EPN-V2

ARK1201 Preservation and Use Course description

Course name in Norwegian
Bevaring og bruk
Study programme
One-year Programme in Archival Science
Bachelor Programme in Archival Science
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Undervisningen gis som forelesninger, seminarer og veiledning. Studentaktive læringsformer vektlegges. Studentene skal utarbeide og gjennomføre et empirisk prosjekt, et avgrenset forskningsprosjekt som gir trening i å designe, gjennomføre og bearbeide et empirisk materiale. Gjennom seminarundervisningen skal studentene opparbeide praktiske ferdigheter til å gjennomføre et empirisk prosjekt: intervjuer, dokumentanalyse, kildearbeid, fortolkning av data og tekster og etisk analyse, samt å presentere forskningsfunn i lys av relevante teoretiske perspektiver

Dersom det er mulig kan prosjektet og empirien utbygges til å inngå i masteroppgaven.

Required preliminary courses

Retten til å avlegge eksamen forutsetter at følgende arbeidskrav er godkjent:

  1. Studenten skal designe og gjennomføre et empirisk forskningsprosjekt tilknyttet emnets temaer.

    1. skrive en prosjektbeskrivelse (800 ord +/- 10 %).
    2. gjennomføre det empiriske arbeidet (datainnsamling og analyse).
  2. En individuell skriftlig oppgave basert på forskningsprosjektet (1200 ord +/- 10 %).

Dette arbeidet skal danne grunnlag for avsluttende vurdering. For utfyllende informasjon om eksamen, se under vurderings-/eksamensform.

Hensikten med arbeidskravene er å sikre faglig utvikling og å gi studenten tilstrekkelig tilbakemelding og faglig veiledning.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.

Fravær utover 20 prosent, eller mer enn en samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver, etter avtale med fagansvarlig. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

Learning outcomes

Eksamen er en individuell skriftlig semesteroppgave som bygger på arbeidskravene. Omfang skal være 3500 ord +/- 10 prosent eksklusiv referanseliste. Veiledning vil bli gitt i skriveprosessen.

Teaching and learning methods

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Course requirements

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen

Assessment

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.

Permitted exam materials and equipment

Innhold

Studiet består av fire hovedtemaer:

  1. Hvem er «vi» i barnehagen? Barndom og identitet
  2. Hva er et mangfoldig samfunn?
  3. Barn som samfunnsborgere
  4. Finnes rasisme i barnehagen?

1. Hvem er «vi» i barnehagen? Barndom og identitet

  • Barndom og identitet i norsk kontekst
  • Barns sammensatte identitet (interseksjonalitet)
  • Ledelse i barnehager preget av mangfold

2. Hva er et mangfoldig samfunn?

  • Mangfoldsbegreper
  • Religiøst og kulturelt mangfold i Norge
  • Religions- og integreringspolitikk

3. Barn som samfunnsborgere

  • Medborgerskap, rettigheter og forskjellighet
  • Tilhørighet og likeverdig deltagelse
  • Etiske problemstillinger knyttet til demokrati og religionsfrihet

4. Finnes rasisme i barnehagen?

  • Rasisme og diskriminering
  • Forståelser av ulikhet
  • Ulike perspektiver på makt

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene. Et uttrekk på 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.

Course contact person

Leiv Bjelland