Studieinfo emne GLU-NOR-E3 2018 HØST
GLU-NOR-E3 Norsk Emne 3 - grunnskolelærer 5-10 trinn Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Norwegian, 5-10 Grade, Module 3
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Se fagplanen.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse i følge nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 5.-10.trinn.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om skriftlig og muntlig språk som ungdom bruker
- har kunnskap om nordiske nabospråk, samisk og nasjonale minoritetsspråk
- har god innsikt i språklige endringsprosesser i fortid og samtid
- har kunnskap om relevante teorier innen muntlig opplæring
- har kunnskap om retorikk, blant annet talekunst og argumentasjon
- har innsikt i språkutvikling hos barn og unge som allerede har tilegnet seg grunnleggende lese- og skriveferdigheter
- har god innsikt i talemålsvariasjonen i moderne norsk på historisk og dialektologisk grunnlag
- har kunnskap om muntlig fortelling
- har kunnskap om opplesing
- har kunnskap om ulike muntlige tradisjoner
- har kunnskap om drama som metode og stemmebruk
- har kunnskap om kriterier for vurdering av muntlige kunnskaper
Ferdigheter
Studenten
- kan legge til rette for arbeid med muntlige ferdigheter på ulike trinn fra 5. til 10. trinn
- kan bruke og vurdere ulike undervisningsmetoder i arbeidet med muntlige ferdigheter
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere muntlig norskundervisning på ulike trinn fra 5. til 10. trinn og grunngi faglige valg
- kan bruke ulike vurderingsmåter i det muntlige norskfaget
- kan stimulere til variert muntlig bruk av språket
- kan legge til rette for at elevene kan bruke muntlig språk i ulike situasjoner
- kan planlegge og gjennomføre samtaler om språk og litteratur i klasserommet
- kan bruke retorisk kunnskap i arbeid med muntlige ferdigheter
- kan legge til rette for elevenes muntlige språkutvikling
- kan bruke digitale verktøy i arbeidet med muntlige ferdigheter
Generell kompetanse
Studenten
- er sikker muntlig språkbruker
- kan formidle norskfaglige innsikter og tilpasse form og innhold til ulike målgrupper
- kan bruke faglige kunnskaper til kritisk og konstruktiv refleksjon
- kan arbeide selvstendig, og sammen med andre, med elevers læring og utvikling i faget og på tvers av fag
- kan legge til rette for at arbeidet med språk og litteratur kan styrke identiteten til elevene og oppfordre dem til aktiv deltakelse i det offentlige liv
Innhold
Muntlig
- Teorier om muntlig opplæring.
- Muntlig fortelling.
- Høytlesning.
- Retorikk og argumentasjon.
- Litterære samtaler.
- Samtaler om språk.
- Lyrikk og fremføring av lyriske tekster.
- Bruk av digitale verktøy i muntlige presentasjoner.
- Talespråksvariasjoner i moderne norsk - dialekter, sosiolekter og opplæringsspråk.
- Talespråksendringer i språkhistorisk perspektiv (indre språkhistorie).
- Nabospråkskunnskap - reseptiv talespråkskompetanse.
Arbeids- og undervisningsformer
Se fagplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før muntlig eksamen i emnet kan avlegges:
- Muntlig fortelling : En individuell framføring (ca. fem min.) av en muntlig fortelling med tilknyttet refleksjon som begrunner tekstvalg og framføringsmåte. Individuelt. Det gis tilbakemelding fra lærer og medstudenter.
- Tale : En individuell tale (inntil ti minutter) til kollega i Norden om et språklig tema fra emne 1 eller 3. Individuelt. Det gis tilbakemelding fra lærer og medstudenter.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Læring i norskstudiet forutsetter samhandling med medstudenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget knyttet til temaene for emnet. Faget skal være profesjonsrettet og bidra til sammenheng i studiet og til kritisk tenkning, selvstendighet og refleksjon hos studenten. Faget skal utvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse hos studenten som ikke kan tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Emne 3 har derfor følgende krav om deltakelse:
- Deltakelse i minimum 80 prosent av undervisningen. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må levere kompensasjonsoppgaver om sentrale profesjonsrelevante temaer. Form og innhold til kompensasjonsoppgavene presiseres av faglæreren.
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.
Vurdering og eksamen
Muntlig gruppeeksamen, samtale om litterære og språklige temaer fra emne 2 og emne 3. Mulighet for individuell eksaminasjon i tillegg til gruppeeksamen. Det er 30 minutters forberedelsestid etter utlevert oppgave. Eksaminasjon 20 minutter med ev. ca. ti minutter individuell utdyping. Det gis individuell karakter.
Ny/utsatt eksamen
Individuell muntlig eksamen. Omfang: maks. 20 minutter. Ingen forberedelsestid.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor.