EPN

MAJO5900 Masteroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Master's Thesis
Studieprogram
Masterstudium i jordmorfag
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Gjennom mastergradsoppgaven skal studentene vise forståelse, modning og refleksjon, og bli kvalifisert for fagutviklingsarbeid med relevans for eget fagfelt. Gjennom tilegnelse og syntese av kunnskap fra øvrige deler av studiet skal studentene under veiledning gjennomføre et selvstendig fagutviklings- eller vitenskapelig arbeid. Mastergradsoppgaven skal ha en systematisk og vitenskapelig oppbygning og skal baseres på aktuell og relevant litteratur og/eller empiriske data som besvarer den problemstillingen studentene har utviklet.

Forkunnskapskrav

MAJO4200 Vitenskapsteori og metode må være bestått for å påbegynne emnet. Alle emner unntatt MAJOPRA4 må være bestått før studentene kan levere mastergradsoppgaven til vurdering.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • kan anvende kunnskap om forskning og vitenskapelige teorier, og kan identifisere forskningsmetoder relevant for eget masterprosjekt

  • kan anvende kunnskap om forskningsprosessen og krav til forskningsetikk

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan formulere en klar problemstilling relevant for et forsknings- eller fagutviklingsprosjekt

  • kan kritisk vurdere valg av teori og metoder i eget prosjekt

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, og anvende disse i faglige drøftinger i eget master prosjekt

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle problemstillinger, analyser og resultater av egen og andres forsknings- og utviklingsprosjekter, både til brukere og fagfellesskapet

  • kan gjennomføre et avgrenset, selvstendig fagutviklings- eller forskningsprosjekt i tråd med gjeldende krav til forskningsetikk

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer.

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger organisert som blandet læring («blended learning»), omvendt undervisning («flipped classroom»), forberedelse og deltakelse på seminarer, selvstudier, veiledning på masteroppgave og arbeidskrav. I seminarene skal studentene vurdere hverandres oppgaver/presentasjoner.

 

Veiledning

Studenter og veileder utformer en veiledningskontrakt som regulerer ansvars- og rettighetsforhold, tidsrammer og tilgjengelighet. Studentene har rett til inntil 10 timers veiledning på mastergradsoppgaven (inkludert eventuelt veiledning på prosjektskisse). Hver gruppe får tildelt en hoved- og evt. en biveileder. Studentene får også veiledning i tre av seminarene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

 

1. Prosjektbeskrivelse. Formålet er at studenten skal beskrive en overordnet plan for gjennomføring av prosjektet og sikre at prosjektet er i samsvar med forskningsetiske rammer. Omfang: Inntil 1500 ord. Prosjektbeskrivelsen skal godkjennes av veileder.

2. Presentasjoner og opponentskap på tre seminarer. Fravær ved disse seminarene må tas igjen ved at presentasjonen gjennomføres for veiledere.

Vurdering og eksamen

Masteroppgave utført i gruppe på inntil to studenter. Det skal gjøres rede for gruppeprosessen i utarbeidelsen av masteroppgaven i et vedlegg på 1 (en) side.

 

Masteroppgavens innhold og størrelse ved de ulike formene:

  • Monografi: En monografisk oppgave skal være på inntil 15000 ord

  • Vitenskapelig artikkel: oppgaven skal omfatte et manuskript i form av minimum én artikkel som er i tråd med forfatterveiledning i et relevant fagfellevurdert vitenskapelig tidsskrift, samt en kappe som utdyper artikkelen. Oppsett, struktur og omfang på artikkelen skal følge retningslinjer i det aktuelle tidsskriftet, og kappen skal ha et omfang på inntil 7000 ord

Oppgaven kan skrives på engelsk eller skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).

Sensur kan påklages i samsvar med universitets- og høgskoleloven.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Én sensor må være ekstern. En veileder kan ikke være sensor for oppgaver til studenter hun/han har veiledet på masteroppgaven.