EPN

SSA4000 Teorier i sosialt arbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Social Work Theories
Studieprogram
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltid / Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern / Masterprogram i sosialfag / Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltid / Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet SSA4000 Sosialfaglige teorier og analyser henger sammen med SFF4000 Samfunnsvitenskapelige teorier. Emnet utdyper og eksemplifiserer hvordan ulike teoretiske perspektiver kan anvendes på forskjellige sosialfaglige problemstillinger og viser teorienes relevans i utviklingen av kunnskap. I tillegg viser emnet utviklingslinjer, overgripende sammenhenger og motsetninger innen fagfeltet.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Etter å ha fullført emnet har studentene følgende kunnskaper og ferdigheter:

Kunnskaper

Studentene har

  • inngående kunnskap og forståelse for klassiske og nyere teorier i sosialt arbeid
  • teoretiske redskaper for å analysere fenomener og profesjonsutøvelse knyttet til omsorgs-, endrings- og velferdsarbeid for barn, unge, voksne, eldre og familier

Ferdigheter

Studentene kan

  • analysere og drøfte sosialfaglige problemstillinger innen omsorgs-, endrings - og velferdsarbeid for barn, unge, voksne og eldre
  • selvstendig anvende teoretiske perspektiver i egne faglige arbeider

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er obligatorisk og går over ett semester. Undervisningen veksler mellom forelesninger samt  gruppearbeid og diskusjoner. I tillegg kommer studentenes selvstudium.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er ikke arbeidskrav i dette emnet. 

Vurdering og eksamen

Studentene skal ha syv dagers hjemmeeksamen over oppgitt emne. Omfanget på besvarelsen skal være 3000 ord +/- 10 %.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene.

Et utvalg på 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle besvarelser.