EPN

VEKU6100 Kvalitetsforbedring i praksis innen epilepsiomsorg Emneplan

Engelsk emnenavn
Quality improvement in practice in Epilepsy care
Studieprogram
Videreutdanning epilepsi, helseveiledning og kvalitetsforbedring i praksis
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en innføring i kvalitetsforbedring, pasientsikkerhet og endringsarbeid. Gjennom hele semesteret arbeider du med et epilepsirelatert forbedringsarbeid med utgangspunkt i egen yrkesutøvelse. Du får erfaring med systematisk bruk av metoder og verktøy i forbedringsprosesser som innebefatter både praktisk og teoretisk forankring, datainnsamling, analyse og diskusjon. Emnet gir trening i samarbeid, skriftlig og muntlig formidling og avsluttes med innlevering av en prosjektrapport. Gjennomføring av emnet forutsetter arbeidslivstilknytning.

Forkunnskapskrav

Godkjente arbeidskrav i VEKU6000 Epilepsi og helseveiledning.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten kan:

  • gjøre rede for begrepene kvalitet, pasientsikkerhet og kunnskapsbasert praksis 

  • anvende og redegjøre for kunnskapssenterets modell for kvalitetsforbedring i eget prosjektarbeid  

  • diskutere betydningen av brukerinvolvering i kvalitetsarbeid

  • beskrive hvordan mangfold og antidiskriminering kan ha innvirkning på endringsarbeid

Ferdigheter:

Studenten kan:

  • gjennomføre informasjonsinnhenting i eget prosjektarbeid samt anvende og kritisk vurdere relevante kilder

  • utarbeide en prosjektplan som konkretiserer problemstilling innen et epilepsifaglig tema, med mål, rammer og hvordan utviklingsarbeidet skal gjennomføres

  • anvende ulike verktøy og metoder for kartlegging, analyse, gjennomføring og evaluering i eget forbedringsarbeid

  • sikre gjensidig samarbeid med berørte parter som medarbeidere, samarbeidspartnere, bruker/pasient og pårørende

  • dokumentere, evaluere og formidle eget kvalitetsforbedringsarbeid

Generell kompetanse:

Studenten kan:

  • planlegge og gjennomføre et praktisk forbedringsarbeid i tråd med etiske retningslinjer

  • diskutere nytteverdi av tverrfaglig samarbeid og hvordan ulike fagprofesjoners bidrag kan inngå i forbedringsarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Webinar med presentasjoner, diskusjon og tilbakemeldinger fra lærere og medstudenter. Studentene skal presentere ulike problemstillinger og utfordringer knyttet til eget prosjekt- og kvalitetsforbedringsarbeid.

Prosjektarbeid:

I dette emnet skal studentene gjennomføre og dokumentere et kvalitetsforbedringsarbeid i praksis under veiledning. Arbeidet organiseres som et prosjekt og pågår hele semesteret, og avsluttes med innlevering av prosjekteksamen.

Det gis inntil 3 timer veiledning på prosjektarbeidet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Prosjektplan

  • Deltakelse ved tre obligatoriske webinar

  • Presentasjon av eget forbedringsarbeid underveis, i webinar

  • Deltakelse på minimum 2 veiledninger

Vurdering og eksamen

Individuell prosjekteksamen. Omfang: inntil 6000 ord.

Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til ikke bestått har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle tilgjengelige.

Vurderingsuttrykk

Bestått- Ikke bestått.

Sensorordning

To sensorer (ekstern og intern (veileder på prosjekteksamen)).