Studieinfo emne SKOMPDPRA1 2020 HØST
SKOMPDPRA1 Praksisstudier i eldreomsorg og geriatri Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Clinical studies, Homebased Services/Nursing Home
- Studieprogram
-
Kompletterende utdanning for sykepleiere med utdanning fra land utenfor EU/EØS - desentralisert
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet innledes med en praksisforberedende uke. Studentene vil få en innføring i norsk forståelse av veiledning, ledelse og sykepleierens rolle og funksjon i eldreomsorg.
Studiepoeng fra rammeplan er:
-
Hovedemne 1 - 3 stp.
-
Hovedemne 2 - 8 stp.
-
Hovedemne 3 - 2 stp.
-
Hovedemne 4 - 2 stp.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
-
har bred kunnskap om sykdommers påvirkning av grunnleggende behov
-
har bred kunnskap om kliniske vurderingsprosesser i sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og stryrke pasientens egne ressurser i sykdomsforløpet
-
har kunnskap om farmakologi og legemiddelhåndtering relatert til aktuelle sykdommer
-
har kunnskap om lover og forskrifter som angår legemiddelhåndtering
-
har kunnskap om verdighet og eksistensielle utfordringer hos målgruppene
-
har kunnskap om aktuelle pasientfenomener
-
har kunnskap om pårørendes situasjon
-
har kunnskap om ledelse av sykepleietjenester i kommunen ut fra lovbestemmelser: rett til nødvendig helsehjelp, informasjon og medvirkning og individuell plan
-
har kunnskap om omsorg ved livets slutt
-
har kunnskap om estetikkens betydning i sykepleie
-
har kunnskap om kommunikasjon knyttet til målgruppens spesielle behov
Ferdigheter
Studenten kan
-
utføre sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og ressurser i forhold til pasienter med varig eller tilbakevendende sykdomstilstander
-
organisere, lede og koordinere sykepleie til en gruppe pasienter
-
gjennomføre praktiske prosedyrer etter gjeldene retningslinjer
-
anvende ulike kartleggingsverktøy i pasientbehandlingen
-
anvende kunnskap om yrkesetiske retningslinjer inklusiv taushetsplikten
-
kan vurdere sammenhenger mellom multidiagnose, polyfarmasi og pasientens tilstand
-
beherske relevant legemiddelhåndtering
-
utøve kunnskapsbasert praksis i Helsehus
-
identifisere etiske utfordringer og ta beslutninger på bakgrunn av faglig refleksjon
-
utføre sykepleie for å ivareta pasientens verdighet i møte med eksistensielle problemer og utfordringer
-
anvende aktuelt dokumentasjonssystem
-
kan anvende kunnskap om lovverket med særlig fokus på brukermedvirkning og samtykkekompetanse, internkontroll, rett til øyeblikkelig vurdering og behandling
-
reflektere over sykepleietilbudet i kommunehelsetjenesten
-
anvende teori om kommunikasjon knyttet til målgruppens spesielle behov og tverrfaglig samarbeid
-
kommunisere, veilede og samhandle med pasienter, pårørende, ansatte og medstudenter
-
informere, undervise og veilede pasienter og pårørende om problemer som oppstår ved sykdom, lidelse og død
Generell kompetanse
Studenten
-
kan planlegge og gjennomføre sykepleiefaglige arbeidsoppgaver i kommunehelsetjenesten
-
kan utveksle synspunkter og erfaringer knyttet til etiske utfordringer
-
kan utveksle synspunkter for å fremme fagutvikling i praksis
-
har innsikt i samhandling i og mellom kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten
Arbeids- og undervisningsformer
Praksisstudier i helse og omsorgsektor i en kommune i Nordland, digitale læringsressurser, forelesninger, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, logg, seminarer, veiledning og selvstudier.
Studentene gjennomfører først ca. 2 uker med digital, teoretisk undervisning som forberedelse, før 8 uker praksis med direkte pasientkontakt.
.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle praksisstudier innehar forskjellige obligatorisk aktiviteter og oppgaver i gjennomføringen. Se kapittel om praksisstudier.
Vurdering og eksamen
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.
For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse.
- Mindre enn 10 % fravær, studenten kan fullføre praksisemnet på vanlig måte.
- 10-20 % fravær, studenten kan hvis mulig, ta igjen praksis man mangler. Dette må avtales med praksisveilederen og veilederen ved universitetet.
- Mer enn 20 % fravær, studenten må ta hele praksisemnet på nytt.
Studentene er ansvarlig for å få kopi av sitt vurderingsskjema fra veileder. Skjemaet skal fremlegges for ny veileder i neste praksisperiode.
Hjelpemidler ved eksamen
Ikke relevant.
Vurderingsuttrykk
Bestått-kke bestått.
Sensorordning
En representant fra praksisstedet og en representant fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.