Studieinfo emne SYKPPRA60B 2020 HØST
SYKPPRA60B Sykepleie til pasienter med sammensatte helseutfordringer Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Nursing for Patients with Complex Health Challenges
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet er sykepleie til pasienter i omsorgs- og rehabiliteringskontekster sentralt. Emnet omfatter sykepleie til pasienter med sammensatte sykdommer som du møter i korttids- eller langtidsopphold i institusjoner. Du vil få erfaringer med å kommunisere og samhandle med pasienter og pårørende relatert til langvarige helseutfordringer. Kartlegging av funksjonstap, utfordringer knyttet til sentrale pasientfenomener og kognitiv svikt vil inngå i emnet. Videre vektlegges oppmerksomhet på pasienters livshistorier som et utgangspunkt for sykepleie. Ledelse, organisatorisk kompetanse, etikk og arbeid med sykepleierens pedagogiske funksjon inngår også.
Forkunnskapskrav
Bestått emne:
- SYKK/SYKP1000 Sykepleiens teoretiske grunnlag, 13 stp.
- SYKK/SYKP1100 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 12 stp.
- SYKK/SYKP1200 Mikrobiologi og smittevern, 5 stp.
- SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.
- SYKK/SYKP1400 Sykdom og helsesvikt, 10 stp.
- SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie, 15 stp.
- SYKK/SYKPPRA20 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom, 20 stp.
- SYKK/SYKPPRA30 Sykepleiefaglige beslutningsprosesser og pasientsikkerhet, 10 stp.
eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for demens og andre aldersrelaterte sykdomsforløp og behandling
- kan vurdere pasienters eksistensielle behov, og sentrale fenomener som ensomhet, mening, tro og forsoning
- kan redegjøre for hva som fremmer og hemmer trivsel og tilhørighet ved langvarig helsesvikt
- kan drøfte hvordan sykepleier kan bidra til helsefremming og opprettholdelse av fysisk og kognitiv funksjon og ressurser hos den enkelte
- kan gjøre rede for hvordan helse- og sosialpolitikk legger føringer for utvikling av kvalitet i kommunehelsetjenesten
Ferdigheter
Studenten
- kan observere, vurdere og ta kliniske beslutninger i kompleks pleie og behandlingsforløp og på en kortfattet og strukturert måte dokumentere pasientens situasjon og behov for sykepleie i pasientjournalen
- kan identifisere pasientens helseressurser, og i samarbeid med relevante ressurspersoner, utvikle målrettede tiltak for å forbedre pasientens funksjonsnivå, aktive deltakelse og livskvalitet
- kan observere virkninger, bivirkninger og interaksjoner ved polyfarmasi
- kan reflektere rundt betydningen av gode pasientforløp for eldre og kronisk syke og hvordan disse kan bidra til å sikre et koordinert, helhetlig og sammenhengende tjenestetilbud
- kan anvende kunnskap om demens og personsentrert sykepleie i møte med utfordrende atferd
- kan utføre prioriterte pasientsikkerhetstiltak og diskutere hvordan dette kommer til uttrykk i pleie- og omsorgstjenesten
- kan lede, fordele og følge opp arbeidsoppgaver, samt veilede medarbeidere i et team
- kan anvende kunnskap om lærings-, mestrings- og endringsprosesser i veiledning og undervisning av pasienter, pårørende, studenter og relevant personell
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over personsentrert sykepleie ved komplekse og sammensatt tilstander og kan planlegge og gjennomføre målrettede samarbeidsprosesser med pasienter, pårørende og andre tjenesteutøvere
- kan reflektere over ulike måter å organisere og lede sykepleietilbudet og hvordan det kan ha betydning for kvaliteten på tjenestene
- kan reflektere over hva som kan forebygge- og løse konflikter
- kan identifisere og reflektere over aktuelle etiske problemstillinger og dilemmaer på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
- kan reflektere over betydningen av sosiale relasjoner og rollen som pårørende til pasienter i sykehjem og eller omsorgsboliger
Arbeids- og undervisningsformer
Ett digitalt arbeidskrav gjennomføres før studiestart og omfatter en e-lærinsgmodul og gjennomføres via OsloMets digitale læringsplattform. Praksisstudier i 9 uker i kommunehelsetjenesten inkludert selvstudier, forelesninger, digitale læringsressurser og temabaserte seminardager med fremlegg.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen del 2 må følgende være godkjent:
-
Fullført e-læringsmodul. Arbeidsbelastningen for studentene er beregnet til ca. 30 timer.
-
Veiledning, planlegge og gjennomføre veiledning til en gruppe 1. års-studenter i samarbeid med praksisveileder og kontaktlærer (inspirasjonspraksis).
-
Faglig fordypningsoppgave, tema faglig ledelse og kvalitetsutvikling. Grupper 3-4 studenter. Basert på læringsutbytter i emnet velges en problemstilling. Metode for systematisk forbedringsarbeid anvende. Hovedfunn presenteres i et skriftlig sammendrag på 1500 ord (+/- 10 %). Muntlig fremlegg for medstudenter, medarbeidere og lærer. Medstudentrespons etter gitte kriterier inngår i vurdering av arbeidskravet
Vurdering og eksamen
Kombinert vurdering og eksamen
Del 1 Vurdering i praksis
Vurderingen tar utgangspunkt i gitte kriterier basert på læringsutbytter for emnet, den løpende vurderingen og obligatoriske aktiviteter som er gjort av studenten gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
Del 2 Individuell skriftlig eksamen under tilsyn
- 4 timer
Del 1 og del 2 kan avlegges uavhengig av hverandre. Del 1 og del 2 må være bestått for å bestå emnet som helhet og gi uttelling i studiepoeng.
Hjelpemidler ved eksamen
Del 2 Ett (1) A4-ark med egne notater på begge sider. Notatene kan være håndskrevne eller maskinskrevet, men skal ikke inneholde kopi/bilder fra bøker/faglitteratur.
Vurderingsuttrykk
Del 1 Bestått-Ikke bestått. Del 2 Gradert skala A-F.
Gradert skala ut på vitnemål.
Sensorordning
Del 1 Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet. Del 2 To sensorer vurderer besvarelsene. Minimum 10 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
SYKKPRA60 og SYKPRA60 er 100 % overlappende.