EPN

ERGO2000 Psykisk helse og samfunnsdeltakelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Mental Health and Participation
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Psykisk helse, sosiale forhold, livet i storbyen og et multikulturelt miljø påvirker menneskers mulighet for deltakelse i aktivitet, i sosiale grupper og i samfunnsliv. Deltakelse har stor betydning for menneskets psykiske helse og sosiale integrasjon. I et samfunn i rask endring trenger marginaliserte grupper og deres rett til aktivitet og deltakelse spesiell oppmerksomhet. På dette området bistår ergoterapeuter mennesker som møter psykiske og sosiale utfordringer i mestring av hverdagen og med å delta i samfunnet.

Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen, angitt i studiepoeng:

 

  • Idé, teori og erfaringsgrunnlag 1.
  • Forskning og utvikling innen ergoterapi 1.
  • Helsefremmende og forebyggende arbeid 1.
  • Rehabiliterende arbeid 1.
  • Behandlende arbeid 1.
  • Sykdom og funksjonshemning 3.
  • Sosiologi og sosialantropologi 3.
  • Psykologi og pedagogikk, kommunikasjon, samhandling og konfliktarbeid 3.
  • Etikk 1.

Forkunnskapskrav

Bestått første studieår.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten 

  • kan anvende samfunnsvitenskapelig teori til å belyse hvordan sosiale, kulturelle og samfunnsmessige forhold kan innvirke på personers psykisk helse og deres deltakelse i aktivitet og samfunn
  • kan gjøre rede for forhold som fremmer og begrenser deltakelse i aktivitet og samfunn blant utsatte grupper
  • kan gjøre rede for vanlige psykiske lidelser
  • kan gjøre rede for konsekvenser av psykiske lidelser og kriser for aktivitet og deltakelse
  • kan vise til nyere ergoterapirelevant forskning innen psykisk helse
  • kan begrunne og diskutere ergoterapeutiske intervensjoner som sikter mot å fremme psykisk helse
  • kan gjøre rede for aktuelle arbeidsområder for ergoterapeuter innenfor feltet psykisk helse
  • kan gjøre rede for kommunikasjonsteori som anvendes i psykisk helsearbeid
  • kan beskrive ergoterapiens historie innenfor psykisk helse

Ferdigheter

Studenten 

  • kan anvende ergoterapeutiske begrepsmodeller og aktuelle teorier for å forstå aktivitet og hverdagsliv blant personer med psykiske helseproblemer
  • kan finne, vurdere, presentere og henvise til aktuell teori og forskning for å belyse en problemstilling
  • kan anvende ulike metoder for kartlegging og vurdering av aktivitet og deltakelse blant mennesker med psykiske lidelser, individuelt og i grupper
  • kan planlegge, tilrettelegge og prøve ut terapeutiske aktiviteter som intervensjon for personer med psykiske helseproblemer, individuelt og i gruppe
  • kan anvende ekspressive uttrykksformer som terapeutisk virkemiddel
  • kan vise ferdigheter i terapeutisk kommunikasjon

Generell kompetanse

Studenten 

  • kan identifisere, diskutere og reflektere over etiske utfordringer innen psykisk helsearbeid
  • kan presentere og diskutere etiske problemstillinger i lys av yrkesetiske retningslinjer
  • kan reflektere over egen kommunikasjon og samhandling
  • kan utvise ansvar, initiativ, samarbeidsevne og selvstendighet

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisnings- og arbeidsformer består av forelesninger, seminarer og ferdighetstrening kombinert med studentarbeid i grupper og individuelt. I studentarbeidet inngår skriftlige mappeoppgaver, og gruppearbeid med kasuseksempler som legges frem og diskuteres på seminarer. Gruppene får veiledning av faglærer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse i introduksjon til emnet, ferdighetstrening, veiledning, seminarer og obligatorisk gruppearbeid.

Vurdering og eksamen

For å fremstille seg til eksamen må alle arbeidskrav være godkjent

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Individuell hjemmeeksamen, tre dager, maksimum 4000 ord.

Tidspunkt: 3. semester

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

En ekstern og en intern sensor vurderer 20 prosent av besvarelsene. De øvrige vurderes av én intern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle besvarelsene til gode.