Studieinfo emne KREFT6100 2018 HØST
KREFT6100 Kreftsykepleiens naturvitenskapelige og fenomenologiske kunnskapsgrunnlag Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The Platform of Knowledge in Cancer Nursing related to Science and Phenomenology
- Studieprogram
-
Videreutdanning i kreftsykepleie
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten
-
har inngående kunnskap om hvordan fysiologiske prosesser fungerer, og hvordan patofysiologiske prosesser og kreft starter, utvikles og behandles
-
har inngående kunnskap om mikrobiologiske prosesser og infeksjonsforebyggende prinsipper relatert til kreftsykepleie
-
har inngående kunnskap om årsaker til kreftsykdom
-
har inngående kunnskap om grunnprinsippene ved diagnostisering av kreftsykdom
-
har inngående kunnskap om onkologiske behandlingsprinsipper
-
har inngående kunnskap om virkninger og bivirkninger av legemidler brukt innen onkologi
-
har inngående kunnskap om akutte situasjoner ved kreft og kreftbehandling
-
har inngående kunnskap om fysiske og psykiske konsekvenser av kreftsykdom og kreftbehandling i et aldersperspektiv
-
har inngående kunnskap om pasientens opplevelser, reaksjoner og behov ved kreftsykdom og kreftbehandling i et aldersperspektiv
-
har inngående kunnskap om pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov
-
har inngående kunnskap om teorier om håp og livskvalitet ved kreftsykdom og kreftbehandling
-
har inngående kunnskap om familiefokusert omsorg
-
har inngående kunnskap om krise, sorg og mestringsstrategier
-
har kunnskap om kreftsykepleie i ulike kulturer
-
har kunnskap om kreftbehandlingens muligheter og begrensninger i et etisk perspektiv
Ferdigheter
Studenten
-
kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teorier om pasientopplevelser og -reaksjoner ved kreftsykdom og kreftbehandling i et alders- og flerkulturelt perspektiv
-
kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teorier om mestring og mestringsstrategier ved kreftsykdom og kreftbehandling
-
kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori innenfor medisinsk og kirurgisk behandling av kreftsykdommer
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgave være godkjent:
Oppgave 1: Kreftsykepleierens funksjon og ansvar for å ivareta pasientens behov i behandlingsfasen
- Utføres i gruppe på inntil 3-4 studenter.
- Omfang: inntil 2000 ord.
- Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
- Muntlig fremlegg.
Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og faglærer på fremlegg og skriftlig tilbakemelding på besvarelsen fra faglærer.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 6 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått.
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Uttrekk på minimum 20% av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med en annen intern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.