EPN

PFKH1120 Fagdidaktikk i design, kunst og håndverk 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Art and design education 2
Studieprogram
Praktisk-pedagogisk utdanning i design, kunst og håndverk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet handler om å gjøre seg kjent med grunnleggende problemstillinger knyttet til undervisnings­arbeid innenfor design, kunst og håndverk slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner særlig rettet mot videregående skole. Dette innbefatter å opparbeide innsikt i fagets egenart og tilegne seg erfaring med læreplaner og hvordan studenten kan bruke sin fagkompetanse inn i skolepraksis.

Det legges vekt på å øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget skapende arbeid og i undervisning. Fagdidaktikk reiser viktige spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Emnet skal legge grunnlaget for at studenten senere skal kunne bruke egen erfaring med utviklingsarbeid for å utvikle faget i skole og undervisning.

Anbefalte forkunnskaper

Anbefalt gjennomført og bestått Fagdidaktikk I 

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om tilbudsstrukturen i videregående skole, og kjenner til læreplaner for relevante utdanningsprogram og programområder
  • har kunnskap om ulike undervisnings-, vurderings- og veiledningsformer og -ressurser egnet i videregående skole, og ved andre læringsarenaer
  • har kunnskap om teorier og strategier knyttet til formidlingspraksis med vekt på samtidens kunst, arkitektur, design og kunsthåndverk
  • har kunnskap om undervisning i design for bærekraft
  • har kunnskap fysisk læringsmiljø i skolen, og hvordan det kan utformes og tilrettelegges for å bidra til elevenes læring, deltagelse og trivsel
  • har kunnskap om praksiser og regler for opphavsrett til digitale og visuelle uttrykk

 

 

Ferdigheter

Studenten:

  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisningsopplegg med utgangspunkt i læreplaner for videregående skole, andre relevante styringsdokumenter, praksiserfaringer og forskning
  • anvende ulike veiledning- og vurderingsstrategier i undervisningen, og vurdere elevers praktisk skapende arbeid og læring
  • kan tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer i videregående skole
  • kan analysere og vurdere læreplaner, drøfte fagteori og -innhold i opplæringen sett i forhold til individ, yrker og samfunnsutviklingen
  • utvikle og ta i bruk ulike digitale læringsressurser rettet mot undervisning og formidling, og kritisk reflektere over opphavsrett og bruk av åndsverk

 

Generelle kompetanse

Studenten:

  • kan samarbeide med aktuelle partnere ved ulike institusjoner og relevante formidlingsarenaer
  • kan anvende digital dømmekraft og vurdere ulike ytringer, meningsinnhold og kommunikasjon i digitale medier
  • kan bidra til å fremme forståelse for mangfold og ulike kulturelle uttrykk i samtiden 
  • har kunnskap om og kan planlegge, gjennomføre og dokumentere et avgrenset forsøks- og utviklingsarbeid med relevans for praktiske og estetiske fag i skolen

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidet ses i sammenheng med praksisopplæringen (se egen emneplan for praksis). Alle sentrale aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe-/prosjektarbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for at studentene skal kunne gå opp til eksamen:

  • Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
  • Undervisning i design for bærekraft i skolen. Gruppebesvarelse med presentasjon.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet består av 2 eksamensdeler: Eksamensdel 1, alternativ a) eller b), og Eksamensdel 2

Eksamensdel 1: Individuell FoU-oppgave. Oppgaven skal gjennomføres ved valg av enten Alternativ a) en teoretisk tilnærming eller Alternativ b) en praktisk estetisk tilnærming. Oppgaven danner basis for muntlig eksamen. Eksamen kan påklages. Eksamen teller 60 % av totalkarakter. Eksamen gjennomføres i andre semester.

Alternativ a): En skriftlig FoU-oppgave. Det skal gjennomføres en systematisk undersøkelse der et fagdidaktisk problemområde utforskes og drøftes. Erfaringer og/eller refleksjon knyttet til praksis skal inngå. Det er ikke krav om eget praktisk estetisk arbeid, men teksten kan illustreres med bilder/visuelle uttrykk (ca 5000-6500-ord).

Alternativ b) En skriftlig og praktisk estetisk FoU-oppgave. Det skal gjennomføres en systematisk undersøkelse der et fagdidaktisk problemområde utforskes og drøftes. Utforskningen foregår gjennom eget praktisk estetisk arbeid og dokumenteres i oppgaven. Erfaringer og/eller refleksjon knyttet til praksis skal inngå (ca 4000-5500-ord).

Eksamensdel 2: Individuell muntlig eksamen. Baseres på utspørring relatert til individuell FoU-oppgave (Eksamensdel 1), anvendt pensum og praksis-problematikk. Ved valg av alternativ b) skal eget praktisk estetisk arbeid tas med og fremvises under muntlig. Eksamen kan ikke påklages. Eksamen teller 40 % av totalkarakter. Eksamen gjennomføres i andre semester.

Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamensdel 1: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Eksamensdel 1

Vurderes av to sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Eksamensdel 2

Vurderes av to sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig. 

Emneoverlapp

Emnet overlapper 15 studiepoeng med PFKH1100.