Programplaner og emneplaner - Student
ARK1101 Records Management and Recordkeeping Systems Course description
- Course name in Norwegian
- Arkivdanning og arkivsystem
- Study programme
-
One-year Programme in Archival ScienceBachelor Programme in Archival Science
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet kombinerer teori og praksis for å utvikle en god forståelse for funksjonelle krav, prinsipper og prosedyrer i arkivdanning, og gir en bred innføring i arkivvitenskaplig teori og metode og internasjonale og nasjonale standarder for arbeidsfeltet.
Required preliminary courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om barnehagen i det flerkulturelle samfunnet.
- har utvidet innsikt om kultur, religion, livssyn, interkulturell kommunikasjon og flerspråklighet i barnehagen.
- har inngående kunnskap om teorier og metoder som er relevante for å undersøke mangfold i barnehagen.
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og kritisk reflektere over teorier og metoder som anvendes i forskning om mangfold, og kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning.
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset utviklingsprosjekt/-arbeid knyttet til mangfoldsperspektiver med vitenskapsteoretisk forankring og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.
- kan på en selvstendig måte bruke teorier om mangfold og flerkulturelle perspektiver i problemstillinger knyttet til barn og barndom.
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag- og profesjonsetiske problemstillinger knyttet til flerkulturelle og språklige praksiser i barndom og barnehage.
- kan formidle utviklingsarbeid, tekster og/eller multimodale produksjoner om mangfold i barnehagen.
Learning outcomes
Undervisningen gjennomføres i en veksling mellom forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, studentpresentasjoner og seminarer o.l. Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser mellom samlingene, og prøver ut verktøy, modeller og redskaper introdusert i samlingene.
Teaching and learning methods
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før studenten kan gå opp til eksamen
- Skriftlig notat med problemstilling og begrunnelse for valgt tematikk til et utviklingsarbeid i barnehagen. Notatet skal ha et omfang på 1500 ord +/- 10%. Teksten danner grunnlag for eksamensoppgaven.
- På grunnlag av en artikkel fra pensum skal studenten skrive en tekst som redegjør for artikkelens metode og vitenskapsteoretisk forankring. Artikkelens funn drøftes opp mot barnehagers praksiser. Teksten skal være på 1500 ord +/- 10% og presenteres muntlig for medstudenter.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.
Fravær utover 20 prosent, eller mer enn en samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver, etter avtale med fagansvarlig. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.
Course requirements
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Assessment
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før studenten kan gå opp til eksamen
- Skriftlig notat med problemstilling og begrunnelse for valgt tematikk til et utviklingsarbeid i barnehagen. Notatet skal ha et omfang på 1500 ord +/- 10%. Teksten danner grunnlag for eksamensoppgaven.
- På grunnlag av en artikkel fra pensum skal studenten skrive en tekst som redegjør for artikkelens metode og vitenskapsteoretisk forankring. Artikkelens funn drøftes opp mot barnehagers praksiser. Teksten skal være på 1500 ord +/- 10% og presenteres muntlig for medstudenter.
Permitted exam materials and equipment
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.
Grading scale
- Flerspråklige læringsrom, modeller og muligheter
- Samhandling og møter på tvers av språk, religion og livssyn
- Perspektiver på danning i og av barnehagekulturer
- Identiteter
- Mangfold og inkludering
- Den livssynsåpne barnehagen
- Læringsmiljøer i flerkulturelle barnehager
- Overganger hjem/barnehage, barnehage/skole
- Kartleggingsverktøy og språkarbeid
Examiners
A - F
Course contact person
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.