Studieinfo emne MINF6000 2021 HØST
MINF6000 Migrasjon i et globalt perspektiv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Migration in a Global Perspective
- Studieprogram
-
Årsstudium i migrasjons- og integrasjonsforvaltning
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST
2021
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en innføring i migrasjonens nyere historie internasjonalt og i Norge. Vi spør: Hvilke typer migrasjon har vært dominerende de siste tiårene? Hvilke drivkrefter ligger bak bevegelsen av asylsøkere, arbeidsmigranter, familiemigranter og andre? Hvordan har innvandringspolitikken endret seg over tid? Videre ser vi på hva som er konsekvensene av migrasjonen for landene de reiser fra, for mottakerlandet og for migrantene selv. Kurset bruker aktuelle debatter om innvandring, integrering og mangfold som utgangspunkt for å drøfte pensumlitteraturen.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Studentene har forståelse av migrasjonsstrømmer og deres årsaker. Videre blir studentene kjent med dilemmaer knyttet til regulering av migrasjon, samt migranters opplevelse.
Kunnskap
Studenten har
kunnskap om sammenhengen mellom migrasjonsstrømmer og kontroll
innblikk i motiver og beveggrunner for ulike typer migrasjon
innsikt i sammenhengen mellom sosial endring, økonomisk endring og migrasjon
forståelse for årsaker til og virkninger av migrasjon
Ferdigheter
Studenten:
- Kan vurdere årsaker til, virkninger av og utfordringer knyttet til migrasjon for sender- så vel som mottakerland.
- Evner å se sammenhengen mellom migranters migrasjonserfaring og deres levekår i mottakerlandet.
- Har kompetanse til å analysere forholdet mellom innvandrings - og integreringspolitikken og den nasjonale helse - og sosialpolitikken.
Generell kompetanse
Studenten
forstår migrasjonens sosiale, kulturelle og samfunnsøkonomiske virkninger både fra senderlandets og mottakerlandets perspektiv
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger og seminarundervisning. Det forutsettes aktiv deltakelse fra studentene i undervisningen, og det legges vekt på dialog. Studentene er forventet å forberede og presentere kortfattede innlegg om aktuelle saker fra innvandringsfeltet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er skoleeksamen på 6 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Ann-Helèn Bay