Studieinfo emne BVUD1020 2018 HØST
BVUD1020 Sosialpedagogisk yrkespraksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Social Pedagogy Practice
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevern - deltid
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet inneholder en undervisningsdel med teoretiske tema og en veiledet yrkespraksis innen sosialpedagogisk arbeid med barn, unge og deres familier. Forebyggende arbeidsfelt inngår i dette. Sosialpedagogisk yrkespraksis foregår på egen arbeidsplass for de som har eget arbeidssted. Studenter som ikke har egen arbeidsplass skal finne en egnet praksisplass som skal godkjennes av universitetet.
I undervisningsdelen utvikles sentrale temaer fra 1A videre, og innrettes mer direkte mot sosialpedagogisk arbeid med barn og unge innenfor relevante samfunnsinstitusjoner. Det legges vekt på at undervisningen skal bidra til at studentene er forberedt til praksisperioden. Barns medvirkning og deltakelse, og oppvekst i et flerkulturelt samfunn, står sentralt. Yrkesetiske og juridiske rammer for arbeid med barn og unge er viktige tema.
Det arrangeres et seminar i profesjonelle samtaler før praksis og et seminar i digitale praksisfortellinger.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter gjennomført emnet skal studenten:
- ha kunnskap om betydningen av barn og unges medvirkning og rett til å bli hørt
- kjenne til barns rettigheter i skole, barnehage og helselovgivning
- ha kunnskap om barns oppvekst og utvikling i et flerkulturelt samfunn
- ha kunnskap om samtaler med barn, unge og familier i en profesjonell sammenheng
- ha kunnskap om sosialpedagogisk arbeid og miljøterapi for arbeid med barn og unge på ulike arenaer
- ha kunnskap om ulike forvaltningsnivåer i barnevernet, og ulike etaters ansvar og mandat
- ha kunnskap om alminnelige og spesielle saksbehandlingsregler i forvaltningen
- ha bred kunnskap om rettsreglene for taushetsplikt, opplysningsplikt og opplysningsrett knyttet til praksisfeltet
- ha kunnskap om tverrfaglig samarbeid mellom etater som har ansvar i barn og unges oppvekst med vekt på barnehage, skole og barnevern
- ha god kjennskap til yrkesetikk og yrkesetiske retningslinjer for barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere
- ha teoretisk forståelse av refleksjonsbegrepet og betydningen av å reflektere i utøvelse av profesjonelt arbeid
- ha kunnskap om hvordan lek og kreative aktiviteter kan bidra i barns vekst og utvikling
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- anvende individuell veiledning i praksis som et ledd i profesjonell utvikling
- reflektere over faglig handling i praksisutøvelsen
- anvende en systematisk arbeidsmodell hvor planlegging, gjennomføring og evaluering av arbeidsoppgaver inngår
- anvende kunnskap om tilrettelegging av lek og kreative aktiviteter med barn, unge og foresatte
- anvende faglig kunnskap for å delta i samtaler med barn, unge og foresatte
- utvikle ulike former for samarbeid mellom profesjoner/etater som har ansvar for barn og unges oppvekst med vekt på barnehage, skole og barnevern
- være fortrolig med bruken av noen sentrale vitenskapsteoretiske kunnskapsforståelser
- anvende kunnskap om regelverk, taushetsplikt og rettslige grenser i praksisfeltet
- anvende relevant regelverk
- skille mellom alminnelige og spesielle saksbehandlingsregler
Generell kompetanse
Studenten skal:
- ha innsikt i relevante barnevernfaglige og yrkesetiske problemstillinger
- kjenne til hvordan sosialpedagogiske arbeid kan utvikles i ulike yrkesfelt
- beherske ulike formidlingsformer som gir innsikt og kunnskap om egne praksiserfaringer og kunne reflektere kritisk sammen med medstudenter og lærere om erfaringene
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformen på deltidsutdanningens studiesamlinger er en veksling mellom forelesninger, gruppearbeid og mer verksted/seminarpreget undervisning. Emnet omfatter et kurs i profesjonelle samtaler og kurs i å lage digitale praksisfortellinger. I praksisperioden får studentene individuell veiledning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Obligatorisk undervisning
All undervisning er obligatorisk.
Praksis er obligatorisk og må godkjennes etter reglement for praksis beskrevet i innledningen under praksis.
Studentene må avgi en erklæring om at de er gjort kjent med ulike taushetspliktbestemmelser som gjelder personopplysninger de måtte bli kjent med gjennom utdanning og praksis.
Det er krav til 80 % nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning. Ved alt fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet.
Ved fravær utover 40 % som ikke kan dokumenteres med gyldig sykemelding/legeerklæring, mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.
Arbeidskrav
Individuell skriftlig praksisoppgave
Arbeidskravet skal være på 1500 ord +/- 10 %.
Digital historiefortelling fra praksis
Fremvisning og tilbakemelding i grupper.
Vurdering og eksamen
Emnet 1 B avsluttes med en individuell skriftlig hjemmeeksamen over 1 uke.
En eventuell ny og utsatt eksamen blir arrangert i slutten av semesteret eller i påfølgende semester.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler skal være tillatt så sant kildene oppgis.
Vurderingsuttrykk
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor på hver besvarelse