Studieinfo emne MINTPRA3 2020 HØST
MINTPRA3 Praksisstudier i intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 3 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Clinical Studies in Intensive and Critical Care Nursing, Level 3
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studenten skal gjennomføre praksisstudier ved intensivavdelinger som tilbyr respiratorbehandling, overvåkningsavdelinger, anestesiavdelinger og/eller akuttmottak. Studenten skal selvstendig ivareta intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder og ha handlingskompetanse i intensivsykepleie. Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av intensivsykepleie.
Forkunnskapskrav
INTENPRA20/MINTPRA20 Praksisstudier i intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
har avansert kunnskap innenfor intensivsykepleie og spesialisert innsikt i helt kompenserende sykepleie ved alvorlig svikt i pasientens vitale funksjoner
har avansert kunnskap om komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
har avansert kunnskap om det å opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i intensivsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Kan anvende kunnskap på nye områder innen intensivsykepleie
Ferdigheter
Studenten
kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
kan observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
kan forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
kan redusere stress, smerte og ubehag ved avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
kan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
kan anvende kunnskap om ernæring ved akutt og kritisk sykdom
kan anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet
kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen intensivsykepleie
Studenten kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
kan yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer, som blant annet assistert respirasjon, assistert sirkulasjon, ernæringsbehandling og nyreerstattende behandling
kan identifisere og bedømme akutte situasjoner selvstendig, prioritere og handle raskt og forsvarlig slik at livsviktige funksjoner opprettholdes eller gjenopprettes
kan ta initiativ til å avvenne pasienten fra helt eller delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens vitale funksjoner
kan administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring for intensivpasienten
kan administrere og evaluere sedasjon av intensivpasienten
kan bruke og kontrollere medisinsk utstyr og har et reflektert forhold til denne teknologiens muligheter og begrensninger
kan utøve intensivsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet
kan samhandle med pasientens pårørende, vise dem respekt og omsorg og ivareta deres rettigheter
kan legge forholdene til rette for en verdig død når behandling ikke fører frem
kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig
kan sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
kan dokumentere, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid
Generell kompetanse
Studenten
har handlingskompetanse i intensivsykepleie
kan analysere relevante etiske problemstillinger innen intensivsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
kan gjennomføre helt eller delvis kompenserende sykepleie ved alvorlig svikt i pasientens ressurser for å ivareta sine grunnleggende behov
kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor intensivsykepleie, både med spesialister og til allmenheten
kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten
kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
Innhold
- Observasjoner og kliniske vurderinger ved alvorlig svikt i pasientens ressurser for å ivareta sine grunnleggende behov
- Å forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
- Å redusere stress og lindre smerter og ubehag ved avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
- Kommunikasjon og samhandling med intensivpasienten og pårørende
- Å forebygge og behandle intensivdelir
- Helt og delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens vitale funksjoner
- Helt og delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens ressurser for å ivareta sine grunnleggende behov
- Ernæring ved akutt og kritisk sykdom
- Medisinsk utstyr
- Når behandling ikke fører frem - palliativ fase
- Skriftlig og muntlig dokumentasjon av intensivsykepleien
- Undervisning og veiledning
- Administrasjon og ledelse
Arbeids- og undervisningsformer
Simulering og praksisstudier med veiledning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:
- Konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
- Studenten skal levere minst en skriftlig vurdering per måned
- Undervisning/veiledning til pasient.
- Undervisning/veiledning til medstudenter.
- Gjennomført AHLR-simulering x 2
Vurdering og eksamen
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.
Det er obligatorisk tilstedeværelse i praksisstudier. For at et praksisemne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte tiden i hvert praksisemneemne. Fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 % medfører at praksisemnet vurderes til ikke bestått. Ved ikke bestått skal hele praksisperioden tas om igjen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ikke relevant.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ ikke bestått.
Sensorordning
Sensorordning: Summativ vurdering gjennomføres av én representant fra praksisstedet og én representant fra universitetet.. Endelig vedtak om bestått/ ikke bestått fattes av universitetet.
Emneansvarlig
Anne Eikeland
Emneoverlapp
INTENPRA3 og MINTPRA3 er 100% overlappende.