Studieinfo emne FKH2001 2021 HØST
FKH2001 Tre og metall Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Wood and metall
- Studieprogram
-
Faglærerutdanning i design, kunst og håndverk
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST
2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I emnet Tre og metall vektlegges anvendelse og utprøvninger av basiskunnskaper fra grunnstudiet, med fordypning i de to materialområdene. I emnet Tre og metall får studentene en innføring i grunnleggende teknikker, materialkunnskap, maskin-opplæring og HMS innenfor materialområdene, gjennom opplæring i verksted, ved gjennomføring av arbeidskrav og et eksamensprosjekt.
Anbefalte forkunnskaper
For bachelorstudentene: Bestått alle emner i 1.år faglærer i kunst, design og håndverk inkludert praksisopplæring fra 1. studieår, eller tilsvarende emner fra andre faglærerstudier.
Forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
Studenten
har kunnskaper om skapende arbeid innen tredimensjonale uttrykk
har kunnskap om ulike designprosesser fra idé til ferdig produkt
har kunnskap om relevante materialer, teknikker og redskaper
har kunnskap om vedlikehold av redskap og utstyr
har grunnleggende kunnskaper om material- og miljølære
har kunnskap om helse, miljø og sikkerhet (HMS) i materialbearbeiding og verkstedarbeid.
Ferdigheter
Studenten
har kompetanse til å velge ut relevante materialer, teknikker og redskaper
kan anvende og formidle begreper og grunnleggende teorier innen form- og fargelære
kan bruke kunst- og designhistorie som referanse for skapende virksomhet
kan legge til rette for et stimulerende læringsmiljø
kan praktisere HMS-tiltak i materialbearbeiding og verkstedarbeid
Generell kompetanse
Studenten
kan tilrettelegge for undervisning i ulike typer idéutvikling og designprosesser
kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv
har kjennskap til anvendelse av digitale verktøy i en designprosess
kan vurdere sammenhenger mellom materialer, helse, miljø og ressursbruk
Innhold
Arbeids- og undervisningsformer
ARBEIDS- OG UNDERVISNINGSFORMER
Undervisningen organiseres i en verkstedsperiode. Studenter og lærere har et felles ansvar for å skape helhet i studiet og se dette teamarbeidet i forhold til læreryrket. Studenten skal selv ta ansvar for egen læring og utvikling. Gjennom varierte arbeids- og undervisningsformer ivaretas vekselspillet mellom estetisk skapende handling, teoretisk forståelse og kulturell referanse.
Arbeids- og undervisningsformer er:
forelesninger, seminarer og individuelt studium
faglige innføringer, demonstrasjoner, verkstedarbeid, opplæring i bruk av maskiner
gruppearbeid, prosjektarbeid
feltstudier
varierte presentasjoner og dokumentasjonsformer
Praktisk skapende arbeid omfatter området harde materialer; tre og metall . I harde materialer er arbeidet konsentrert rundt grunnleggende teknikker, materialkunnskap, bruk av verktøy og maskiner innenfor de to materialområdene samt designprosess og tredimensjonal form. Gjennom arbeidet vektlegges idéutvikling og synliggjøring av idéer i en kreativ prosess. Digitale medier kan benyttes som kreativt arbeidsverktøy. Kunnskap om materialers egenskaper og helse, miljø og sikkerhet står sentralt.
Fagteori forankrer faget i et teoretisk idégrunnlag, i forskningsteorier og i praksiserfaring. Det legges vekt på forståelse for og anvendelse av begreper, grunnleggende teorier og analysemodeller som er relevant for fagområdet.
Fagdidaktikken reiser spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Fagdidaktikk i dette emnet tar primært opp spørsmål knyttet til undervisning i grunnskole og omhandler refleksjoner om hvordan faget kan læres, utvikles og undervises i.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.
Arbeidskrav:
Presentasjon av problemstilling og prosjektplan.
Gjennomført Maskinopplæring
Praktiske eksempler på teknikker
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20% fravær i emnet.
Vurdering og eksamen
Individuell mappeeksamen
Mappeeksamen består av en praktisk-estetisk og en skriftlig komponent.
Den praktisk-estetiske delen av mappeeksamenen tar utgangspunkt i et gitt tema og studentene velger selv innfallsvinkel innenfor materialområdene tre eller metall.
Skriftlig del der fagteori, profesjonsforankring, metodebeskrivelse samt helse, miljø og sikkerhet (HMS) inngår. Den skriftlige delen skal dokumentere studentens faglige refleksjonsnivå. Omfang: 2000-2500 ord.
Eksamensresultatet kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.
Ekstern sensor brukes jevnlig.
Opptakskrav
Ved ledig kapasitet kan emnet tilbys som enkeltemneopptak. Tilbud gis kun ved ledig plasser.
Opptakskrav: Minst 60 studiepoeng i kunstfaglig/pedagogisk utdanning på universitets- eller høgskolenivå.
Emneoverlapp
Emnet overlapper 10 studiepoeng mot FKH2000 Kunst og håndverk 2.