Studieinfo emne VSK6000 2020 HØST
VSK6000 Teori og metode for veiledere i praksisstudiene i barnevern og sosialt arbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Theories and Methods for Supervision in Fieldwork Practice in Child Care and Social Work
- Studieprogram
-
Student- og kollegaveiledning
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
HØST
2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I bachelorstudiene barnevern og sosialt arbeid er praksisstudier en del av utdanningen. Studentene har krav på faglig veiledning på praksisstedet. Dette studiet er en videreutdanning for veiledere i praksisstudiene i barnevern og sosialt arbeid. Studiet er tverrfaglig og retter seg mot barnevernspedagoger og sosionomer. Det er forbeholdt personer som har veiledningsoppgaver for studenter i praksisstudiet ved de to utdanningene. Studiet har som mål å være kompetansegivende for veilederne i praksisfeltet og i tillegg øke kvaliteten på studentenes læring.
Forkunnskapskrav
Veileder skal fortrinnsvis ha minimum 3-årig sosialfaglig høgskoleutdanning. Veiledere med annen utdanning eller realkompetanse kan vurderes individuelt.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten:
- kjenner til bachelorutdanningens praksisstudium
- har bred kunnskap om læringsprosesser i praksis
- har bred kunnskap om ulike teorier og former for veiledning
- har kunnskap om hvordan relasjonen mellom teori og praksis kan forstås
- har bred kunnskap om ulike refleksjonsmodeller i veiledning
- kjennskap til forsknings-utviklingsarbeid innenfor fagområdet
- kjennskap til fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre og reflektere over veiledning for å fremme studenters læringsprosesser
- kan bruke veiledning som en dialogisk og relasjonell læringsprosess
- kan utvikle selvrefleksivitet i veilederrollen
- kan veilede med utgangspunkt i rammene for praksisstudiet slik det er formulert i programplanene for bachelorutdanningene
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan reflektere over makt og mangfoldsperspektiv i sosialfaglig veiledning
- kan reflektere kritisk over faglige, etiske problemstillinger som er relevante for utøvelse av veiledning
Arbeids- og undervisningsformer
Videreutdanningen er på 15 studiepoeng med ca. 50 timers undervisning. Det arrangeres tre samlinger i løpet av ett studieår. Hver samling går over tre dager. Samling I tas parallelt med veiledning av den første studenten. Samling II og III tas parallelt med eller etter at man har veiledet den andre studenten.
Arbeidsmåter som benyttes er: forelesninger, gruppearbeid, trening i veiledningsferdigheter, bruk av digitale undervisningsverktøy og arbeidskrav mellom studiesamlingene (II og III). Det legges vekt på at kandidatene skal bruke egne erfaringer fra veiledning av studenter.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Man må ha primæransvar for veiledning av to studenter i to praksisperioder for å kunne melde seg opp til eksamen. Utdanning går primært over 2 semestere, maksimalt over 4 semestere. Ved spesielle forhold kan det søkes om få studieløpet forlenget.
Det er et obligatorisk skriftlig arbeidskrav mellom samling II og III.
Tilstedeværelse på minimum 80 % av undervisningen i de 3 veiledersamlingene er obligatorisk for å kunne framstille seg til eksamen. Dersom fraværet er utover 20 % mister studenten rett til å melde seg opp til eksamen.
Vurdering og eksamen
Utdanningen avsluttes med en 5 timers skoleeksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt
Vurderingsuttrykk
Vurderingsuttrykket er en gradert karakterskala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Vurdering og sensur foregår i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor på alle besvarelser.
Opptakskrav
Studiet er en videreutdanning for veiledere i praksisstudiene i barnevern og sosialt arbeid. Studiet er tverrfaglig og retter seg mot barnevernspedagoger og sosionomer. Det er forbeholdt personer som har veiledningsoppgaver for studenter i praksisstudiet ved de to utdanningene. Veileder skal fortrinnsvis ha minimum 3-årig sosialfaglig høgskoleutdanning. Veiledere med annen utdanning eller realkompetanse kan vurderes individuelt.
Emneansvarlig
Gunilla Johansson, emneansvarlig bachelor i sosialt arbeid
Eva Berthling Herberg, emneansvarlig bachelor i barnevern