Studieinfo emne MBARNPRA3 2020 HØST
MBARNPRA3 Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 3 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Clinical Studies in Paediatric Nursing, Level 3
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
Innledning
Praksisstudiene gjennomføres ved nyfødt intensivavdeling, intensivavdeling for store barn, barnekirurgisk avdeling/intermediæravdeling, postoperativ avdeling og/eller medisinsk barneavdeling/intermediæravdeling. Etter gjennomført emne skal studenten ha handlingskompetanse i barnesykepleie, som innebærer å kunne ta ansvar og vise evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie, både i elektive og i mer akutte og komplekse situasjoner. Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie.
Forkunnskapskrav
BARNPRA20/MBARNPRA20 Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten
har avansert kunnskap om barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling
har avansert kunnskap om barns grunnleggende behov og hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges
har avansert kunnskap innenfor barnesykepleie for å kunne ivareta akutt og/eller kritisk syke barn og deres omsorgspersoner, søsken og øvrige familie
har inngående kunnskap om avansert medisinsk behandling av akutt og/eller kritisk syke barn
har inngående kunnskap om hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
har inngående kunnskap om barns opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom, i et flerkulturelt perspektiv
har inngående kunnskap om foreldres og søskens opplevelser, reaksjoner og behov når barn er akutt, kritisk syke eller kronisk syke, i et flerkulturelt perspektiv
har kunnskap om handlingsalternativer ved bekymring om omsorgssvikt eller barnemishandling
Ferdigheter:
Studenten
kan analysere og evaluere faglige problemstillinger med utgangspunkt i barnesykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
kan analysere og forholde seg kritisk til teori og metoder innenfor barnesykepleie
kan observere, vurdere og identifisere barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer
kan forebygge komplikasjoner, infeksjoner, traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
kan utøve barnesykepleie med respekt for barnets autonomi, integritet og verdighet
kan kommunisere og samhandle med utgangspunkt i barnets alder og utviklingstrinn, barnets/omsorgspersonenes/søskens opplevelser og situasjonen
kan anvende kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barnets smerte og ubehag
kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
kan planlegge og iverksette tiltak i prioritert rekkefølge på bakgrunn av barn og omsorgspersoners behov og ressurser
kan bedømme akutte situasjoner og iverksette tiltak som bidrar til å opprette/gjenopprette livsviktige funksjoner
kan handle kompetent i akutte og problematiske situasjoner
kan redusere barn og foreldrenes stress, smerte og ubehag i forbindelse med barns akutt og/eller kritisk sykdom og medisinske behandling
kan administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring
kan ivareta det friske i barnet og fremme mestring, vekst og utviklingsmuligheter
kan ivareta barn og omsorgspersoner når behandling ikke fører frem
kan evaluere og kvalitetssikre eget arbeid
kan anvende avansert medisinsk utstyr, med fokus på barnets sikkerhet
kan samarbeide med og benytte omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnet tilstand
kan iverksette trygghetsskapende tiltak
kan anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til barn og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet
kan sikre kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
kan identifisere tegn på omsorgssvikt og barnemishandling og kan iverksette nødvendige tiltak
kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
Generell kompetanse:
Studenten
har handlingskompetanse i barnesykepleie
kan analysere relevante etiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og utføre barnesykepleie i samsvar med etiske prinsipper og helselovgivningen
kan forholde seg kritisk til teknologiens muligheter og begrensninger i barnesykepleie
kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor barnesykepleie, både med spesialister og til allmenheten
kan delta aktivt i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid om pasientbehandlingen i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av barn
kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i praksis
Innhold
- Systematisk observasjon og overvåking av akutt, kritisk og kronisk syke barn.
- Ivaretagelse av barns grunnleggende behov ved ulike medisinske tilstander.
- Kommunikasjon og samarbeid med barn og deres omsorgspersoner.
- Forebygging av komplikasjoner som følge av sykdom, prosedyrer og/eller behandling.
- Å fremme mestring, ivareta det friske og opprettholde håp, livskvalitet og mening.
- Å redusere stress og lindre smerte og ubehag.
- Helt og delvis kompenserende hjelp ved svikt i barnets vitale funksjoner og grunnleggende behov.
- Ivaretagelse av barn, søsken og familiens behov ved akutt, kritisk og kronisk sykdom.
- Barn som dør.
- Det utsatte barnet, omsorgssvikt.
- Barn og familier med ulik kulturell bakgrunn.
- Undervisning og veiledning.
- Administrasjon og ledelse.
- Skriftlig og muntlig dokumentasjon av barnesykepleie.
Arbeids- og undervisningsformer
Simulering og praksisstudier med veiledning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:
- Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
- Studenten skal levere minst én skriftlig vurdering per måned
- Undervisning/veiledning til barn og deres omsorgspersoner.
- Undervisning/veiledning til medstudenter og/eller annet helsepersonell.
Vurdering og eksamen
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.
Det er obligatorisk tilstedeværelse i praksisstudier. For at et praksisemne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte tiden i hvert praksisemneemne. Fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 % medfører at praksisemnet vurderes til ikke bestått. Ved ikke bestått skal hele praksisperioden tas om igjen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ikke relevant.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått.
Sensorordning
Summativ vurdering gjennomføres av én representant fra praksisstedet og én representant fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ ikke bestått fattes av universitetet.
Emneansvarlig
Inger Lucia Søjbjerg
Emneoverlapp
BARNPRA3 og MBARNPRA3 er 100% overlappende.