissthet om arkitektur, rom og interiør. Fokus vil også være å utvikle forståelse for de prosesser som ligger i utviklingen av bygninger i det offentlige rom.
Studiet består av følgende to deler:
Del 1 Arkitektur og rom (10 studiepoeng)
Omhandler ulike problemstillinger knyttet til arkitektur som fagområde og metoder for arbeid med arkitektur og rom.
Del 2 Fagdidaktikk (5 studiepoeng)
Omhandler ulike problemstillinger knyttet til arkitektur og rom som undervisningsområde i skolen.
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
;
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sentrale emner, problemstillinger, verktøy og prosesser innen arkitektur og rom
- kjenner til idé- og planleggingsprosessen innen arkitektur og rom
- har kunnskaper om arkitektur, rom og byggeskikk
- har kunnskap om og kan analysere kompetansemål for arkitektur i gjeldende læreplaner
;
Ferdighet
Studenten
- kan formidle sentrale emner og problemstillinger innen arkitektur og rom
- har ferdigheter innen ulike tegne- og presentasjonsteknikker og kan bruke digitale verktøy til visualisering av prosjekt og konstruksjon
- kan planlegge og utvikle idéer frem til ferdig produkt -;;med arbeidstegninger og modeller av hus, interiør, uterom og miljø i målestokk
- kan analysere og utvikle eget undervisningsmateriell innen arkitektur og rom
;
Generell kompetanse
Studenten
- kjenner til ulike problemstillinger knyttet til arkitektur, rom og byggeskikk
- kan utveksle synspunkter og bidra til problematisering av arkitektur og rom knyttet til etikk, miljø og kultur i skole og samfunn
- har videreutviklet egen fagdidaktisk kompetanse og kan tilrettelegge for undervisning i fagområdet arkitektur og rom, blant annet med bruk av skolens nærmiljø i undervisningen
- kjenner til demokrati og brukermedvirkning i stedsutvikling
- har bevissthet om uterom, omgivelser og kulturlandskap relatert til skole, nærmiljø og samfunn
Teaching and learning methods
Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdet. Det forutsettes at studentene tilegner seg innsikt og ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudier og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide med å analysere, vurdere, formulere og reflektere over faglige og metodiske problemstillinger, samt lede samtaler og holde egne innlegg.
Studiet gjennomføres på deltid over et semester. Undervisningen er lagt opp med 3-5 samlinger i semesteret. Studiet omfatter omlag 350 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 80 timer undervisning og veiledning med lærere på samlinger. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og i grupper.
Det foretas også en løpende uformell vurdering av studentenes arbeider og innsats i forhold til studiets læringsutbytte. I vurdering av oppgaver underveis tar en sikte på å øve opp studentenes evne til å reflektere over praktiske og teoretiske tilnærmingsmåter. Den endelige formelle vurderingen skjer ved eksamen.
Course requirements
I dette emnet lærer studentene å lage datadrevet, interaktivt innhold for web og mobil. I emnet inngår kartografi, statistikk, kildekritikk, anvendt matematikk, programmering og visualisering. Emnet er tilpasset både journalistisk produksjon og annen innholdsproduksjon for web og mobil.
Assessment
Ingen forkunnskapskrav, men vi gjør oppmerksom på at studiet har progresjonsbestemmelser, se programplanens generelle del.
Permitted exam materials and equipment
Kunnskaper:
Studenten har god kunnskap om
- kartografi
- graftyper og riktig bruk av disse
- søk i offentlige databaser
- datakilder og kildekritikk
- statistisk metode
Ferdigheter:
Studenten kan
- søke fram og bearbeide data, og beholde integriteten i datasett
- bruke matematikk og programmering for å visualisere data
- produsere brukervennlige interaktive datakart og andre datavisualiseringer, som kommuniserer et budskap effektivt
Generell kompetanse:
Studenten kan
- analysere data fra ulike kilder
- produsere digitale historier for ulike plattformer
- analysere eget og andres arbeid innen feltet
- visuell kommunikasjon av faktabaserte og tallbaserte kilder.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Eksamen er en semesteroppgave basert på arbeidskrav 3, prosjektplan. Semesteroppgaven skal bestå av et ferdig prosjekt der studentene individuelt eller i grupper på maks 3 studenter må demonstrere konseptutvikling, historiefortelling, bruk av datakilder, bearbeiding av data, visualisering av data, interaktivitet og praktisk brukervennlighet. Alle studenter må levere et individuelt refleksjonsnotat som kan danne grunnlag for justering av karakteren.
Kandidater som ikke bestått eller har gyldig fravær fra ordinær eksamen kan levere en omarbeidet versjon til ny/utsatt eksamen.