Studieinfo emne VEPRAD40 2019 HØST
VEPRAD40 Praksisstudier knyttet til bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Individual Professional Course in Connection with Written Research Project
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i vernepleie, deltid, Bærum
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet kan studentene velge et relevant fordypningsområde som universitetet tilbyr. Alternativt kan studentene selv foreslå aktuelt fordypningsområde. Studentene skal samarbeide med praksissted og tjenestemottaker(e) om aktuelle problemstillinger som de skal jobbe selvstendig med i praksisperioden. Læringsutbytte for VEPRA40/VEPRAD40/VEPRAL40 skal knyttes til bacheloroppgaven (VERN3900/VERND3900/VERNL3900).
Emnet går på heltid over ni uker.
Forkunnskapskrav
Bestått følgende emner: VERN1110/VERND1110/VERNL1110, VERN1310/VERND1310/VERNL1310, VERN1400/VERND1400/VERNL1400, VEPRA10/VEPRAD10/VEPRAL10, VERN1500/VERND1500/VERNL1500, VERN2110/VERND2110/VERNL2110, VERN2400/VERND2400/VERNL2400, VEPRA20/VEPRAD20/VEPRAL20, VERNLEG1/VERNLEGD1/VERNLEGL1
Godkjente arbeidskrav i: VERN2320/VERND2320/VERNL2320, VEPRA30/VEPRAD30/VEPRAL30, VERN3100/VERND3100/VERNL3100 og VERN3200/VERND3200/VERNL3200
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om lover og forskrifter som er aktuelle for virksomheten ved praksisstedet
- har kunnskap om tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet
- har kunnskap om hvordan praksisstedet samarbeider med andre relevante tjenester
- har kunnskap om hvordan tjenestestedet ivaretar tjenestemottakers brukermedvirkning og personvern
- har kjennskap til kunnskapsbaserte metoder som bidrar til å styrke brukerens livskvalitet
Ferdigheter
Studenten
- kan samarbeide og kommunisere med pasienter, elever, brukere, pårørende og samarbeidspartnere på ulike arenaer
- kan utarbeide en prosjektskisse
- kan utarbeide, igangsette og evaluere et kunnskapsbasert prosjektarbeid/et omsorgs- eller opplæringstiltak i tråd med etiske krav og retningslinjer
Generell kompetanse
Studenten
- kan foreslå og igangsette omsorgs- eller opplæringstiltak som fremmer brukerens mestring og livskvalitet
- kan kvalitetssikre vernepleiefaglig arbeid i tråd med etiske retningslinjer og relevant teori
Arbeids- og undervisningsformer
Emnene (VEPRA40/VEPRAD40/VEPRAL40 og VERN3900/VERND3900/VERNL3900) går på heltid over 18 uker, hvorav to uker kan utgjøre undervisning i forbindelse med praksisstudiet.
Praksisstudiene gjennomføres på et godkjent tjenestested, og studentene må formulere egne læringsmål for perioden, samt overholde de generelle krav for praksisstudier som skolen har utarbeidet. VEPRA40/VEPRAD40/VEPRAL40 utgjør 8 uker på heltid. Praksisstudiet krever aktiv deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, slik at det totale læringsutbytte blir optimalt i henhold til valgt fordypningsområde
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- Delta i undervisning knyttet til valgt fordypningstema (80 prosent).
- Deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse.
- Utarbeide egne læringsutbyttebeskrivelser for VEPRA40/VEPRAD40/VEPRAL40.
- Vurdert i henhold til skikkethetskriterier.
- Innlevering av praksisdokumenter.
Blir praksisperioden vurdert til ikke bestått må følgende arbeidskrav gjennomføre på nytt:
- Deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse.
- Utarbeide egne læringsutbyttebeskrivelser for VEPRA40/VEPRAD40/VEPRAL40.
- Vurdert i henhold til skikkethetskriterier.
- Innlevering av praksisdokumenter.
Vurdering og eksamen
Vurdering av praksis
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått
Sensorordning
Faglærer etter innstilling fra praksislærer