Studieinfo emne VEKU6100 2023 HØST
VEKU6100 Kvalitetsforbedring i praksis innen epilepsiomsorg Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Quality improvement in practice in Epilepsy care
- Studieprogram
-
Videreutdanning epilepsi, helseveiledning og kvalitetsforbedring i praksis
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR
2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en innføring i kvalitetsforbedring, pasientsikkerhet og endringsarbeid. Gjennom hele semesteret arbeider du med et epilepsirelatert forbedringsarbeid med utgangspunkt i egen yrkesutøvelse. Du får erfaring med systematisk bruk av metoder og verktøy i forbedringsprosesser som innebefatter både praktisk og teoretisk forankring, datainnsamling, analyse og diskusjon. Emnet gir trening i samarbeid, skriftlig og muntlig formidling og avsluttes med innlevering av en prosjektrapport. Gjennomføring av emnet forutsetter arbeidslivstilknytning.
Forkunnskapskrav
Godkjente arbeidskrav i VEKU6000 Epilepsi og helseveiledning.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten kan:
-
gjøre rede for begrepene kvalitet, pasientsikkerhet og kunnskapsbasert praksis
-
anvende og redegjøre for kunnskapssenterets modell for kvalitetsforbedring i eget prosjektarbeid
-
diskutere betydningen av brukerinvolvering i kvalitetsarbeid
-
beskrive hvordan mangfold og antidiskriminering kan ha innvirkning på endringsarbeid
Ferdigheter:
Studenten kan:
-
gjennomføre informasjonsinnhenting i eget prosjektarbeid samt anvende og kritisk vurdere relevante kilder
-
utarbeide en prosjektplan som konkretiserer problemstilling innen et epilepsifaglig tema, med mål, rammer og hvordan utviklingsarbeidet skal gjennomføres
-
anvende ulike verktøy og metoder for kartlegging, analyse, gjennomføring og evaluering i eget forbedringsarbeid
-
sikre gjensidig samarbeid med berørte parter som medarbeidere, samarbeidspartnere, bruker/pasient og pårørende
-
dokumentere, evaluere og formidle eget kvalitetsforbedringsarbeid
Generell kompetanse:
Studenten kan:
-
planlegge og gjennomføre et praktisk forbedringsarbeid i tråd med etiske retningslinjer
-
diskutere nytteverdi av tverrfaglig samarbeid og hvordan ulike fagprofesjoners bidrag kan inngå i forbedringsarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Webinar med presentasjoner, diskusjon og tilbakemeldinger fra lærere og medstudenter. Studentene skal presentere ulike problemstillinger og utfordringer knyttet til eget prosjekt- og kvalitetsforbedringsarbeid.
Prosjektarbeid:
I dette emnet skal studentene gjennomføre og dokumentere et kvalitetsforbedringsarbeid i praksis under veiledning. Arbeidet organiseres som et prosjekt og pågår hele semesteret, og avsluttes med innlevering av prosjekteksamen.
Det gis inntil 3 timer veiledning på prosjektarbeidet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
-
Prosjektplan
-
Deltakelse ved tre obligatoriske webinar
-
Presentasjon av eget forbedringsarbeid underveis, i webinar
-
Deltakelse på minimum 2 veiledninger
Vurdering og eksamen
Individuell prosjekteksamen. Omfang: inntil 6000 ord.
Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til ikke bestått har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle tilgjengelige.
Vurderingsuttrykk
Bestått- Ikke bestått.
Sensorordning
To sensorer (ekstern og intern (veileder på prosjekteksamen)).