Studieinfo emne MAVIT5000 2021 HØST
MAVIT5000 Psykososial støtte til ungdom og unge voksne med ervervede sykdommer Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Advanced Education in Psychological Support for Adolescent and Young Adult Patients with Acquired Diseases
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk
Formålet med dette emnet er å gjøre studentene i stand til å bidra aktivt i helhetlig psykososial omsorg til ungdom og unge voksne med ervervede sykdommer i aldersgruppen 13-26 år. Emnet omfatter psykologiske og sosiale støttetiltak og oppfølging for den unge pasienten og familien i alle faser av pasientforløpet. Emnet omhandler derfor fasene fra utredning og behandling i spesialisthelsetjenesten, overgangen til primærhelsetjenesten under og etter avsluttet behandling samt tiltak knyttet til oppfølgning og eventuelt omsorg i palliativ fase og for de etterlatte. Studiet legget vekt på møtet og samspillet mellom helsepersonell, den unge pasienten og familien.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap Studenten
- kan gjøre rede for ungdom og unge voksnes normalutvikling
- kan vurdere ulike modellers betydning i tilnærmingen til ungdom og unge voksne med ervervet sykdom og deres familie
- kan drøfte ulike tilnærminger som fremmer psykososial helse
- kan vurdere pasientens nettverks betydning for psykososial helse
- kan drøfte betydningen av informasjonsflyt mellom tjenestenivåene
- kan drøfte ulike mestringsstrategier
- kan beskrive ungdom og unge voksne med ervervede sykdommer sine psykososiale behov, og analysere disse i sammenheng med helsepersonells funksjon og ansvarsområde både som selvstendig yrkesutøver og som aktør i et tverrfaglig samarbeid og pasientens nettverk
Ferdigheter Studenten
- kan planlegge, organisere og gjennomføre en helhetlig plan for psykososial oppfølging gjennom hele sykdom- og behandlingsforløpet
- kan mobilisere, iverksette og delta i forpliktende tverrprofesjonelt og sektorovergripende samarbeid for å bidra til koordinerte tjenestetilbud
- kan mobilisere pasientens og familiens private nettverk
- kan fungere som koordinator for den syke
Generell kompetanse Studenten
- kan analysere de enkelte familiemedlemmers psykososiale behov og familien som helhet
- kan analysere og forholde seg kritisk til egen faglige kompetanse
- kan lede og gjennomføre nettverksmøter
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Emnet består av en kombinasjon av nettbasert og samlingsbasert undervisning.
Samlingsbasert undervisning går over 5 dager og består blant annet av forelesninger, rollespill, ferdighetstrening, gruppearbeid, case og diskusjoner.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 90 % tilstedeværelse på samlingsbasert undervisning
- Skriftlig oppgave med muntlig fremlegg. Gruppe på inntil 4 studenter. Omfang: 2000 ord (+/- 20 %).
Muntlig framlegg av oppgaven for medstudenter og lærer(e). Hverandrevurdering og tilbakemelding fra lærer.
Vurdering og eksamen
Individuell hjemmeeksamen over 3 dager. Omfang: 2500 ord (+/- 20 %).
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått - ikke bestått.
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Uttrekk på minimum 20 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
Emnet er 100 % overlappende med UUVO6100 Videreutdanning i psykososial støtte til ungdom og unge voksne med kreft.