Studieinfo emne MAPSD5400 2021 HØST
MAPSD5400 Familien i psykisk helsearbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Family Work in Mental Health Care
- Studieprogram
-
Masterstudium i psykisk helsearbeid - deltid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Psykiske lidelser og ruslidelser øker i omfang, og kan ha negativ innvirkning på helse og livskvalitet hos pasient/bruker sine nærmeste. Psykiske helsetjenester har lovpålegg om å samarbeide med, og støtte familiene. Dette emnet vil bidra vesentlig til å imøtekomme dette ved å formidle forskningsbasert kunnskap om klinisk familiesamarbeid i psykiske helsetjenester. Emnet omfatter teori og empiri om psykisk helse i et familieperspektiv.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om familien som et komplekst helsesystem og psykisk helse i et livsløpsperspektiv
- har inngående kunnskap om sammenhengene mellom voksne/foreldres psykiske helse, barns psykiske helse og utvikling, samt foreldreskap og familiens gjensidige relasjoner
- har inngående kunnskap om betydningen av beskyttende faktorer (inkl. resilience og ressurser) og risikofaktorer for den psykiske helse til familiens medlemmer og familien som helhet
- har inngående kunnskap om hvordan samfunn og kultur, inkl. perspektiver på kjønn, etnisitet og levekår, har innvirkning på individet, familien og helsetjenestene
- har inngående kunnskap om samhandling mellom de relevante tjenestene for familien
- har avansert kunnskap om sammenhengene mellom profesjonell hjelp, lovverk og etikk, inkludert de praktiske dilemma som oppstår i sammenhengene mellom disse områdene
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til etiske, juridiske og faglige utfordringer knyttet til familiearbeid og familiesamtaler
- kan analysere og forholde seg kritisk til sine egne personlige og faglige bidrag
- kan gjennomføre familiefokuserte samtaler med tanke på å vurdere, planlegge og gjennomføre tiltak for familien
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende kunnskap for å etablere og følge opp samarbeid mellom familier og psykiske helsetjenester, inkl. samhandling mellom kommune- og spesialisthelsetjenestene
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, veiledning, samtaler, case og gruppeøvelser supplert med teknologistøttet læring i og etter samlinger. Samtaler og gruppeøvelser foregår i undervisningstiden på skolen og danner grunnlag for å kunne gjennomføre arbeidskravene.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgave være utført og godkjent:
Deltakelse i obligatoriske aktiviteter
Tilstedeværelse ved samtaler og gruppeøvelser
Gruppe- eller individuell oppgave
Individuelt eller i gruppe inntil tre studenter
Omfang: 1000 ord (+/- 20%)
Studenten(e) skal beskrive en familie med utgangspunkt i en familiemodell. De skal identifisere og gjøre rede for sentrale områder av betydning for å forstå individenes og familiens psykiske helse
Individuell oppgave
Omfang: 1000 ord (+/- 20%) der de reflekterer over egen erfaring med bruk av familiemodell
Vurdering og eksamen
Hjemmeeksamen
Skriftlig hjemmeeksamen over 7 dager, individuell eller i gruppe på inntil 3.
Omfanget av oppgaven skal være 2500 ord (+/- 20%) ved individuell oppgave og 4000 ord (+/- 20%) ved gruppeoppgave
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.
Emneansvarlig
Dag Willy Tallaksen