EPN-V2

ARK1201 Preservation and Use Course description

Course name in Norwegian
Bevaring og bruk
Study programme
One-year Programme in Archival Science
Bachelor Programme in Archival Science
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Bestått lærerutdanning eller bachelorgrad i visuelle kunstfag, design, arkitektur eller tilsvarende. Annen relevant bachelorgrad med til sammen 60 studiepoeng innen kunstfaglige emner, kan gi grunnlag for opptak etter nærmere vurdering.

Required preliminary courses

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten:

    Ferdighet

    Studenten:

    • kan utvikle idéer frem til ferdig produkt
    • kan anvende ulike grafiske uttrykksformer

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • har kunnskaper om og ferdigheter i bruk av foto og grafiske teknikker til utvikling av bildeuttrykk
    • har utviklet bevissthet om grafiske teknikker og uttrykk i et miljøvennlig og etisk perspektiv
    • har bevissthet om personvern, opphavsrett og andre etiske problemstillinger i forhold til publisering av bilder
    • har videreutviklet fagdidaktisk kompetanse og kan tilrettelegge for undervisning i grafiske medier
    • kan utveksle synspunkter om visuell kultur og anvende dette i eget arbeid

    Learning outcomes

    Kunnskaper

    Studenten

    • har gode kunnskaper om utviklingen av bevaringsteori og metodologi
    • har god kjennskap til det norske regelverket for bevaring og kassasjon
    • har forståelse for vurderingens rolle i arkivdanning og arkivdepot
    • har kunnskaper om prinsippene og standarder for arkivbeskrivelse
    • har god forståelse av arkivtjenestens og arkivinstitusjonenes publikumstjenester
    • har grunnleggende kunnskaper om analog og nettbasert tilgjengeliggjøring og formidling av arkivinformasjon
    • har god forståelse av arkivarenes samfunnsroller og god innsikt i fagetiske utfordringer og prinsipper

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan redegjøre for prinsippene for bevaring/kassasjon og arkivbeskrivelse
    • kan gjennomføre og begrunne en selvstendig bevarings-/kassasjonsvurdering av et arkiv
    • kan reflektere rundt utfordringer ved arkivbeskrivelse
    • er i stand til å gjøre rede for fagetiske utfordringer og prinsipper knyttet til bevaring og tilgjengeliggjøring av arkiv kan analysere og beskrive de ulike oppgavene og utfordringene knyttet til arkivarens rolle som mellomledd mellom arkivdokumentasjonen og brukeren
    • kan diskutere formålene og utfordringene ved arkivformidling

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har gode kunnskaper om arkivarprofesjonens samfunnsroller og innsikt i fagetiske utfordringer og prinsipper

    Teaching and learning methods

    Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner, selvstudium og gruppearbeid.

    Course requirements

    Studentene skal levere to obligatoriske arbeidskrav:

    1. En individuell oppgave på ca. 17.500 tegn inkludert mellomrom (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg) om et oppgitt emne. Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal studenten få anledning til å levere en ny versjon.
    2. En oppsummering og kommentar til en pensumartikkel, på ca. tre sider, valgt av faglærer. Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal studenten få anledning til å levere en ny versjon.

    Arbeidskravene skal danne grunnlag for emnets vurderingsform. Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer. De skal være gjennomførte og godkjente av faglærer innen fastlagt tid før studenten kan framstille seg til eksamen.

    Assessment

    Studentens læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell semesteroppgave på ca. ni sider (21.000 tegn inkludert mellomrom) om et gitt tema.

    Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

    Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

    Grading scale

    Gradert skala A-F.

    Examiners

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene. Et uttrekk på 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.

    Course contact person

    Leiv Bjelland