Studieinfo emne PBIB9210 2018 HØST
PBIB9210 The Sociology of Literature - Basic Research Questions and Empirical Studies Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The Sociology of Literature - Basic Research Questions and Empirical Studies
- Studieprogram
-
Ph.d.-program i bibliotek og informasjonsvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Kurset belyser empiriske og teoretiske problem i historiske så vel som samtidige sammenhenger mot det skandinaviske språkområdet og de nordiske litterære offentligheter og sub-offentligheter som horisont. Det er orientert mot hvordan humanistiske perspektiver kan løfte fram nye problemstillinger og bidra med andre innsikter til spørsmål om forholdene mellom litteratur, lesing og formidling på den ene siden, og demokrati, deltagelse og ytringskulturer på den andre.
Kurset undersøker litteraturens samfunnstilknytninger, hvilke funksjoner litteraturen har, hvordan den anvendes i ulike sosiale, politiske og kulturelle sammenhenger. Demokrati og medborgerskap, lesing og myndiggjøring, digitalisering og nye medier samt globalisering og materielle føringer er noen av de temaene som blir diskutert. Med øye for hvordan språklige, teknologiske og øvrige sosio-materielle forhold spiller inn i en globalisert virkelighet, er kurset særlig opptatt av hvordan humaniora bidrar.
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Kunnskap
-
Kandidaten er i kunnskapsfronten innen litteratursosiologiens problemområder, dens metodiske praksiser og vitenskapsteoretiske grunnlagsspørsmål.
-
Kandidaten kan diskutere ulike perspektiver innenfor litteratursosiologien og deres forhold til bibliotek- og informasjonsvitenskapen.
Ferdigheter
Kandidaten kan
-
planlegge og gjennomføre litteratursosiologisk forskning på høyt nivå
-
håndtere og vurdere komplekse litteratursosiologiske problemstillinger av metodisk og teoretisk art
-
diskutere, begrunne og legitimere relevansen av litteratursosiologiske problemstillinger og litteratursosiologisk forskning
-
formidle egen forskning i faglige så vel som andre allmenne fora
Arbeids- og undervisningsformer
Gjennom forelesninger og seminarer presenteres aktuelle empiriske studier og tematiseres litteratursosiologiske grunnlagsproblemer. Emnet er organisert som to seminarer som går over henholdsvis tre og to dager. Den første samlingen er basert på forelesninger og seminar. Her presenteres forskningsprosjekter av forskere fra ulike skandinaviske forskningsmiljøer. I den andre samlingen presenterer deltagerne sine prosjekter og utkast til essays. I dette arbeidet trekkes deltagerne inn som hverandres opponenter.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen.
Vurdering og eksamen
Kandidatene skal skrive et essay på ca. 15 sider over et selvvalgt tema. Temaet for essayet skal godkjennes av emneansvarlig. Essayet skal leveres senest to måneder etter at siste samling er avsluttet. Dersom et essay vurderes som ikke-bestått, kan kandidaten levere inn et bearbeidet essay én gang innen et nærmere angitt tidspunkt.
Hjelpemidler ved eksamen
Vurderingsuttrykk
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
Opptakskrav
Målgruppe
Målgruppen for emnet er kandidater ved ph.d.-programmet i bibliotek- og informasjonsvitenskap ved OsloMet ¿ storbyuniversitetet, samt andre som ønsker å kvalifisere seg til forskning innen feltet, undervisningsstillinger ved universiteter og høgskoler og andre typer stillinger som stiller høye krav til vitenskapelig kompetanse.
Opptakskrav til enkeltemner
Emnet tilbys primært ph.d.-kandidater. Forutsatt ledig plass kan også andre med fullført hovedfag, mastergrad (120 studiepoeng) eller tilsvarende innen bibliotek- og informasjonsvitenskap, eller tilsvarende grad innen fag som informatikk, mediefag, dokumentasjonsvitenskap, kulturfag eller litteratursosiologi, gis opptak til enkeltemner.
Søkere til enkeltemner må sende inn et sammendrag på om lag én side med informasjon om eget ph.d.-prosjekt eller annet prosjekt/interesseområde, med beskrivelse av tema, metode, teoretisk innfallsvinkel, samt hvorfor dette emnet anses som relevant for eget prosjekt.