EPN

ERGO3900 Bacheloroppgave i ergoterapi Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor Assignment
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Bacheloroppgaven skal være et forsknings- og utviklingsarbeid innen ergoterapi og aktivitetsvitenskap. Vitenskapsteoretiske og forskningsmetodiske kunnskaper og ferdigheter er gjennomgående temaer i arbeidet med bacheloroppgaven.

Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen, angitt i studiepoeng:

  • Idé, teori og erfaringsgrunnlag (3 stp.).
  • Vitenskapsteori og forskningsmetode (3 stp.).
  • Forskning og utvikling innen ergoterapi (6 stp.).
  • Helsefremmende og forbyggende arbeid (1 stp.).
  • Rehabiliterende arbeid (1 stp.).
  • Etikk (1 stp.).

Forkunnskapskrav

Bestått andre studieår.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om vitenskapsteori, forskningsetikk og forskningsmetode
  • bred kunnskap om nyere forskning innen bacheloroppgavens ergoterapifaglige tema

Ferdigheter

Studenten kan

  • utarbeide en problemstilling og prosjektplan
  • utarbeide abstrakt og bacheloroppgave basert på tradisjoner innen forskningsformidling
  • anvende en relevant vitenskapelig metode og gjennomføre datainnsamling og analyse
  • innhente, anvende og diskutere relevante forskningsartikler og annen faglitteratur fra nasjonalt og internasjonalt FoU-arbeid innen valgt tema
  • diskutere, vurdere og reflektere over resultater og det som har påvirket resultatenes pålitelighet og gyldighet

Generell kompetanse

Studenten kan

  • planlegge og gjennomføre relevante prosjekter med komplekse oppgaver som strekker seg over tid og som bidrar til utvikling av teori og/eller praksis i samarbeid med andre
  • kritisk reflektere over forskningsetiske spørsmål og retningslinjer
  • skriftlig formidle, diskutere og presentere resultater fra eget prosjekt

Arbeids- og undervisningsformer

Bacheloroppgaven skal være et selvstendig faglig arbeid og skrives i grupper på to studenter. Den kan være et frittstående arbeid eller inngå som en avgrenset, men selvstendig del av et pågående forskningsprosjekt knyttet til interne eller eksterne miljøer. Studentene får tildelt veileder som følger gruppene i hele prosessen. Veiledningen er organisert med rundbords-veiledning der flere grupper jobber sammen, samt ordinær gruppeveiledning. Det gis inntil 5 timer veiledning per gruppe.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse i introduksjon til emnet, seminarer og veiledning.

Vurdering og eksamen

For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Skriftlig oppgave, inntil 7000 ord. Oppgaven skal skrives i gruppe på to studenter.

Tidspunkt: 6. semester.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle 

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor vurderer alle besvarelsene.