Studieinfo emne MAHEL4100 2021 HØST
MAHEL4100 Folkehelsearbeid på befolknings-, gruppe- og individnivå Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Public Health Work on Population, Group and Individual Level
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i helsesykepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST
2021
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk
Emnet tar utgangspunkt i sentrale teorier og metoder innen folkehelsevitenskap. Fagområdets historie og plass i dagens samfunn er sentralt. Forankring i helsepolitiske føringer, rammebetingelser og lovverk som er sentrale for helsesykepleiers fagutøvelse. Helsesykepleiers helsefremmende og forebyggende innsats for barn, unge og deres familier på befolknings, - gruppe- og individnivå bygger på kunnskapsbasert praksis (forskning, empiri og brukerperspektiv i like deler).
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i helsesykepleie.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan kritisk vurdere teorier i helsefremmende og forebyggende arbeid på befolknings- , gruppe- og individnivå
- kan drøfte helsesykepleiers funksjon og ansvarsområder samt kan identifisere profesjonens rolle i samfunnet
- kan vurdere kunnskap om samfunnets forvaltningsnivå og beslutningsprosesser som har betydning for fagutøvelsen
- kan analysere ulike kulturers betydning i helsefremmende- og forebyggende arbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge og kritisk vurdere fagutøvelsen i et folkehelseperspektiv
- kan anvende relevante teorier og metoder i helsefremmende og forebyggende arbeid
- kan finne fram til og anvende relevant kunnskap
Generell kompetanse
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å analysere faktorer i samfunnet som påvirker folkehelsen
- kan analysere og vurdere kvalitetssikring i helsefremmende og forebyggendearbeid
- kan anvende og vurdere etiske perspektiv som utgangspunkt ved kritisk refleksjon i fagutøvelsen
- kan anvende relevante lover, forskrifter, retningslinjer og veiledere
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, muntlige og skriftlige oppgaver med framlegg (individuelt og i gruppe), seminarer, ferdighetstrening og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 80 % tilstedeværelse på ferdighetstrening, seminarer og timeplanlagt gruppearbeid
- skriftlig oppgave på inntil 1500 ord i gruppe på maks 5 studenter med muntlig presentasjon av oppgaven
Vurdering og eksamen
Individuell, skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
To interne sensorer vurderer hver besvarelse. Tilsynssensor vurderer eksamensoppgaven og sensorveiledning.
Emneoverlapp
-