Studieinfo emne ERGOPRA3 2021 HØST
ERGOPRA3 Praksis - ergoterapifaglig yrkesutøvelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Placement - Occupational Therapy in Practice
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal kunnskaper, ferdigheter og erfaringer fra tidligere emner integreres i ergoterapifaglig utøvelse på en selvstendig og begrunnet måte. Fokus er på systematisk, brukerrettet og kunnskapsbasert praksis som fremmer helse, aktivitet og deltakelse på individ-, gruppe- og systemnivå. Praksisstedene er innenfor helsefremmende, forebyggende, behandlende og re-/habiliterende virksomhet. Anvendelse og utvikling av handlings- og kommunikasjonskompetanse i reelle yrkessituasjoner på en deltakende og forpliktende måte vektlegges. Praksisplassene vil i hovedsak være innen kommunehelsetjenesten, men plasser innen statlig og privat virksomhet kan også være aktuelle.
Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen, angitt i studiepoeng:
Habiliterende arbeid (3 stp.).
Rehabiliterende arbeid (6 stp.).
Helsefremmende og forebyggende arbeid (4 stp.).
Behandlende arbeid (1 stp.).
Etikk (1 stp.).
Forkunnskapskrav
Bestått andre studieår.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
kan gjøre rede for brukermedvirkning og klientsentrert tilnærming i ergoterapi
kan gjøre rede for organisatoriske og strukturelle forhold som virker inn på yrkesutøvelsen ved praksisstedet
kan gjøre rede for aktuelle lover og rammebetingelser
kan søke, vurdere og diskutere relevante forskningsartikler og faglitteratur
Ferdigheter
Studenten
kan anvende klientsentrert tilnærming innen helsefremmende, forebyggende, behandlende og re-/habiliterende arbeid
kan formulere mål med utgangspunkt i menneskers ønsker om og rett til aktivitet og samfunnsdeltakelse
kan arbeide kunnskapsbasert og selvstendig i utredning, intervensjon, dokumentasjon og evaluering på individ, gruppe og/eller systemnivå
kan anvende ressursorienterte, myndiggjørende og problemløsende arbeidsmodeller for å fremme helse, aktivitet og deltakelse
kan identifisere etiske dilemmaer og foreta selvstendige valg
kan klinisk resonnere og begrunne bruk av kartlegging og intervensjon
Generell kompetanse
Studenten
kan ta ansvar, ta initiativ, vise samarbeidsevne, selvstendighet, omstillingsevne og møte brukere, samarbeidspartnere og andre med empati og respekt
kan drøfte og kritisk reflektere over etiske dilemmaer og praktisere i henhold til yrkesetiske retningslinjer
kan bidra til tverrprofesjonelt og sektorielt samarbeid inklusiv formidling av ergoterapifaglig kompetanse
kan drøfte ulike faglige tilnærminger i tverrprofesjonelle team for å utvikle god praksis
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet består av ti uker praksis. Praksisstedene er innenfor offentlige og private virksomheter i Norge eller i utlandet. Veiledning og klinisk resonnering står sentralt i praksis for å styrke studentens læringsprosess og integrere teori og praksis.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent:
Minimum 90 prosent tilstedeværelse i introduksjon til emnet, praksis og praksisseminarer.
Samarbeidsavtale med utviklingsplan er innlevert og godkjent innen gitte frister
Vurdering og eksamen
Praksis
Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.
Vurderingsform: Vurdering av praksis
Tidspunkt: 6. semester.
Krav om tilstedeværelse i praksis (90 prosent).
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått
Sensorordning
Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder i nært samarbeid med kontaktlærer fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ ikke bestått fattes av universitetet.