Studieinfo emne MLEST2200 2023 HØST
MLEST2200 Profesjonsfag: Elev, lærer og skole i samfunnsperspektiv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Profesjonsfag: Elev, lærer og skole i samfunnsperspektiv
- Studieprogram
-
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, design, kunst og håndverk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST
2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet bygger opp under den lærerfaglige plattformen i utdanningen og omfatter fagdidaktikk, pedagogikk og undervisningspraksis. Emnet plasserer læring og undervisning i en institusjons- og samfunnskontekst og belyser muligheter og utfordringer, utfra et profesjonsperspektiv. Betydningen av kulturelle og sosiale forhold for danning og utvikling belyses i emnet. Undervisningspraksis i videregående skole inngår. Praksis skal være en arena for systematisk læring og gjennomføres i samarbeid med øvrige emner i utdanningen og praksisskolen.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Fagdidaktikk:
Studenten
- har kunnskap om læreplaner for videregående skolen, innen fagområdet.
- har innsikt i skolen som organisasjon og modeller for undervisningsplanlegging, herunder utvikling av mål og innhold samt ulike former for veiledning og vurdering.
- har kunnskap om de praktiske og estetiske fagenes muligheter i møte med samfunnsaktuelle problemstillinger, nasjonalt og internasjonalt.
- har kunnskap om den samiske kulturen og dens posisjon nasjonalt og nordisk.
- har innsikt i nasjonal og nordisk fagdidaktisk forskning knytt til tema som bærekraft, kreativitet og profesjonsfaglig digital kompetanse.
Pedagogikk:
Studenten
- har kjennskap til hvordan sentrale pedagogiske ideer har påvirket synet på oppdragelse, danning og opplæring.
- har kunnskap om hvordan praktiske og estetiske fag kan bidra til livsmestring.
- har kunnskap om prinsipp for tilpasset opplæring samt elevers rettigheter i skolen, herunder også samiske elever og minoritetsspråklige elever.
- har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder sosiale og emosjonelle vansker og kjennskap til ulike former for tiltak og relevante faginstanser for samarbeid.
- har kunnskap om pedagogisk utviklingsarbeid; relevante metoder, utvikling av problemstilling og innsikt i forskningsetikk.
Undervisningspraksis:
Studenten
- har kunnskap om skolen som samfunnsinstitusjon og ulike lokale og nasjonale kvalitetssystemer.
- har innsikt i lærerens ulike arbeidsoppgaver, herunder kontaktlærers arbeid og ansvar, kollega- og teamsamarbeid og samarbeid med ulike relevante faginstanser.
- har innsikt i hvordan ulike kvalitetssystem og satsningsområder kan ha betydning for elevens læring.
Ferdigheter
Fagdidaktikk
Studenten
- kan analysere læreplaner og planlegge undervisning for videregående skole, herunder begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer.
- kan drøfte ulike perspektiv på dybdelæring, kreativitet, praktisk håndlag og kritisk refleksjon i undervisning.
- kan reflektere over undervisning innen praktiske og estetiske fag med vekt på mangfold, demokrati, livsmestring, dannelse og etikk.
- kan anvende fagdidaktisk forskning i drøfting av faglige og profesjonsfaglige problemstillinger og samfunnsaktuelle utfordringer.
Pedagogikk
Studenten
- kan drøfte oppdragelse, danning og opplæring i en historisk og nåtidig kontekst.
- kan legge til rette for et inkluderende læringsmiljø tilpasset elevers behov og læreforutsetninger.
- kan iverksette tiltak ut fra elevers behov og samarbeide med relevante faginstanser.
- kan utvikle en avgrenset undersøkelse med fokus på et pedagogisk tema og vurdere aktuelle etiske problemstillinger.
Undervisningspraksis
Studenten
- kan vurdere elevers måloppnåelse, med og uten karakter.
- kan bruke kunnskap om elevens utvikling og bakgrunn som utgangspunkt for læring og tilpasset opplæring.
- kan anvende praksisarenaen for å prøve ut og belyse ulike problemstillinger.
- kan alene og sammen med andre planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og vurdere undervisning i design, kunst og håndverk og vurdere tiltak for utvikling av læringsmiljø.
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte relevant forskning for fag, skole og egen profesjonsutøvelse.
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter som grunnlag for dialog med elever og samarbeidspartnere om faglig, kulturell, personlig og sosial læring og utvikling.
- kan ivareta det flerkulturelle, ulike kjønnsperspektiver og mangfold i skolen gjennom planlegging og organisering av undervisning.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningsformene veksler mellom forelesninger, seminar, ulike former for gruppearbeid og selvstudium, og praktisk utprøving. Alle aspekter i emnet behandles ikke nødvendigvis i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom lesing av pensum og deltagelse i kollokviegrupper. Forståelse for prinsipp innen akademisk skriving oppøves gjennom konkrete øvelser i studiet.
Undervisningspraksis inngår i emnet. Praksis legges fortrinnsvis til videregående skole og omfatter planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning. Praksis avvikles fortrinnsvis i grupper. Praksis gjennomføres i samarbeid med praksisskolen. Studenten veiledes og vurderes både underveis og ved avslutning av perioden. Resultatene dokumenteres i Veilednings- og vurderingshefte for praksis. Heftet følger studenten alle fem årene.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
- Planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning i grupper, fortrinnsvis i videregående skole. Omfang: 15 dager.
- En muntlig praksispresentasjon i gruppe, med fagdidaktisk og pedagogisk refleksjon.
- Minst 80% deltagelse i obligatorisk undervisning.
Vurdering og eksamen
En individuell skriftlig hjemmeeksamen over fire dager der fagdidaktikk, pedagogikk og praksiserfaringer inngår. Fagdidaktikk og pedagogikk vektes likt. Omfang totalt: 4000-4500 ord.
Eksamensresultatet kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.