Studieinfo emne ERGOPRA3 2020 HØST
ERGOPRA3 Praksis - ergoterapifaglig yrkesutøvelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Placement - Occupational Therapy in Practice
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal kunnskaper, ferdigheter og erfaringer fra tidligere emner integreres i ergoterapifaglig utøvelse på en selvstendig og begrunnet måte. Fokus er på systematisk, brukerrettet og kunnskapsbasert praksis som fremmer helse, aktivitet og deltakelse på individ-, gruppe- og systemnivå. Praksisstedene er innenfor helsefremmende, forebyggende, behandlende og re-/habiliterende virksomhet. Anvendelse og utvikling av handlings- og kommunikasjonskompetanse i reelle yrkessituasjoner på en deltakende og forpliktende måte vektlegges. Praksisplassene vil i hovedsak være innen kommunehelsetjenesten, men plasser innen statlig og privat virksomhet kan også være aktuelle.
I tillegg deltar studentene i det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget INTER1300, «Tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn og unge». INTER1300 handler om å få bevissthet og kunnskap om hvordan egen framtidig profesjon kan samarbeide med andre profesjoner om og med barn, unge og deres foresatte. Utfordringer og muligheter i et slikt samarbeid inngår i denne modulen. Eksempler fra studentens praksisperioder vil være en sentral del av dette. I denne modulen vil det være et særlig fokus på barn og unge med utfordringer.
Læringsutbyttebeskrivelser markert med* ivaretar INTER1300.
Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen, angitt i studiepoeng:
-
Habiliterende arbeid (3 stp.).
-
Rehabiliterende arbeid (6 stp.).
-
Helsefremmende og forebyggende arbeid (4 stp.).
-
Behandlende arbeid (1 stp.).
-
Etikk (1 stp.).
Forkunnskapskrav
Bestått andre studieår.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
-
kan gjøre rede for brukermedvirkning og klientsentrert tilnærming i ergoterapi
-
kan gjøre rede for organisatoriske og strukturelle forhold som virker inn på yrkesutøvelsen ved praksisstedet
-
kan gjøre rede for aktuelle lover og rammebetingelser
-
kan søke, vurdere og diskutere relevante forskningsartikler og faglitteratur
-
kan gjøre rede for ulike tverrprofesjonelle samarbeidsmåter i praksisfeltet*
-
kan gjøre rede for utfordringer og muligheter i tverrprofesjonelle samarbeidsprosesser*
Ferdigheter
Studenten
-
kan anvende klientsentrert tilnærming innen helsefremmende, forebyggende, behandlende og re-/habiliterende arbeid
-
kan formulere mål med utgangspunkt i menneskers ønsker om og rett til aktivitet og samfunnsdeltakelse
-
kan arbeide kunnskapsbasert og selvstendig i utredning, intervensjon, dokumentasjon og evaluering på individ, gruppe og/eller systemnivå
-
kan anvende ressursorienterte, myndiggjørende og problemløsende arbeidsmodeller for å fremme helse, aktivitet og deltakelse
-
kan identifisere etiske dilemmaer og foreta selvstendige valg
-
kan klinisk resonnere og begrunne bruk av kartlegging og intervensjon
-
kan med utgangspunkt i eksempler fra egen praksis analysere og vurdere tverrprofesjonelle samarbeidsprosesser om og med barn og unge med utfordringer*
-
kan etablere et tverrprofesjonelt samarbeid for og med barn, unge og deres foresatte*
Generell kompetanse
Studenten
-
kan ta ansvar, ta initiativ, vise samarbeidsevne, selvstendighet, omstillingsevne og møte brukere, samarbeidspartnere og andre med empati og respekt
-
kan drøfte og kritisk reflektere over etiske dilemmaer og praktisere i henhold til yrkesetiske retningslinjer
-
kan bidra til tverrprofesjonelt og sektorielt samarbeid inklusiv formidling av ergoterapifaglig kompetanse
-
kan drøfte ulike faglige tilnærminger i tverrprofesjonelle team for å utvikle god praksis
-
har en forståelse av grunnlaget for og nødvendigheten av tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn, unge og deres foresatte og av eget profesjonelt bidrag i samarbeidet*
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet består av ti uker praksis. Praksisstedene er innenfor offentlige og private virksomheter i Norge eller i utlandet. Veiledning og klinisk resonnering står sentralt i praksis for å styrke studentens læringsprosess og integrere teori og praksis.
INTER1300
I INTER1300 «Tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn og unge» inngår to felles seminardager, digitale læringsressurser og oppgaver knyttet til tverrprofesjonelt gruppearbeid og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent:
-
Minimum 90 prosent tilstedeværelse i introduksjon til emnet, praksis og praksisseminarer.
-
Samarbeidsavtale med utviklingsplan er innlevert og godkjent innen gitte frister
Arbeidskrav INTER1300
-
gjennomført gruppearbeid i tverrprofesjonell gruppe på 8 - 10 studenter over to dager
-
individuell logg i individuell mappe i Canvas. Omfang: 300 ord (+ - 10 %)
Dersom en student ikke har møtt på hele eller deler av seminar eller gruppearbeid, må studenten utføre en kompensatorisk oppgave.
Vurdering og eksamen
Praksis
Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.
Vurderingsform: Vurdering av praksis
Tidspunkt: 6. semester.
Krav om tilstedeværelse i praksis (90 prosent).
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått
Sensorordning
Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder i nært samarbeid med kontaktlærer fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ ikke bestått fattes av universitetet.