EPN

MARAD4200 Konvensjonell radiografi Emneplan

Engelsk emnenavn
Conventional Radiography
Studieprogram
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i radiografi
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en systematisk innføring i bildeforståelse av skjelettrøntgenbilder. Emnet er delt inn i tre hoveddeler. I første del fokuseres det på avansert anatomi og patologi sett i lys av bildediagnostikk. I del to får studenten en fordypning innen bildeforståelse og projeksjonslære. Den siste delen tar for seg teknologien i konvensjonelt røntgenutstyr med tanke på postprosessering, optimalisering og eksponeringsteknikk.

Anbefalte forkunnskaper

To års erfaring som radiograf.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helse og teknologi - spesialisering i radiografi. Emnet tilbys også som enkeltemne, med samme opptakskrav som for spesialisering i radiografi.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap 

Studenten 

  • kan gjøre rede for og vurdere ulike teorier og prosedyrer innen konvensjonell radiografi
  • kan kritisk vurdere fremstilling av aktuell anatomi og patologi i bildematerialet
  • kan gjøre rede for aktuelle tilleggsprojeksjoner for særskilte undersøkelser og vurdere når disse er aktuelle
  • kan kritisk vurdere kvalitet og pasientsikkerhet i helsetjenesten
  • kan kritisk vurdere prosedyrer tilpasset ulike pasientgrupper, som for eksempel innen geriatri og pediatri
  • kan vurdere kausale sammenhenger mellom postprosesseringsalgoritmer, stråledose og bildekvalitet

Ferdigheter 

Studenten 

  • kan selvstendig vurdere bildekriterier og bildekvalitet
  • kan selvstendig anvende postprosesseringsalgoritmer
  • kan anvende metoder for kvalitetsutviklingsarbeid inkludert pasientsikkerhet
  • kan vurdere ulike diagnostiseringsmetoder innenfor medisinsk bildediagnostikk
  • kan evaluere egen praksis

Generell kompetanse  

Studenten 

  • kan formidle og diskutere faglige problemstillinger med kollegaer, eksempelvis radiografer, radiologer, fysikere, klinikere og andre det er naturlig å samarbeide med
  • kan gjøre selvstendige etiske og faglig begrunnede vurderinger og beslutninger i yrkesutøvelsen
  • kan formulere, analysere og vurdere praktiske og faglige problemstillinger selvstendig, systematisk og kritisk på et vitenskapelig grunnlag
  • kan identifisere og vurdere eget behov for kompetanseutvikling og spesialisering
  • kan være en ressursperson og pådriver innen utviklingsarbeid på sin arbeidsplass
  • kan lede optimaliseringsprosjekter og ta faglige avgjørelser basert på systematisk innhenting av forsknings- og erfaringsbasert kunnskap.
  • kan arbeide for å ivareta alle individers rett til likeverdige helsetjenester ved å ha fokus på kvalitet og prosedyreutvikling
  • kan bidra til utfasing og implementering av metoder, teknologi og bærekraftig innovasjon for å bedre kvaliteten på tjenestene

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer og ferdighetstrening. Undervisningen er i hovedsak organisert som omvendt undervisning. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd og tiden på universitetet vil i hovedsak bli brukt til oppgaveløsning og gruppearbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent: 

  • minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer og ferdighetstrening
  • to individuelle skriftlige oppgaver, omfang inntil 1000 ord
  • individuelt fagnotat inkludert dokumentasjon av gjennomføring av 30 utvalgte skjelettundersøkelser og evaluering

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. 3000 ord (+/- 20 prosent).

Besvarelsen kan gis på engelsk eller et skandinavisk språk.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav minst én ekstern.

Opptakskrav

Emnet tilbys som enkeltemne. For opptak kreves bachelorgrad eller tilsvarende innen radiografi.

Emneoverlapp

Ingen.