Studieinfo emne MAABI4100 2020 HØST
MAABI4100 Å være akutt og/eller kritisk syk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Being Acute and/or Critically Ill
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
Innledning
Gjennom dette emnet skal studenten tilegne seg inngående kunnskap om og forståelse for opplevelser, reaksjoner og mestringsstrategier hos pasienter og pårørende ved akutt og/eller kritisk sykdom og ved undersøkelse, behandling og død. Det legges vekt på å forstå sentrale pasientfenomen som smerte, angst, håp, lidelse, livskvalitet og verdighet i et alders- og flerkulturelt perspektiv. Studenten skal videreutvikle sin selvforståelse og forbedre evnen til å mestre samhandling med mennesker som er akutt og/eller kritisk syke. Kunnskapen fra dette emnet vil danne et nødvendig grunnlag for at studenten skal kunne veilede pasienter og omsorgspersoner i deres opplevelser og reaksjoner på akutt og/eller kritisk sykdom. Kunnskapen vil også være nødvendig for at studenten skal kunne bearbeide egne reaksjoner på ulike hendelser og veilede kolleger i deres opplevelser og reaksjoner.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
har inngående kunnskap om pasienters psykososiale og eksistensielle behov ved akutt og/eller kritisk sykdom
har inngående kunnskap om teori om mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
har inngående kunnskap om pårørendes opplevelser og behov
har inngående kunnskap om familiefokusert omsorg
har inngående kunnskap om flerkulturell kompetanse i sykepleie
Ferdigheter
Studenten
kan analysere og forholde seg kritisk til teori om pasienters psykososiale og eksistensielle behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv
kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori om mestring og mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori om pårørendes og etterlattes opplevelser og behov
Generell kompetanse
Studenten
kan analysere relevante etiske problemstillinger i tilknytning til ivaretakelse av den akutt og/eller kritisk syke eller døende pasients psykososiale behov
Innhold
- Pasienters psykososiale og eksistensielle behov ved akutt og/eller kritisk sykdom
- Bruk av tvang i behandlingen av pasienten
- Mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
- Pårørendes opplevelser og behov
- Familiefokusert omsorg
- Flerkulturell kompetanse
- Tilrettelegging for en verdig død
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen.
Vurdering og eksamen
Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe på tre til fire studenter, tre dager. Studentene skal drøfte en metode eller teori for mestring av psykisk stress og pasientrollen ved akutt og/eller kritisk sykdom. Omfang: 3000 ord (+/- 20 prosent). Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F. Det gis en felles karakter for alle studentene i gruppen.
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav én sensor må være ekstern
Emneoverlapp
ABIO6100 og MAABI4100 er 100% overlappende.