EPN

ERGOPRA3 Praksis - ergoterapifaglig yrkesutøvelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Placement - Occupational Therapy in Practice
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal kunnskaper, ferdigheter og erfaringer fra tidligere emner integreres i ergoterapifaglig utøvelse på en selvstendig og begrunnet måte. Fokus er på systematisk, brukerrettet og kunnskapsbasert praksis som fremmer helse, aktivitet og deltakelse på individ-, gruppe- og systemnivå.  Praksisstedene er innenfor helsefremmende, forebyggende, behandlende og re-/habiliterende virksomhet. Anvendelse og utvikling av handlings- og kommunikasjonskompetanse i reelle yrkessituasjoner på en deltakende og forpliktende måte vektlegges. Praksisplassene vil i hovedsak være innen kommunehelsetjenesten, men plasser innen statlig og privat virksomhet kan også være aktuelle.

Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen, angitt i studiepoeng:

  • Habiliterende arbeid (3 stp.).

  • Rehabiliterende arbeid (6 stp.).

  • Helsefremmende og forebyggende arbeid (4 stp.).

  • Behandlende arbeid (1 stp.).

  • Etikk (1 stp.).

Forkunnskapskrav

Bestått andre studieår.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten 

  • kan gjøre rede for brukermedvirkning og klientsentrert tilnærming i ergoterapi

  • kan gjøre rede for organisatoriske og strukturelle forhold som virker inn på yrkesutøvelsen ved praksisstedet

  • kan gjøre rede for aktuelle lover og rammebetingelser

  • kan søke, vurdere og diskutere relevante forskningsartikler og faglitteratur

Ferdigheter

Studenten 

  • kan anvende klientsentrert tilnærming innen helsefremmende, forebyggende, behandlende og re-/habiliterende arbeid

  • kan formulere mål med utgangspunkt i menneskers ønsker om og rett til aktivitet og samfunnsdeltakelse

  • kan arbeide kunnskapsbasert og selvstendig i utredning, intervensjon, dokumentasjon og evaluering på individ, gruppe og/eller systemnivå

  • kan anvende ressursorienterte, myndiggjørende og problemløsende arbeidsmodeller for å fremme helse, aktivitet og deltakelse

  • kan identifisere etiske dilemmaer og foreta selvstendige valg

  • kan klinisk resonnere og begrunne bruk av kartlegging og intervensjon

Generell kompetanse

Studenten 

  • kan ta ansvar, ta initiativ, vise samarbeidsevne, selvstendighet, omstillingsevne og møte brukere, samarbeidspartnere og andre med empati og respekt

  • kan drøfte og kritisk reflektere over etiske dilemmaer og praktisere i henhold til yrkesetiske retningslinjer

  • kan bidra til tverrprofesjonelt og sektorielt samarbeid inklusiv formidling av ergoterapifaglig kompetanse  

  • kan drøfte ulike faglige tilnærminger i tverrprofesjonelle team for å utvikle god praksis

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet består av ti uker praksis. Praksisstedene er innenfor offentlige og private virksomheter i Norge eller i utlandet. Veiledning og klinisk resonnering står sentralt i praksis for å styrke studentens læringsprosess og integrere teori og praksis.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent:

  • Minimum 90 prosent tilstedeværelse i introduksjon til emnet, praksis og praksisseminarer.

  • Samarbeidsavtale med utviklingsplan er innlevert og godkjent innen gitte frister

Vurdering og eksamen

Praksis

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.

Vurderingsform: Vurdering av praksis

Tidspunkt: 6. semester.

Krav om tilstedeværelse i praksis (90 prosent).

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått

Sensorordning

Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder i nært samarbeid med kontaktlærer fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ ikke bestått fattes av universitetet.